Mediassa usein esiintyvä sana on pankki ja etenkin nämä
Euroopan eteläisen osan pankkituet. Aina silloin tällöin näkyvät myös kotoiset
pankkimme ja niiden toimet. Tässä pari päivää sitten törmäsin pankkipalveluun
tai pikemminkin sen puutteeseen.
Olipa kerran palvelevia pankkeja. Sinulla oli pankkikirja,
jonka kanssa menit pankkiin. Merkitsit sitten tulleen tilisi tai talletit tai
nostit rahaa tai maksoit laskusi. Pankeissa oli useita kassoja ja kaikki olivat
miehitetty. Maksuviive oli yleensä kolme päivää, koska oikea raha piti
kuljettaa pankista toiseen. Raha kun silloin oli oikeasti vielä olemassa. Jos
tili ei näkynyt tilillä, niin tilinauha kelpasi tositteeksi tulevasta rahasta,
joten saatoit nostaa rahaa tai maksaa laskusi. Jos taas halusit soittaa
pankkiin, otit esille puhelinluettelon ja väänsit ko. konttorin numeron, joka
sinulle vastasi. Aika muuttui ja pankkitoiminta sen mukana.
Näin vuorotyöläisen näkökulmasta katsottuna selkeä
helpottava uudistus oli maksusiirtokuori, jossa laskuun kirjoitit tilinumerosi
ja eräpäivän sekä allekirjoitit sen ja ei kun kuoreen ja pankin lokeroon tai
postiin. Nyt ei yövuoron jälkeen tarvinnut herätä ennen aikojaan, vaan sain
tehdä siirtokuoren itselleen sopivana aikana.
Kehitys meni eteenpäin ja uusia toimia rahoittaakseen
alkoivat pankit periä maksusiirtokuorien laskuista markkoja X. Tämä siksi, että
pankkikirjat alkoivat olla jo historiaa ja pankkikortit yleistyä eli tulivat
maksuautomaatit, joita löytyi jopa kauppojen eteisistä. Pankkikortti koneeseen
ja tunnusluku ja ei kun maksamaan. Tämä toimintamalli löytyy myös nykyisistä
toimintamalleista eli naputtelit saajan nimen, tilinumeron, summan, viitteen
(olivat osa jo silloin pitkiä) ja eräpäivän. Se, että maksuautomaatit olivat
kaupoissa, helpotti monen toimintaa, sillä ne olivat pidempään auki. Tulivat
myös käteisautomaatit, joten pankeista irtisanottiin runsaasti työntekijöitä.
Alkoi nettiaikakausi ja aiemmat palvelut menivät yhä enemmän
maksullisiksi. 1990-luvun alun pankkikriisi toi yhä enenevässä määrin erilaisia
"palvelumaksuja". Nettipankki on helppo, sillä se toimii ympäri
vuorokauden. On ihan sama maksatko laskusi aamukuudelta vai iltakuudelta. Ja
yhä vähemmän pankeissa oli henkilökuntaa. Kassoja oli monta, mutta vain yksi
tai kaksi ihmistä palvelemassa. Pankin yhteystiedoissa oli yhä useammin
asiakaspalvelun numero, joka yhdistyi jonnekin keskusyhteyteen ja lopulta
tilanne oli se, että kun halusit soittaa omalle yhteyshenkilöllesi pankissa,
jouduit varaamaan tällaisen keskuksen kautta ajan hänelle. Palvelumaksujen
määrä ja hintahaitari on yhtä suuri ja epäselvä kuin Venäjän maa. On
saldokyselymaksu, tiliotepyyntömaksu, maksu käteisnostosta luottotililtä, maksu
ylimenevistä veloitustapahtumista, jne. Tätä voisi jatkaa seuraavat tuhat sivua.
On bonus-, kanta- ym. asiakkuutta, mutta tilin talletuskorko on laskenut kuin
lehmän häntä.
Tuli pankki- ja maksukorttia joka lähtöön. Visa Elektron
korttien kanssa on ollut ja on yhä ongelmia. Valitettavasti tämä on monelle
ainoa, minkä saavat. Tietoteknisellä aikakaudella tulivat myös huolto- ja
päivityskatkot sekä muutos kesäajasta talviaikaan ja päinvastoin. Kumma kyllä,
että ne tavallisemmin sijoittuvat sunnuntai aamuun, alkaen klo 3. Tähän
perusteluna on se, että se haittaa mahdollisimman pientä käyttäjäkuntaa. Tämä
lienee tarkoittavan pankkeja itseään, ei asiakkaita. Sunnuntai aamuisin kun
väki lähtee juhlimasta ja kaikki korttiliikenne on pimeänä eikä seinästä edes
saa käteistä rahaa. Varsinaista asiakaspalvelua.
Useimmat pankkisalit ovat muuttaneet muotoaan. Ennen ollut
avara sali on kutistunut pieneksi yhden tai kahden palvelutiskin kopiksi.
Käteisasioita hoitavana odotat suuren joukon kanssa pienessä tilassa pitkään ja
pahimmassa tapauksessa takaraja menee umpeen ja asiasi jää hoitamatta. Olen tämänkin
version kuullut. Kumma kyllä on pankkien välinen maksuviive yhä tuo muinainen
kolme päivää vaikka nettiaikakautena toimintojen pitäisi olla reaaliajassa.
Kuulemani mukaan tämä johtuu siitä, että pankit haluavat itselleen
talletuskoron tuolta ajalta. Taitaa olla johtajien optioihin.
Sampo Pankki pisti vielä paremmaksi eli sinun tietokoneella
tulee olla Internet Explorer tai nettipankkiin ei ole asiaa. Tämä on heiltä jo
toinen kerta. Ensimmäinen tapahtui kun se yhdistyi Danske Pankin kanssa. Sampo
Pankilla oli ennen sitä parhaiten toimiva nettipankki. Tanskalaisten olisi
pitäytyä siinä minkä osaavat eli voileipien teossa ja oluen panossa.
Tuossa pari päivää sitten piti Sampo Pankissa asioimani
käteisellä rahalla, mutta he olivat tehneet Nordeat, joten oikeaa, näkyvää
rahaa käsitellään ainoastaan klo 10-13. Menin sitten kylämme kolmanteen
pankkiin ja nuori kassaneiti ilmoitti heti, että käteisraha-asiat hoituvat
heillä. Sanoipa tämä OP:n neiti vielä, että hän on täällä palvelemassa. Työssäni
tarvitsen käteiskassan ja siihen tarvitsee ajoittain saada pienempiä seteleitä
ja eriarvoisia kolikoita. Ajattelen ihmisiä, jotka ovat lupautuneet lapsensa
tai omansa harrastuksen, kerhon, piirin tai koulun myyjäisten kassaksi ja
työpäivän päätteeksi menee pankkiin hakemaan pientä rahaa vaihtokassaksi.
Pankkineiti tylysti ilmoittaa, ettei käteiskassoja ole enää klo 13 jälkeen,
mutta automaatista saa käteistä rahaa. Mitä tällainen ihminen voi tehdä? Sen
hän varmaan arvaa, että jokainen ostaja tilaisuudessa on käynyt automaatilla
(eihän pienissä tilaisuuksissa ole korttipäätteitä) ja maksaa 20 € tai 50 €
setelillä.
Tuli itselle epäuskottava olo, onko tänä päivänä raha vain
muodossa FF vai 1111 1111? Taitaa näin olla, sillä media ei ole vuosiin
kertonut yhdestäkään pankkiryöstöstä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti