Yleisönosastossa oli taasen mielenkiintoinen kirjoitus eli
"Jos kristinuskon vastustajat ovat sitä mieltä, että Jeesus on satua niin
millä he perustelevat, että juuri tätä satua ei saisi esittää koulun
joulujuhlassa. Uskovathan jotkut aikuiset tonttuihinkin vaan ei niitä ole
"deletoitu".".
Aloitetaan sadusta, joka on opettavainen kertomus. Saduilla,
sanonnoilla ja tarinoilla on ollut tarkoitus ohjata ihmistä hyvään ja torjumaan
pahaa, toimien jopa osittain lakikirjanakin. Ennen kirjallista aikakautta
sadut, sanonnat ja tarinat periytyivät sukupolvilta toisille. Nyt joulun aikaan
poltetaan paljon erilaisia kynttilöitä, joten jokaisen olisi syytä muistaa tuo
vanha sanonta, että tuli on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Ennen kristillistä aikaa on juhlittu erinäisiä juhlia ja
kristinuskon tullessa olivat piispat ja papit vertaansa vailla olevia
myyntitykkejä mielikuviin. Jos tarkastelemme kristillisiä juhlia vs. pakanuuden
aikaisiin juhliin, niin löydämme monta yhtymäkohtaa. Satokauden päätösjuhla
Kekri sai nimekseen Pyhäin miesten päivä (nykyisen tasa-arvon aikana vain
Pyhänpäivä). Ukon juhla keskikesällä sai nimekseen Johannes Kastajan päivän. Yön
taittumisen juhlasta tuli joulu ja tämä perustui vuodenkiertoon eli talvipäivän
seisaukseen. Saman ovat kohdanneet myös muiden eurooppalaisten ja
skandinaavisten maiden vanhat juhlapyhät.
Mennään tuohon joulusatuun eli jouluevankeliumiin. Siinähän
alkuun kerrotaan Josefin matkasta verolle pantavaksi ja tämä perustuu pääosin
historian kirjoitukseen, sillä herrat Augustinus ja Kyrenius ovat oikeasti
olleet olemassa. Josef matkasi Marian kanssa, joka oli hänen kihlattunsa.
Susipari siis tai kuten nykyisin sanottaisiin avoliitossa oleva pariskunta.
Maria synnytti poikalapsen ja kapaloi hänet. Kedolla paimenille ilmestyi Herran
enkeli. Enkeleillä on siivet ja muinaiseen aikaan ylijumalalle veivät viestiä
linnut. Tunnetuimat Skandinaviassa taitavat olla korpit Huginn (Ajatus)
ja Muninn (Muisti). Herran enkeli mukana tuli myös Herran kirkkaus,
tämän on epäilty olevan viittaus supernovaan. On aina muistettava vanhoissa
taruissa aikavääristymät eli kuten saduissa usein viitataan sata vuotta sitten
tapahtuneeseen on aikaa saattanut kulua paljon kauemmin tai jos tapaukseen
läheisyyteen on liittynyt jokin luonnon ilmiö, on se liitetty tarinaan mukaan. Jo
vanhoihin tarustoihin kuuluu valo ja tästä syystä yön taittumisen aikoihin
poltettiin kynttilöitä tai muita valaistuksen lähteitä houkutellen auringon
paluuta.
Kuusi on melko tuore ilmestys ja se on alkuaan peräisin
Saksasta. Toki havuja ja olkia on tuotu pirtteihin kylmää lattiaa lämmittämään.
Juhlapöydän yllä roikkuvalla himmelillä on haluttu taata viljaonni ja mitä
taidokkaampi himmeli sen parempi. Pöydille on myös asetettu puimattomia
viljantähkiä. Joulukuusen latvatähti viitannee tuohon edelliseen kappaleeseen.
Kuten vanha sanonta kuuluu, on puhtaus puoli ruokaa. Joulusiivous on tätä
vanhaa perinnettä, kuten joulusaunakin. Joulusaunassahan ei saanut sanoa
sanaakaan, jotteivat seuraavana suvena hyttyset kiusanneet.
Tonttuja on monen kodin seinällä ja ne juontavat juurensa
haltioihin, joita oli kodeissa ja muissa rakennuksissa, metsässä (joista
tunnetuin lienee Tapio metsän haltija ansat täytti), vesistöissä (Ahti verkot painaviksi
saattoi).
Jouluateria runsaine ruokineen on myös menneen ajan peruja.
Juhliin on kautta aikojen kuulunut juhla-ateria, joka on ollut talouden
vaurauden ja emännän taitojen osoitus. Myös olut ja sima (en todellakaan
tarkoita nykyistä vapun juomaa, vaan vanhaa hyvinkin alkoholipitoista juomaa)
ovat kuuluneet erilaisiin vuotuisiin juhliin ja mitä enemmän sitä oli, sen
vauraampi talo ja mitä paremmalta maistui oli emäntä arvonsa ansainnut.
Joululahjat taitavat olla jäänne muinaisuudesta, jossa uhrilahjoilla
lepytettiin jumalia. Mahdollisesti myös entisinä aikoina juhlien aikana
annettiin lahja henkilölle, johon haluttiin tehdä suopea vaikutus.
Joulupukki Suomessa perustuu vanhaan nuutipukki
perinteeseen, joka on ollut eräänlainen hedelmällisyysriitin hahmo.
Joulunaikaan kuului kristillisenä aikana myös sanonta: "Tuomas-kulta
joulun tuopi. Paha Nuutti sen pois viepi.". Joten vanha
hedelmällisyysriitin pukki sai suksia kuuseen ja sen tilalle toimitettiin
hieman sivistyneempi versio.
Laulut ja leikit ovat kuuluneet juhliin kautta aikojen.
Näistä nykyisistä joulunajan esityksistä taitaa tunnetuin olla Tiernapojat.
Toki, siinäkin esityksessä on lauluja erilaisilta aikakausilta.
En ole elänyt entisinä aikoina, joten kirjoituksessani
saattaa olla virheitä tai jopa harhaoppista tietoa. Joulu on kuitenkin
jokaisessa perheessä omanlaisensa ja kuten minulla perinteet juontavat reilun
150 vuoden taakse. Ennen jouluaterialle ryhtymistä on sauna ehdoton ja puhtaat
vaatteet sen jälkeen päälle. Ateria on monipuolinen ja kaikki itse tehty. Koti
on koristeltu tontuin, enkelein ja kynttilöin. Lahjan annan tarpeeseen eli en
koskaan sälää ja krääsää ja jos mahdollista, omin käsin tehtynä. Koti
puhdistetaan jouluksi ja itselläni se sisältää myös jääkaappi-pakastimen
sulatuksen ja takaritilän imuroinnin. Jouluaattona kaikki työt tulee suorittaa
ennen kello kahtatoista. Puut sisälle ja sytykepuut pilkottuna. Koristelu on
myös suoritettu. Lintulaudalle jyvät laitettu. Oi sallikaa minun pitää tämä
joulu, yön taittumisen juhla.
No se edellisen kappaleen tunteilusta. Joulun herkkupöytä
jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Ei räätikkälooraa, se on kamalinta mitä
on ja toisille porkkanaloora on se vihon viimeinen. On yksi ainoa ruokalaji
mikä herättää paljon keskustelua. On herättänyt jo ammoin ja taka- ja
etupenkiltä kuulen myös kritiikkiä. Ja se on rosolli eli sillisalaatti. Raakaa
sipulia, ei ikinä. Omena on viimeinen niitti siinä, en ota sellaista koskaan.
Keitetty punajuuri, miksi ei ole etikkapunajuurta? Jne. listaa voisi jatkaa
loputtomiin, sillä rosolli sisältää sitä sun tätä kokkaajansa mielipiteen
mukaan. Mitäs jos tuon paljon parjatun rosollin tekisittekin venäläisittäin? Eli
ROSOLLI
Tarvitaan kuutioituina:
-
keitettyä perunaa
-
keitettyä porkkanaa
-
keitettyä punajuurta
-
suolakurkkua
-
sipulia
-
omenaa
Kuutiot laitetaan kulhoon ja sekoitetaan. Jos annat seistä
yön yli on maku tasaantunut.
Jos haluat, voit rosollin päälle asettaa keitettyä
kananmunaa, silliä ja smetanaa, mutta tällöin koko annos on syötävä, sillä tämä
pilaantuu herkästi.
SAMA VENÄLÄISITTÄIN
Tarvitaan samat kuin yllä. Keitetyn punajuuren voi korvata
etikkapunajuurella. Aseta laakean vadin keskelle erillisessä astiassa silli.
Asettele kuutioidut tuotteet omiksi ryhmikseen silliastian ympärille. Tällöin
kukin voi valita, mistä eniten tykkää. Kananmunakuutiot voidaan tässä sijoittaa
omaksi ryhmäksi ja ruokailun lopuksi nostaa silli pois ja peittää vati. Näin
rosolli säilyy pidempään hyväkuntoisena.
Voit myös lisätä vadille paprikaa, tuoretta kurkkua,
tomaattia, ym. Valinta on vain sinun kokkaajan ja syöjä saa, mitä haluaa.
Valon valaisemaa, yön taittumisen juhlaa kaikelle kansalle
kukin tapojensa ja perinteidensä mukaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti