Nyt maanantaina alkoi liikennevalistusviikko ja aamun
aviisissa oli poliisin kommentointia liikennekäyttäytymisestä. Osansa sai niin
autoilijat, pyöräilijät kuin jalankulkijatkin. Autoilijat saivat moitteita
suojatiekäyttäytymisestä. Pyöräilijät taas ovat villiintyneet eli vauhti
hirmuinen ja liikennesäännöistä viis veisataan. Jalankulkijat eivät piittaa
valo-opasteista tuon taivaallista ja kadun ylitys tapahtuu usein sieltä mistä
parhaaksi katsotaan.
Olen useissa kirjoituksissani käsitellyt liikennettä ja
ihmisten käyttäytymistä siellä. Siteeraan nyt mediaa suoraan: "Jalankulkijalle
kuitenkin suojatie tuo aina etuoikeuden kulkemiseen. Kuskeille kannattaa
kuitenkin näyttää selvästi, milloin on syytä polkasta jarrua. Jos jalankulkija
seisoo jossain suojatien läheisyydessä, kuljettajan voi olla vaikea tulkita,
onko hän katsomassa puluja vai menossa oikeasti suojatielle.". Tuntui
siltä, että kuin konstaapeli olisi siteerannut suoraan kirjoituksiani, sillä vastaavaa
kirjoitin viime vuoden kesäkuussa, otsikolla Suojatie.
Suojatietörttöilystä tulee liikkuvan poliisin
sakkolaskurilla tavallisemmin 10-12 päiväsakkoa, joka keskituloisella on 300 -
400 euron kustannus eli autoilijaa sanktioidaan kovalla kädellä, mutta
polkupyöräilijät ja janakulkijat selviävät pienellä rikesakolla eli 10 - 20
euroa. Olisiko syytä myös heille kirjoittaa oikea sakko rikkomuksista
(esimerkiksi valojen ja heijastimien puutteesta tai valo-ohjauksen
laiminlyönnistä)? Tosin virkavalta ei usko, että sanktiota korottamalla
saataisiin villiintyneet pyöräilijät ja holtittomat jalankulkijat kuriin ja
järjestykseen.
Artikkelissa käsiteltiin myös autoilijan kääntymistä ja
tilan antamista suojatielle. Tässä kohtaa peräisin myös jalankulkijoilta ja
etenkin pyöräilijöiltä järjen käyttöä. Nykyajan autoissa on korkeat selkänojat,
jotka peittävät näkyvyyden hyvin käännyttäessä. Autossa muodostuu aina
katvealueita, jonka takia näkyvyys sivusuuntaan on olematonta. Lisäksi tulevat
näkyvyyden esteeksi nykyarkkitehtuuri, jossa rakennukset sijoitetaan
jalkakäytävään kiinni ja auton nokka on vietävä pitkälle suojatien päälle,
jotta saisi ratin takaa edes alkeellisen näkyvyyden. Asuntokaduilla ja
kevyenliikenteen väylien ongelmana ovat pensasaidat ja puusto. Tuossa kotini
viereisen koulun ja sitä sivuavan kevyenliikenteenväylän kanssa tehtiin muutama
vuosi sitten aivan upea järjestely eli entinen raskas puusto kaadettiin ja
kevyenliikenteenväylä kaarrettiin hieman, joten nyt ei suojatielle tulla
puskista vauhdilla, sillä siinä on pitkä alamäki ennen suojatietä.
Sitten tarvitsee ottaa myös esille talviset olosuhteet.
Suojatielle ryntäävälle kansalaisille tiedoksi, että talvella ei kaikissa
olosuhteissa pysäytetä niin kuin juhannuksena. Ja paasaan taas kerran niistä
heijastimista ja pyörän valoista. Nyt ovat illat taas pimenemässä ja katuvalot
piiloutuvat lehtien taakse (jos niitä nyt ei säästösyystä ole vallan
sammutettu), joten tehkää itsenne näkyviksi. Ilman heijastinta tai valoa olet
näkymätön ja täten suuressa vaarassa. Lisäksi autoilijat huomioikaa nykyautot,
joissa on ns. päivävalot. Monessa maassa ei edellytetä takavaloja päiväaikaan,
mutta meillä kyllä. Katsokaa, missä asennossa se valokytkin oikeasti on. Niin
ja voisi niitä pimenneitä lamppujakin vaihtaa. Liikenteessä liikkujat, tehkää
itsenne näkyviksi nyt.
Nyt on myös tarkoitus uudistaa tieliikennelakia. Tosin itse
olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että lait pitäisi kumota kaikki,
liikennevalot ja suojatiet poistetaan ja eloonjääneiden kanssa pohditaan, mitkä
säännöistä ovat tarpeellisia. Tieliikennelaki koskee nykyisellään noin 80
prosenttisesti autoliikennettä. Kun olisikin vain laki, mutta kun tulee
tieliikennelakia sivuavat lait ja asetukset päälle, niin niistä ei
loppupeleissä ota Erkkikään selvää. Jalankulkijasta on tullut kukkulan
kuningas, joka saa toimia juuri siten kun parhaaksi näkee. Vanha poliisi sanoi
nykyajan pyöräilijöistä: "Ei niille enää mitään lakia saa. Kun ei ole
ollut valvontaa aiemmin, niin ei niitä kuriin saada.".
Toivottavasti tästä laista ei tule samanlaista
järjettömyyttä kuin tuosta raskaan kaluton mitoista ja massoista. Yhtä itse en
ymmärrä eli miksi pyöräilijän, skeittarin, jalankulkijan, jne. tohelointi
liikenteessä maksatetaan autoilijan liikennevakuutuksesta
onnettomuustilanteissa, jossa autoilija ei ole syyllinen onnettomuuteen. Enkä
myöskään sitä, että em. ryhmien törttöily saa aikaan sen, että lakia tulkitaan
heikomman eduksi. Jos toheloit, niin olet korvausvelvollinen ja vastaat itse
teoistasi.
Nähtäväksi jää, mitä tuo uusi laki sisällään pitää ja kuinka
muutokset saadaan taottua kovapäisen kansamme kalloihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti