On taas se vuodenaika, jolloin ko. mainokset ilmestyvät
lehtiin ja tienvarsille eli koulut alkavat. Lehtien yleisönosastokirjoituksissa
aihe muistetaan myös mainita. Nythän on otsikoissa ollut toistuvasti
suojatieonnettomuudet, autoilijoiden piittaamattomuus suojateistä, jne.
Kuten jo vuosi sitten totesin, on tämä kampanja täysin turha
ja aikansa elänyt, sillä harva jalankulkija piittaa liikennesäännöistä puolen
punaisen puupennin vertaa. Tämä näkyi aivan loistavasti muutama päivä sitten,
kun suuri joukko kansalaisia vaelsi ulkoilmakonserttiin. Ne vaeltajat, jotka
suojatietä käyttivät, veisasivat viis liikenteen ohjaukseen käytetyistä
valoista. Meidän autoilijoiden piti antaa heille kulkemisen vapaus ja pitkiä
ajoneuvoletkoja syntyi, kun jalankulkijoiden toimesta pääsi liikkeelle vain
yksi tai kaksi autoa. Samoin kuin sille vaeltajalaumalle, jotka katsoivat
itselleen parhaan ylityspaikan. Koska oli iso tilaisuus, oli poliiseja paikalla
pilvin pimein, mutta jalankulkijoiden sääntörikkomuksien kohdalla, he autuaasti
ummistivat silmänsä. Asiasta kollegojen kanssa keskusteluissa huomasi melkoista
kritiikkiä, niin jalankulkijoita kuin poliisiakin kohtaan. Yksi kylläkin
väläytti loistavan ajatuksen eli jos liikennevalot olisi alueelta kytketty pois
ja poliisikoululaiset pistetty liikenteenohjaukseen. Olisi varmaan vältytty
monelta läheltä piti tilanteelta ynnä torvien soimiselta ja sormien nostolta.
Kuudetta vuotta olen tienpäällä ja ikävä kyllä, iso osa paikallislehdessä
kerrotuista suojatieonnettomuuksista ovat todellisuudessa tapahtuneet sen
ulkopuolella ja tavallisemmin useita metrejä sen ulkopuolella. Täten
suojatieonnettomuuden määritelmäksi on tullut, että horisontissa on nähtävissä
suojatien merkki.
Olisiko syytä panna ihmisille kertausharjoitus
liikennesäännöistä? Katselin tuossa yhtenä päivänä, kun äiti otti lasta kädestä
kiinni ja vei lapsen suojatielle, mutta jalankulkijan valot olivat punaiset (ei
vaihtumassa eli vilkulla, vaan totaalisen punaiset). Näin myös kuinka suojatien
ulkopuolelle tuuppasi isä rattaat ja pikkuisensa ja likeltä liippasi, etteivät
autojen alle jääneet.
Toki olen havainnut, että on myös autoilijoita (etenkin
nuoria), joilla säännöt ovat todella hukassa. Joskus sitä oikein miettii, että
millä he ovat ajokortin ylipäätään saaneet.
Nyt on korkea aika vanhemmat ottaa itseään niskasta kiinni.
Lapsenne ovat astumassa taas koulutielle. Onko säännöt kotona kerrattu ja
osaatko ja toteutatko niitä itse? Näytätkö toiminnallasi lapsellesi vain
huonoja esimerkkejä? Muistakaa, että mitä isot edellä, sitä pienet perässä.
Tänä kesänä saatiin tilastoihin ensimmäinen kuolemaan
johtanut mopoautokolari. Toivon hartaasti, että se olisi viimeinen, mutta kun
katselee lapsia sen ohjaimissa, epäilen pahasti, että seuraava vaanii jo nurkan
takana. Pienet eka- ja tokaluokkalaiset saapuvat teille jälleen. Mopoauto kanta
jatkaa kasvuaan. Tiedämme myös, että nuori saadakseen jotain toimii kuin
oppikirjan sivulta, mutta toiminta muuttuu heti sen saavuttaessaan.
Poliisi tarkkailee autoliikennettä koulujen alkaessa. Ikävä
kyllä, olen huomannut monen poliisin jättävän huomioimatta lasten ja nuorten
liikennekäyttäytymisen. Maijan penkillä on varmaan mukavat istuimet, tutkaa
tuijotellen.
Nyt ryhtiliike kaikilta liikennekäyttäytymiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti