Viime aikoina on ollut lehtien palstoilla usein
suojatieonnettomuus ja kirjoituksia autoilijoiden piittaamattomuudesta
suojatietä ylittäviä kohtaan. Suojatie on tarkoitettu jalankulkijoiden turvaksi
ylittää tie turvallisesti. Miksi suojasta on tullut vaara?
Suomen tieliikennelaki (Luku 1; 44§) edellyttää
jalankulkijan käyttämään tien ylitykseen suojatietä, jos sellainen on. Ihmisen
tuntien, hän menee tien ylitse juuri siltä kohtaa kuin hänelle on tilanteeseen
sopivinta, etenkin nauttineessa tilassa. Lisäksi jalankulkijan on lain mukaan ylitettävä
tie viivyttelemättä, mutta tavanomaisimmin jalankulkija laahustaa suojatien
ylitse kuin tervaan juuttunut etana, paitsi silloin kun ylitys tapahtuu
suojateiden ulkopuolella, silloin juostaan, kuin kyseessä olisi sadan metrin
aidat. Suojatien valo-opastin on nykyisin turhan päiväinen kapine, sillä oli
siinä ukon kuva vihreä tai punainen, niin etanavauhdilla edetään. Ja autoilijan
sitten pitää aina väistää (TLL Luku 1; 32§). Eräs kollega koki tämän ja raskaasti
sanktioituna eli ajoneuvoille oli vihreät valot ja punaiset jalankulkijoille,
jotka marssivat laumana suojatien ylitse. Jalankulkijalauman mentyä alkoi
autoilijoiden valot vaihtua ja hän lähti liikkeelle. Sattuipa perässä olemaan
siviilimallin poliisiauto, joka näki koko tapahtuman. Autonkuljettajalle 340
euron sakko, mutta ensimmäistäkään jalankulkijaa ei sanktioitu. Herää kysymys,
että milloin on auton vuoro kulkea? Juu ja sitten toi heijastin (TLL Luku 1;
42§), harvalla se vilahtaa, vaikka halpa henkivakuutus onkin.
Sama homma toimii pyöräilijöiden, mopoilijoiden, ym.
suhteen. Autoilijan on heidät huomioitava (TLL Luku 1; 30§). Herra pyhä isä
sentään. Koskeeko tämä myös viritettyjä mopoja ja mopoautoja?
Samoin toimivat nuo pyöräilijät eli jalkakäytävä on paras
paikka ja suojatie paras tien ylittämiseen tai kilpapyöräilijöille ajorata ja
mahdollisimman keskellä ajorataa. Polkupyörällä saa jalkakäytävällä alle
12-vuotias lapsi, kovasti nuo lapset nykyisin kasvavat, kun jalkakäytävällä
pyöräilevän pituus lähentelee kahta metriä ja partaakin on urospuolisilla melko
runsaasti. Kaksipyöräisten valojen kanssa on vähän niin ja näin vaikka (TLL
Luku 1; 36§, mom. 2) niitä pitäisi olla, mutta yhtä harvinaisia ne ovat kuin
jalankulkijan heijastimet. Itse sain konepellille pyöräilijän pari vuotta
sitten. Ei valoa, ei heijastinta ja ajoi jalkakäytävää iltapimeällä .
Osumakohta 1,6 m auton nokasta ja kantattu pelti taipui puoli senttiä eli
vauhti oli hirmuinen ja tulipa hän vielä puskien takaa. Minä oli syyllinen sanoi
virkavalta ja sain suullisen huomautuksen, sillä tulin varomattomasti pihaksi
luettavalta alueelta julkiselle tielle, ynnä maksoin pyöräilijän ambulanssi- ja
lääkekulut ynnä kivusta ja särystä.
Autoilijat eivät kunnioita suojatietä. Onko syynä, että kunnioitus
kaikin puolin on mennyttä? Nuoruudessani edellytettiin tieliikenteessä, olit
sitten liikkeellä miten tahansa, oli kuljettava erityistä varovaisuutta ja
huolellisuutta noudattaen. Minun mielestäni (etenkin viikonloppuisin) alkoholi
ei ole selitys, puolustus tai lieventävä asianhaara. Jos jalankulkija loikkii
miten sattuu, niin onko siihen todellakin suhtauduttava kuin hirvieläimeen,
järjettömään luontokappaleeseen. Jos joku tollo kävelee suojatietä punaisten
palaessa, niin saan kai ajan eteenpäin hänestä piittaamatta, koska minun valot
ovat vihreät. Onko ihme, jos tunnolliset autoilijat eivät enää pysähdy
suojatien eteen. Minun nuoruudessa opetettiin, että suojatien viereen mennään
vain tietä ylittääkseen. Nyt suojatien edessä puhutaan kännykkään, tekstaillaan,
naamakirjaillaan, tms. ja autot pysähtyvät. Fiksummat tosin viittaavat
jatkamaan matkaa. Toki on niitä, jotka eivät pysähdy, mutta itse ajan työkseni
ja niitä olen nähnyt yllättävän vähän. Yleisin ilmiö on jalankulkija tai
pyöräilijä, joka säännöistä piittaamatta kulkee kuten parhaaksi näkee. Lisäksi
ovat nämä huvikseen jalankulkijan suojatien vihreän nappulan painajat. Moniko
ns. suojatieonnettomuus on tapahtunut näköetäisyydellä suojatiehen ja tulkittu
siten suojatieonnettomuudeksi?
Meistä ammattikuljettajistakin osa (valitettavasti)
syyllistyy liikennerikkomuksiin ja poliisin toimesta sanktiot ovat kovemmat
kuin siviiliautoilijoille. Miksi laki ei ole kaikille sama? Ei voida syyttää
poliisin resurssien pienuutta liikenteen valvontaan, jos toisia rangaistaan ja
toiset pääsevät kuin koira veräjästä. Yllä kuvatut yksittäiset tapaukset, joita
on monta, on saanut aikaan sen, että ammattikuljettajista osa on pikkuhiljaa
päättänyt ettei enää auta poliisia. Rattijuoppo saa vapaasti ajaa ja siitä emme
ilmoita, ellei hän todella aiheuta vaaraa liikenteelle (siis lähinnä itselle
tai kollegoille) ja kun esitätte katoamisilmoituksen, niin tiirailemme
ainoastaan päiväkoti-ikäisiä ja sammunut saa maata puiston penkillä ihan
rauhassa ja asteista viis.
Herrat poliisit, edellä luvattujen tilanteiden takia, älkää
odottako, että palvelemme teitä. Tein itse ilmaista työtä noin seitsemän
tuntia, kertoakseni kaiken rikoksesta. En tee sitä enää. Viimeinen niitti oli
poliisi, joka esitti korttinsa ja vaati minua ottamaan ajoneuvoon enemmän
matkustajia kuin rekisteriote sanoo. Poliisikortin esittänyt henkilö kertoi
myös, että hän vastaa kuljetuksesta ja kumoaa mahdollisen sakkorangaistuksen. Vaati
jopa minua vielä perustelemaan, että mihin lakipykälään moinen perustuu. Olin
taas vittumainen, kun en ymmärtänyt ja kieltäydyin ottamasta ylikuormaa. Eikö
poliisilta edellytetä hyvää ja nuhteetonta käyttäytymistä myös siviiliaikana?
Tällaisiinko lain vartijoihin meidän pitäisi luottaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti