Aiheittain

perjantai 1. toukokuuta 2026

Armovitosista luopuminen

 Nyt oli aamun aviisissa mielenkiintoinen artikkeli. Siinä jäisi armoviitoset käyttämättä ja opiskelija jäisi luokalleen, kunnes opetuksen taso olisi suoritettuna.

Lainaan suoraan aamun aviisista: "Tähän asti yksi hylätty arvosana jostakin oppiaineesta ei välttämättä ole estänyt seuraavalle luokka-asteelle siirtymistä. Jatkossa jo yksi hylätty arvosana  johtaisi luokalle jäämiseen.

Tämä on tervetullut esitys, sillä matuista suurin osa pääsee peruskoilun läpi armovitosilla. Lukeminen, kirjoittaminen ja matematiikka nähdään perusopetuksen kärkinä. Niiden opettelu on tärkeää. Nykyoppilaiden käsialasta ei saa useinkaan selvää, sillä kadotetuista oppiaineista on kadonnut kaunokirjoitus. Lukemista harjoittaa vain pieni osa nuorista.

Itselläni aamu koostuu aamun aviisin hitaasta lukemisesta, sillä sekakätisenä mulla on lukemisen häiriö. Koulussa lukutunnilla huijasin. Kun tiesin mikä tulee mun luettavakseni, niin luin seen ulkomuistiin etukateen. Näin selvisin kiusaamiselta.

Peruskoulu tasapäistää oppilaita. Ne jotka osaavat eniten jäävät jalkoihin, kun opetus tapahtuu keskitason mukaan ja he turhautuvat liian helppoon. Sitten ovat eriasteiset vajaksit. Anteiksi sanonta, mutta en löytänyt parempaa. He eivät opi ja pitävät vain meteliä.

Mielestäni peruskouluun pitäisi saada tasokurssit taas takaisin. Näin olisi eritasoisilla mahdollisuus opiskella kyvyn mukaan. 

2 kommenttia:

  1. Luokalle jättäminen olisi hyvä asia.
    Toinen asia on, kuinka moni opettaja haluaa joutua opettamaan sitä luokan murheenkryyniä toisen ja kenties vielä kolmannenkin vuoden;
    pahimmassa tapauksessa kunnes tämä täyttää 18 vuotta ja saa kävellä ulos koulusta ilman peruskoulun päättötodistusta.

    VastaaPoista
  2. Ainakin ennenhän sääntönä oli, että jos kevättodistuksessa oli yksi tai kaksi ala-arvoista numeroa (nelosta), kyseisistä aineista tuli ehdot. Ja sitten oli kesäloman aikana luettava omin päin tai hakeuduttava ehtolaiskurssille, jollaisia myös pidettiin. Ja joskus loppukesällä koulussa pidettiin ehtolaiskuulustelut, joissa oli mahdollisuus saada arvosanat korotetuiksi hyväksyttävän puolelle (eli vähintään viitoseen). Jos siinä onnistui, pääsi seuraavalle luokalle, muussa tapauksessa jäi luokalle. Mutta jos ala-arvoinen numero tuli kolmessa tai useammassa oppiaineessa, ei ehtojakaan tullut vaan jäi suoraan luokalle.
    Onko tämä sääntö periaatteessa voimassa vieläkin, joskin ehkä käytännössä merkityksensä menettäneenä, kun ei ala-arvoisia numeroita juuri anneta?

    VastaaPoista