Aiheittain

maanantai 5. marraskuuta 2012

Rahat ovat lopussa



Mediassa käytiin melkoinen hässäkkä läpi liikenneministeri Kyllösen ja Liikenneviraston pääjohtajan kiistasta, joka johti pääjohtajan eroon. Ollako vai eikö olla summa plus pilkun jälkeinen luku, millä tiestöä korjataan? Muutama päivä sitten oli mediassa kirjoitus ELY-keskuksen edustajalta, että rahat eivät riitä enää tiestön korjaukseen. Kerrottiin, että asvalttiteitä joudutaan muuttamaan sorateiksi ja niiden ylläpito tulee edullisemmaksi. Sanoipa tuo edustaja, että ennen rakennettiin hyvää ja hyvin ja nyt tästä täytyy luopua. Heräsipä viimein hekin, sillä rahtivaunujen kuljettajat ovat todenneet jo vuosia, että ei tarvitse enää lähteä ajamaan Venäjälle, päästäkseen ajamaan huonokuntoisilla teillä, riittää kun pysyy Suomessa.

Liikenneministerimme ansioluettelo on hieno; Peruskoulun ja lukion oppilaskunnan puheenjohtaja, Bioanalyytikon tutkinto Oulun seudun ammattikorkeakoulussa, erilaisia luottamustehtäviä ja taksin suurkäyttäjänä tuhansien eurojen edestä sekä runoilija. Ajokortti tosin taitaa silti olla. Epäilen kyllä.

Koska ajan työkseni, niin olen nähnyt liikenneministerin kaltaisten kavereiden teot. Erään isomman kaupungin päätulo väylä oli pitkään urainen ja kuoppainen. Väylä nyt korjattiin, mutta rahan puute näkyy. Syvien asvalttiurien kohoumat rouhittiin, joten uria ei enää ole. Kuoppiin laitettiin pikeä ja se on nyt vielä epätasaisempi kuin nuo kuopat. Autoveron perusteena oli tiestön kunnossapito, mutta sekin taitaa olla vihreiden ilmastonmuutoksen estäminen, sillä teiden korjauksiin ei enää rahaa ole ja senkin piti olla vain väliaikainen.

Minne katoavat maksamani erilaiset verot? Ministerin taksimatkoihinko? Minne katosi hyvin voiva Suomi? Nyt olisi meidän kansalaisten herättävä ja vaadittava ammattitaitoisia ihmisiä kehään.  Mitä laboratoriotyöntekijä tietää liikenteestä? Taitaa hän olla samanlainen kuin tuo muinoinen liikennesuunnittelija (ei ollut ajokorttia kuin polkupyörälle), joka sotki useamman kaupungin liikenteen. Heidän kaltaisien vuoksi joudumme ammattiliikenteessä rikkomaan useita liikennesääntöjä päästäksemme kohteeseen. Lisäksi ovat nuo arkkitehdit, joilla on ihan oma käsityksensä ihmisen kävelykyvystä. Tähän totesi eräs huoltomies, joka hoitaa tuetun asumisen asuntoja; "En minä ole syyllinen vaan se arkkitehti oli sitä mieltä, että jokainen kävelee ja minä korjasin nurmikon kulmia ja sitten arkkitehti ilmoitti, että kivet kulmiin on saatava, jotta taksit ja ambulanssit eivät oikaise kulmissa. En minä tätä tahtonut, teidän pitää tuoda asukkaat ovelle. Olen pahoillani, että ajo on nyt estetty.".

Bioanalyysin voimin toki voidaan tieliikennettäkin ajatella. Onko tukkeita tai jopa rullamuodostelmaa, sitten väistetään ja peruutetaan. Kiinteitä kokonaisuuksia kasvustossa, joten ei ajeta ollenkaan. Listaa voitaisiin jatkaa ja pitkään.

Liikenneministerimme kommentit ovat omaa luokkaansa. Kilometrikorvauksia hän oli valmis vähentämään, mutta omat taksikulut ovat kovat. Eikö täten ministerin myös pitäisi maksaa nuo kulut itse? Vai nostaako ministeri lisää palkkaa, jotta kulut tulisi katettua? Liikkuva poliisi lakkautetaan, mutta heillä on myös tehtävää harmaan talouden kitkemisessä. Kitketään, kitketään, jos olisi joku joka kitkee. Taitaa taas palaa muutama pitseria.

Kuten jo aikaisemmin, puoli huolimattomasti käänsin Merle Haggardin laulun, niin tämä näyttää nyt toteutuvan eli "Tiemme ja siltamme kaatuvat pian.". Näyttää siltä, että kolmosrinkulan jälkeen alkaa Siperia. Siellä on susia ja karhuja, hirviä ja torvia, poroja ja peuroja sekä telaketjut tarvitaan ympäri vuoden tiettömillä teillä ja jossain saattaa olla pitkospuutkin.

Runoilen minäkin, joten liikenneministerillemme:
Kuljen mä päivittäin ränniä tätä.
Se karmeessa kunnossa on.
Kuoppaa ja kuprua täynnä.
Taas iskarit lopussa on.

Lauloi jo hoosiannaa jousitus auton.
Fillarin vanne jo solmussa on.
Jalkani taitoin kuoppaan uuteen tuohon.
Niitähän vuosia siinä jo ollut on.

Linjuria odotin turhaan taas.
Reitti muuttui uudelleen.
Kun kepeillään ehtinyt ajoissa en.
Ja santaakaan nähnyt en.

Jo koittaa liukas aika ja suola-auton näen
Sen NACL kylkiäni taas ropistaa
Siivoan taas kylkiän ja autoain puhdistan
Sen paskan alta ruoste pikottaa.

Meill Trafi on ja auton sen syynää.
Fillarin lamppua ei eikä heijastinta jalankulkijan.
Liikkuva miliisi sakon kirjoittaa rikkomuksesta ajoneuvon
Mutt jalankulkija vapaasti liikkua saa.

Soraränniä taas kuljen uudelleen.
Palaa nuoruus mieleeni mun.
Kiitän sinua virkamies ministeriön.
Sorasirkus nuoruuteni jatkukoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti