Mediassa käytiin melkoinen hässäkkä läpi liikenneministeri
Kyllösen ja Liikenneviraston pääjohtajan kiistasta, joka johti pääjohtajan
eroon. Ollako vai eikö olla summa plus pilkun jälkeinen luku, millä tiestöä
korjataan? Muutama päivä sitten oli mediassa kirjoitus ELY-keskuksen
edustajalta, että rahat eivät riitä enää tiestön korjaukseen. Kerrottiin, että
asvalttiteitä joudutaan muuttamaan sorateiksi ja niiden ylläpito tulee
edullisemmaksi. Sanoipa tuo edustaja, että ennen rakennettiin hyvää ja hyvin ja
nyt tästä täytyy luopua. Heräsipä viimein hekin, sillä rahtivaunujen
kuljettajat ovat todenneet jo vuosia, että ei tarvitse enää lähteä ajamaan
Venäjälle, päästäkseen ajamaan huonokuntoisilla teillä, riittää kun pysyy
Suomessa.
Liikenneministerimme ansioluettelo on hieno; Peruskoulun ja
lukion oppilaskunnan puheenjohtaja, Bioanalyytikon tutkinto Oulun seudun
ammattikorkeakoulussa, erilaisia luottamustehtäviä ja taksin suurkäyttäjänä
tuhansien eurojen edestä sekä runoilija. Ajokortti tosin taitaa silti olla.
Epäilen kyllä.
Koska ajan työkseni, niin olen nähnyt liikenneministerin
kaltaisten kavereiden teot. Erään isomman kaupungin päätulo väylä oli pitkään
urainen ja kuoppainen. Väylä nyt korjattiin, mutta rahan puute näkyy. Syvien
asvalttiurien kohoumat rouhittiin, joten uria ei enää ole. Kuoppiin laitettiin
pikeä ja se on nyt vielä epätasaisempi kuin nuo kuopat. Autoveron perusteena
oli tiestön kunnossapito, mutta sekin taitaa olla vihreiden ilmastonmuutoksen
estäminen, sillä teiden korjauksiin ei enää rahaa ole ja senkin piti olla vain
väliaikainen.
Minne katoavat maksamani erilaiset verot? Ministerin
taksimatkoihinko? Minne katosi hyvin voiva Suomi? Nyt olisi meidän kansalaisten
herättävä ja vaadittava ammattitaitoisia ihmisiä kehään. Mitä laboratoriotyöntekijä tietää
liikenteestä? Taitaa hän olla samanlainen kuin tuo muinoinen
liikennesuunnittelija (ei ollut ajokorttia kuin polkupyörälle), joka sotki
useamman kaupungin liikenteen. Heidän kaltaisien vuoksi joudumme
ammattiliikenteessä rikkomaan useita liikennesääntöjä päästäksemme kohteeseen.
Lisäksi ovat nuo arkkitehdit, joilla on ihan oma käsityksensä ihmisen
kävelykyvystä. Tähän totesi eräs huoltomies, joka hoitaa tuetun asumisen
asuntoja; "En minä ole syyllinen vaan se arkkitehti oli sitä mieltä, että
jokainen kävelee ja minä korjasin nurmikon kulmia ja sitten arkkitehti
ilmoitti, että kivet kulmiin on saatava, jotta taksit ja ambulanssit eivät
oikaise kulmissa. En minä tätä tahtonut, teidän pitää tuoda asukkaat ovelle.
Olen pahoillani, että ajo on nyt estetty.".
Bioanalyysin voimin toki voidaan tieliikennettäkin ajatella.
Onko tukkeita tai jopa rullamuodostelmaa, sitten väistetään ja peruutetaan.
Kiinteitä kokonaisuuksia kasvustossa, joten ei ajeta ollenkaan. Listaa
voitaisiin jatkaa ja pitkään.
Liikenneministerimme kommentit ovat omaa luokkaansa.
Kilometrikorvauksia hän oli valmis vähentämään, mutta omat taksikulut ovat
kovat. Eikö täten ministerin myös pitäisi maksaa nuo kulut itse? Vai nostaako
ministeri lisää palkkaa, jotta kulut tulisi katettua? Liikkuva poliisi
lakkautetaan, mutta heillä on myös tehtävää harmaan talouden kitkemisessä.
Kitketään, kitketään, jos olisi joku joka kitkee. Taitaa taas palaa muutama
pitseria.
Kuten jo aikaisemmin, puoli huolimattomasti käänsin Merle Haggardin
laulun, niin tämä näyttää nyt toteutuvan eli "Tiemme ja siltamme kaatuvat
pian.". Näyttää siltä, että kolmosrinkulan jälkeen alkaa Siperia. Siellä
on susia ja karhuja, hirviä ja torvia, poroja ja peuroja sekä telaketjut
tarvitaan ympäri vuoden tiettömillä teillä ja jossain saattaa olla
pitkospuutkin.
Runoilen minäkin, joten liikenneministerillemme:
Kuljen mä päivittäin ränniä tätä.
Se karmeessa kunnossa on.
Kuoppaa ja kuprua täynnä.
Taas iskarit lopussa on.
Lauloi jo hoosiannaa jousitus auton.
Fillarin vanne jo solmussa on.
Jalkani taitoin kuoppaan uuteen tuohon.
Niitähän vuosia siinä jo ollut on.
Linjuria odotin turhaan taas.
Reitti muuttui uudelleen.
Kun kepeillään ehtinyt ajoissa en.
Ja santaakaan nähnyt en.
Jo koittaa liukas aika ja suola-auton näen
Sen NACL kylkiäni taas ropistaa
Siivoan taas kylkiän ja autoain puhdistan
Sen paskan alta ruoste pikottaa.
Meill Trafi on ja auton sen syynää.
Fillarin lamppua ei eikä heijastinta jalankulkijan.
Liikkuva miliisi sakon kirjoittaa rikkomuksesta ajoneuvon
Mutt jalankulkija vapaasti liikkua saa.
Soraränniä taas kuljen uudelleen.
Palaa nuoruus mieleeni mun.
Kiitän sinua virkamies ministeriön.
Sorasirkus nuoruuteni jatkukoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti