Aiheittain

maanantai 14. huhtikuuta 2014

M-Auto(nta) menoa



Joka kolmas mopoauto kolaroi viime vuonna, kertoi aamun aviisi perjantaina ja se oli todella karua luettavaa. Vakuutusten hintoja on nostettu, mutta siltikään ne eivät kata korvauksia, joita törmäilyistä syntyy.

Vakuutusyhtiöiden linjaus oli hyvä eli mopoauton vakuutukset irrotettiin kaksipyöräisen mopon tariffista. Olihan se todella väärin, että kaksipyöräiset joutuvat maksumiehiksi nelipyöräisten toheloinnista.

Mopoauto eli virallisesti kevyt nelipyörä saa painaa kuormittamattomana enintään 350 kg. Näin ollen rakenne on hyvin heikko eli materiaalit ovat kantavassa rungossa on alumiinia ja peitteet muovia, alumiinia tai lasikuitua. Tästä johtuen onnettomuuksissa jälki on pahaa ja vammat vaikeat. Kuten media kertoi, niin kuusitoista vuotiaan vakava vammautuminen ja työkyvyn menetys tulee maksamaan yli miljoona euroa.

Mopoauton suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h, mutta luvattoman usein menee 50-70-nopeusrajoitusalueella mopoauto ohitse. Nopeuden noustessa on kolaritilanteessa jälki vielä rumempaa ja todennäköisesti päädytään ruumiskirstukaupolle.

Mopoauto on rekisteröity kahdelle, mutta luvattoman usein takakonttiin kiipeää, vaihtoehtoisesti nousee, matkustaja tai kaksi. Kuitenkin laki muuttui jo vuoden 2008 alusta lukien eli autossa saa kuljettajan lisäksi olla vain rekisteriin merkitty määrä matkustajia. Tästä käydään taksissa säännöllisesti keskustelua asiakkaiden kanssa. Vanha laki tuntuu istuvan tiukassa. Tapahtuipa tuossa taannoin onnettomuus, jossa mopoauton perään törmäsi henkilöauto ja takakontista singahti törmäyksen voimasta ulos kaksi henkilöä. Onneksi nopeus oli peräänajajalla pieni, liukkauden vuoksi ja siksi uloslentäneiden vammat jäivät pieneksi. Vakuutusyhtiöiden mukaan mopoautojen vakuutuksista maksettavat henkilövahinkojen korvaukset lähes kuusinkertaiset verrattuna henkilöautoihin ja kaksinkertaiset kaksipyöräisiin mopoihin.

Mopoauton korjaaminen on kallista ja korjaamoita vähän. Tämä on johtanut siihen, että mopoauto menee lunastukseen huomattavan helposti. Kun otamme huomioon kappaleessa kolme olevat materiaalit, niin lunastus on luonnollinen tapahtuma. Ei tarvitse olla kummoiset hauikset, kun alumiiniputkea saa käsin taivutettua. Muovi ja lasikuitu antavat periksi jo tavalliselle nyrkiniskulle eli ei tarvita kummoisia työkaluja, jotta mopoautosta tulee rusina.

Mopoautoa ajavat pääsääntöisesti 15-17-vuotiaat nuoret. Tuloja heillä ei pahemmin ole, joten vanhemmat kustantavat vakuutukset, polttoaineen ja huollot. Tuonikäinen on immortalis eli kuolematon ja ajotapa sen mukainen. Naapurustoni on vuosien saatossa muuttunut paljon ja nyt on em. ikäluokkaa alueella runsaasti, joten on mopoja, mopoautoja ja kevareita myös runsaasti. Olen hyvin huolestunut näiden nuorten liikennekäyttäytymisestä kotikadullani, joka on vanha, kapea ja yksisuuntainen. Kun kotikadulleni käännyn ajosuunnan mukaisesti (ihan sama kummasta suunnasta), niin sen näkyvyyden peittona ovat naapureiden pensasaidat ja läheisyyteen istutetut puut, joten näkyvyys on heikko. Alueeni nuoret ovat sitä mieltä, että em. kulkuneuvoilla voi ajaa molempiin suuntiin ja niin lujaa kun niillä pääsee (toki yksisuuntaista eivät tunne myöskään aamun aviisin tai mainospostien jakajat autoillaan. Odotan kauhulla päivää, jolloin rysähtää.

Poliisit tuntuvat ummistavan silmänsä mopoautojen kohdalta yhtä tehokkaasti kuin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden toilauksiltakin. Miten saataisiin nuorisolle menemään jakeluun, ettei se kuttaperkkarakennelma suojaa lainkaan ja ainoa turva on liikennesääntöjen noudattaminen?

Nämä tarkoittaa oikeasti jotain.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti