Joka kolmas mopoauto kolaroi viime vuonna, kertoi aamun
aviisi perjantaina ja se oli todella karua luettavaa. Vakuutusten hintoja on
nostettu, mutta siltikään ne eivät kata korvauksia, joita törmäilyistä syntyy.
Vakuutusyhtiöiden linjaus oli hyvä eli mopoauton vakuutukset
irrotettiin kaksipyöräisen mopon tariffista. Olihan se todella väärin, että
kaksipyöräiset joutuvat maksumiehiksi nelipyöräisten toheloinnista.
Mopoauto eli virallisesti kevyt nelipyörä saa painaa
kuormittamattomana enintään 350 kg. Näin ollen rakenne on hyvin heikko eli
materiaalit ovat kantavassa rungossa on alumiinia ja peitteet muovia, alumiinia
tai lasikuitua. Tästä johtuen onnettomuuksissa jälki on pahaa ja vammat
vaikeat. Kuten media kertoi, niin kuusitoista vuotiaan vakava vammautuminen ja
työkyvyn menetys tulee maksamaan yli miljoona euroa.
Mopoauton suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h, mutta
luvattoman usein menee 50-70-nopeusrajoitusalueella mopoauto ohitse. Nopeuden
noustessa on kolaritilanteessa jälki vielä rumempaa ja todennäköisesti
päädytään ruumiskirstukaupolle.
Mopoauto on rekisteröity kahdelle, mutta luvattoman usein
takakonttiin kiipeää, vaihtoehtoisesti nousee, matkustaja tai kaksi. Kuitenkin
laki muuttui jo vuoden 2008 alusta lukien eli autossa saa kuljettajan lisäksi
olla vain rekisteriin merkitty määrä matkustajia. Tästä käydään taksissa
säännöllisesti keskustelua asiakkaiden kanssa. Vanha laki tuntuu istuvan
tiukassa. Tapahtuipa tuossa taannoin onnettomuus, jossa mopoauton perään
törmäsi henkilöauto ja takakontista singahti törmäyksen voimasta ulos kaksi
henkilöä. Onneksi nopeus oli peräänajajalla pieni, liukkauden vuoksi ja siksi
uloslentäneiden vammat jäivät pieneksi. Vakuutusyhtiöiden mukaan mopoautojen
vakuutuksista maksettavat henkilövahinkojen korvaukset lähes kuusinkertaiset
verrattuna henkilöautoihin ja kaksinkertaiset kaksipyöräisiin mopoihin.
Mopoauton korjaaminen on kallista ja korjaamoita vähän. Tämä
on johtanut siihen, että mopoauto menee lunastukseen huomattavan helposti. Kun
otamme huomioon kappaleessa kolme olevat materiaalit, niin lunastus on
luonnollinen tapahtuma. Ei tarvitse olla kummoiset hauikset, kun alumiiniputkea
saa käsin taivutettua. Muovi ja lasikuitu antavat periksi jo tavalliselle
nyrkiniskulle eli ei tarvita kummoisia työkaluja, jotta mopoautosta tulee
rusina.
Mopoautoa ajavat pääsääntöisesti 15-17-vuotiaat nuoret.
Tuloja heillä ei pahemmin ole, joten vanhemmat kustantavat vakuutukset,
polttoaineen ja huollot. Tuonikäinen on immortalis eli kuolematon ja ajotapa sen
mukainen. Naapurustoni on vuosien saatossa muuttunut paljon ja nyt on em.
ikäluokkaa alueella runsaasti, joten on mopoja, mopoautoja ja kevareita myös
runsaasti. Olen hyvin huolestunut näiden nuorten liikennekäyttäytymisestä
kotikadullani, joka on vanha, kapea ja yksisuuntainen. Kun kotikadulleni
käännyn ajosuunnan mukaisesti (ihan sama kummasta suunnasta), niin sen
näkyvyyden peittona ovat naapureiden pensasaidat ja läheisyyteen istutetut
puut, joten näkyvyys on heikko. Alueeni nuoret ovat sitä mieltä, että em.
kulkuneuvoilla voi ajaa molempiin suuntiin ja niin lujaa kun niillä pääsee
(toki yksisuuntaista eivät tunne myöskään aamun aviisin tai mainospostien
jakajat autoillaan. Odotan kauhulla päivää, jolloin rysähtää.
Poliisit tuntuvat ummistavan silmänsä mopoautojen kohdalta
yhtä tehokkaasti kuin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden toilauksiltakin. Miten
saataisiin nuorisolle menemään jakeluun, ettei se kuttaperkkarakennelma suojaa
lainkaan ja ainoa turva on liikennesääntöjen noudattaminen?
Nämä tarkoittaa oikeasti jotain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti