Aiheittain

keskiviikko 8. helmikuuta 2012

Sairas tietotekniikka sairaaloissa


Kummastuttaa taas kerran, kun uutisoitiin, kuinka paljon rahaa on käytetty terveydenhuollon tietotekniikkaan ja mikään ei toimi. Tätä kommentoin jo liki kymmenen vuotta sitten, erään chattikaverini koulutyössä. Aihe oli tietotyö ja nimenomaan sairaalamaailmassa. Itse en enää työskentele terveydenhuoltoalalla, mutta jaksaa se silti järkyttää, koska sen palveluja tarvitsen yhä vanhentuvana.

Rahaa on haaskattu paljon erilaisiin ohjelmistoihin, mutta koskaan ei ole kysytty käyttäjän toiveita. Kopio tekstinäni liki kymmenen vuoden takaa: " Useimmat toimivat koko sairaalan sisällä, mutta toimintaa hidastaa se, että sijaistyöntekijöillä ei ole tunnuksia ohjelmistojen käyttöön sekä vaitiolovelvollisuus- ja tietosuojalakien säädökset. Nämä kaksi lakia estävät jopa saman sairaalan/terveyskeskuksen sisäisen tiedon välittämisen esim. hoitaja joka työskentelee sosiaalisektorin alaisuudessa ei voi lähettää tietoja ilman asiakkaan suostumusta vastaanotossa toimivalle hoitajalle, sillä hän on terveydenhuoltosektorin alainen. Tästä syystä joudutaan usein tekemään tiedon siirto yleensä käsin kirjoitettavalle lomakkeelle." Sähköpostia ei voi käyttää tietoturvasyistä. Edellä kuvattu estää tiedon siirron ja kuten itsekin sen vanhana ja sairastavaa huomasin eli entisistä työterveyden tiedoista ei terveyskeskuslääkäri/hoitaja saanut muuta tietoa kuin minulta itseltäni, sillä heidän pääsy työterveyden lääkärin/hoitajan/fysioterapeutin kirjoittamiin tietoihin oli estetty, vaikka molemmat toimivat samassa rakennuksessa.

Kun tietotekniikka tuli 90-luvun alussa sairaalaan, niin se markkinoitiin kuten konttoriin eli helpottaa työntekoa ja vähentää paperityötä. No ne tyhmät päätteet ja yksi tulostin eivät toimineet eivätkä helpottaneet yhtään. Usein jouduttiin menemään toiselle osastolle ja kirjautumaan omin, monimutkaisin tunnuksin päätteelle ja sitten tulostamaan tiedot. Ohjelmia oli useita eri tarkoituksiin ja jokaiseen tarvittiin käyttäjätunnukset ja salasanat. Kun itseäni ajattelen, niin parhaimmillaan tai pahimmillaan minulla oli 25 erilaista käyttäjätunnusta ja salasanaa, joiden mitta oli x -z .

Sitten tuli PC:t ja jihuu, pääsi nettiin. No, osa käytti sitä taustakuvien lataukseen ja lopulta tuli estot sinne sun tänne. Ei tainnut olla puulaakissani ammattilaista tietoturvan hoitavaa käyttötukea, sillä teknisenä asiantuntijana yritin saada tietoa sairaalalaitteen komponenteista. Yritin Teksas Instrumentin sivuille, mutta näyttöön tuli messu, joka ilmoitti, ettei sivua avata, koska se sisältää vaaran tietotuvalle. Olin sitten kiukkuinen ja pirullinen ja kokeilin ja sain suvereenisti, ilman minkäänlaisia estoja, ladattua työmaani koneelle open Borland C++-kääntäjän. Jos olisin ollut C-osaaja, olisivat olleet kunnan koneet solmussa ja kunnolla. Teksas Instrumentin (tosi vaarallinen sivusto) sivuilta halusin tietoa vain laitteen akun käytöstä ja huollosta. No, jouduin sitten etsimään ko. tiedon ranskalaisen valmistajan sivuilta, joka tuotti melkoisen yllätyksen, sillä suomalainen ohjekirja ei kertonut mitään muuta kuin paina nappulaa ja odota.

Taasen kopio muinaisesta tekstistä: " Optimitapauksessa hoitaja suorittaa tietotyön tietokoneella, mutta järjestelmiä ei ole suunniteltu yhteen toimiviksi. Useasti syynä on ohjelmistojen laatijan tietämättömyys ohjelmiston vaateista. Lisäksi tietotyön käyttöä vaikeuttaa tiukka lainsäädäntö. Useat hoitajat ovat oppineet käyttämään tietotekniikkaa hakukoneena, sillä jo pelkistä internet-hakusivuilta löytyy sivustoja, jotka antavat uusinta tietoa sairauksista ja niihin käytettävistä lääkkeistä. Tämän edellytyksenä on toki, että hoitaja osaa käyttää avukseen tietotekniikkaa. Usein myös tietotekniikan käytön haluttomuuteen liittyy useat käyttötunnukset ja salasanat. Pahimmillaan jopa jokaisen tarvittavan ohjelmiston käyttämiseksi on avattava koko tietokone omilla tunnuksilla ja kuten aikaisemmin  mainitsin, ei sijaisilla välttämättä ole tarvittavia tunnuksia ja koska tietokone on päivät pitkät auki, on jo moni vähän konetta käyttänyt unohtanut tunnuksensa.
Hoitotyössä tietotyön käyttöä rajoittavat myös useat muut seikat. Sairaalat/terveyskeskukset/aluesairaalat toimivat ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Tietotyötä pyritään tekemään reaaliajassa, mutta työn luonteen vuoksi tämä ei aina ole mahdollista. Tämän vuoksi tietotyötä tehdään myös iltaisin ja yöaikaan. Tietotyön tekemistä haittaavat usein ilta- ja yöaikaan tapahtuvat tallennusajot ja ongelmatilanteissa tukipalvelun puute."

Ohjelmiston laatija tekee sen tilaajan pyynnöstä, no tilaajana on usein päättävät kaupungin hallinnon virkamiehet, jotka kuvittelevat että meillä on aikaa istua kahdeksan tuntia tietokoneen ääressä. Meidän mielipiteitä ei kysytä. Tietoteknisten järjestelmien ylläpitäjien olisi syytä laskeutua välillä tavallisen käyttäjän asemaan ja katsoa mitä ko. ohjelmisto tekee ja mitä siltä vaaditaan. Monesti sairaalamaailmaa varten suunnitellut ohjelmistot on varsin monimutkaisia käyttää. Kun ajattelee noita tallennus- ja päivitysajoja tietojärjestelmään tai niiden huoltokatkoja, niin ihmettelen yhä sitä, että miksi aina yöaikaan. Pahimmillaanhan muinoin tämä johti siihen, ettei lääkäri ensiavussa tiennyt potilaasta muuta kuin sen mitä potilas kertoi ja vanhojen kirjoitettujen sairaskertomusten pohjalta. Lääkkeet, lääkemuutokset, laboratoriovastaukset, röntgenkuvatiedot, ym. olivat pimenneen ruudun takana. Myös nykyisessä työssäni tuo yöaikainen huoltoinnostus haittaa työtäni eli pankit tekevät moisen tempun aina lauantain ja sunnuntain välisenä yönä alkaen klo 03. Kerrohan siinä nyt sitten kansalaiselle, joka 2,5 ‰ voimalla kotiovellaan yrittää kortilla maksaa, ettei pankin takia tuo toimi.
Tukipalvelut ovat sitten ihan omaa luokkaansa eli kuten ammoin kirjoitin: " Kun pyytää korjausta se viipyy vähintään kaksi viikkoa ellei kone ole aivan pimentynyt ja suurempi pomo valita (itse sain viallisesta näytöstä sähköiskun, osastosihteeri valittaa että päätä särkee kun katselee päivät värisevää näyttöä ja kone vaan hidastuu hidastumistaan [tästä on valitettu vasta 8 viikkoa]).". Internetin kautta löytyy tuoretta tietoa tutkimuksista, hoitokäytännöistä, lääkkeistä, jne. Tämä on hoitohenkilökunnalle tärkeää, sillä kirjallista materiaalia ei saada. Tästä omakohtainen esimerkki, pyysin budjettitoiveiden yhteydessä uutta käsikirjaa kirurgisesta hoidosta. No emme saaneet, perusteluina olivat rahan puute ja osastollamme hoidetaan vähän kirurgisia potilaita. Jihuu, ilman nettiä etsisimme tietoa yhä vuoden 1975 manuaaliasta.

Kynällä on helpompi kirjata monta asiaa, se näet toimii 24/7/365, ilman suurempia päivityksiä ja kynä tekee juuri sen mitä kulloinkin tarvitaan. Tässä omakohtainen kokemus, miten sairaalamaailmassa homma toimii. Kyseinen esimerkki on kylläkin paperilomakkeesta, mutta samalla kaavalla toimii tuo tietotekniikkakin. Kollegat pyysivät minua suunnittelemaan helppokäyttöisen lomakkeen seurantaan äkillisiä tilanteita varten. Hioin sitä kauan ja näytin koekappaleita kollegoille ja lopulta se saatiin kaikkia tyydyttäväksi. Tuli aika esitellä se päälliköille, mutta se tuli bumerangina takaisin, perusteluina oli: "Ensiavussa on oma päivystystietolomake ja osastoilla on hiljan uudistettu seurantalomake, joka löytyy X-asemalta, emme täten tarvitse tuollaista.". No, yritin etsiä tuota lomaketta X-asemalta, mutta se oli niin piilossa, ettei koneen etsintäohjelmakaan sitä löytänyt. Osaston kaapista löysin sitten tulostetun version ja oli vähällä saada sydänkohtauksen ja aivohalvauksen välittömästi sen nähtyäni. Lomake oli ihan sama, joka oli ollut käytössä jo ammoin taloon tullessani ja ne uudistukset (syvä huokaus) olivat seuraavat eli Olympia-merkkisen kirjoituskoneen fontti oli vaihtunut tekstinkäsittelyohjelman Arial fontiksi, kynällä ja viivoittimella vedetyt viivat olivat muuttuneet em. ohjelman raunaviivoiksi ja lomakkeen numeron perässä ollut vuosiluku vaihtui vuodesta 78 vuoteen 99. Nämä kolme radikaalia muutosta tarvitsivat 21 vuotta esimiehiltä. Minulta meni tuon lomakkeen suunnitteluun ja toteutukseen ainoastaan 3 viikkoa ja tämäkin siksi, että ehdin esittää mahdollisimman usealle kollegalle ja kysellä mielipiteitä käytettävyydestä.

Herätys päättäjät, hukattuja miljoonia turhaan. Pieni vinkki olisitte voinut konsultoida.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti