Juuri kuuntelin ja lueskelin uutisia, jossa kerrottiin että talvirengas pakko olisi löystymässä ja kelin salliessa voisi kesärenkailla ajella vaikka läpi vuoden. Näin on jälleen pohtinut virkamiestyöryhmä. Syynä on ilmaston muutos, leudot talvet, teiden kuluminen, päästöjen vähentäminen, jne.
Nythän laki vaatii, että meillä on pakosta käytettävä talvirenkaita joulu-helmikuun aikana. Tosin niitä löytyy aina, joilla on kesärenkaat koko vuoden ja niitä, joilla nastat ropisevat vielä heinäkuussa ja niitähän on turha enää siinä kohtaa vaihtaa, sillä yöpakkaset koittavat pian.
Mitenkähän määritellään ehdotuksen tarvittaessa käytettävä talvirenkaita? Jos ei ole pakko, niin kuka vaihtaa? Monissa kerros- ja rivitaloissa on kielletty renkaiden säilytys, joten renkaat ovat rengasliikkeiden varastoissa. Tarvittaessa tuli itseni kohdalle äitienpäivänä 1995, jolloin oli kesärenkaat vaihdettava talvimalliin, kun pihalle oli tupsahtanut 15 cm lunta. Miten moinen onnistuu, jos talvirenkaat vanteilla ei ole kotona? Entäpä nykyautojen tietotekniikka? Salliiko se itse vaihdon?
Raskaalle kalustolle kaavaillaan myös talvirengaspakkoa vetäville akseleille. Tämä kuulostaa lisäkuluilta kuljetusyrittäjille ja sitä kautta asiakkaille. Nykyisin kuorma-autojen vakiovarusteena on ketjut. Kun tarkastelin hintoja, niin neljällä sadalla saa talvirenkaat henkilöautoon, mutta raskaalla kalustolla yksi on jo yli viisisataa.
Teiden kulumisella on virkamiehet moista ehdotusta myös perustelleet. Nyt sitten päästään ikuiseen sotaan kitkat vai nastat. Kitkaporukka sanoo, että niillä voi ajaa vaikka ympäri vuoden ja tiet eivät uraudu. Linja-autoissa eikä raskaassa kalustossa ole nastapyöriä, joten teitä joudutaan hiekoittamaan, kuten kitkojenkin vuoksi. Tästä johtuu katupöly, sillä kaikki ajoneuvot hierovat vuorostaan soraa, josta tulee santaa ja se pölyää. Hiekoitettu tie myös kuluu, kun kaikki ajavat kuin köyhän talon porsaat samassa urassa. Nastaväki sanoo, että he rouhii jäätikön, jotta kitkaporukka pääsee ajamaan. Kumma kyllä, moni nasta kuski lähtee liikkeelle ruopien, joten varsinkin risteysalueet ovat syvillä urilla. Täten päästään jälleen pataan ja kattilaan.
Itse pohdin rengas kysymyksissä turvallisuutta. Meillä on rengasratsiat, jossa katsotaan renkaiden kunto, joka on monessa suhteessa turvallisuuteen liittyvä seikka. Aiemmin pohdin myös tätä, että teillämme sallitaan eteläisemmän euroopan kitkarenkaat, joilla pakkaspito on heikko. Kuka on syypää onnettomuuteen ja korvausvelvollinen onnettomuudessa, jossa ajoneuvossa on epäpätevät renkaat keliin nähden.
Muistan pari ensilunta kesärenkailla. Olisiko ensimmäinen ollut 1989 tai 1990. Lehdet olivat vielä puissa ja yön aikana satoi reilusti lunta. Hissun kissun hiihtelin kesärenkailla kotiin ja jouduin puiden raivaukseen, sillä märkä lumi oli katkonut oksia tielle. Toinen oli 2000-luvun alussa. Silloin en päässyt kotiin, sillä Mirada ei suostunut siivosti menemään kuin takaperin. Sain sen nollaruutuun ja myöhemmin paljastui, että kesärenkaat olivat hylkyrenkaat ja se niiden pidosta. Ihmettelin kyllä tasapainotusnastojen suurta määrää. No, se siitä.
Talvirengaspakon lieventäminen sotii jotenkin erään uutisotsikon kertomusta vastaan ja se kuuluu: "Talvi yllätti autoilijat, lukemattomia peräänajoja ja tieltä suistumisia". Täten palataan osastolle ratin ja penkin välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti