Aiheittain

maanantai 1. lokakuuta 2012

Taksiliikenteen vapautus



Aihe tulee säännöllisesti esille. Tämän aamun aviisissa se löytyi yleisönosastolta ja verrattain mielenkiintoisella tavalla. Nimimerkillä kirjoittanut kansalainen sanoi näin: "Nuorille saataisiin töitä vapauttamalla taksiliiketoiminta vapaaksi ammatiksi harjoittaa. On sääli, kun taksitoiminta on Suomessa pienen piirin yksinoikeudella hallitsema ala.".

Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on tuon kirjoittajan mielikuva taksinkuljettajan työstä. Hän ei taida tietää, että kuljettajakoulutus on jokaisen suoritettavissa. Virallisesti vaatimuksena on vain henkilöauton ajokortti ja puhdas rikosrekisteri. Aikanaan taksinkuljettajan tutkinto oli myös työvoimakoulutuksena, mutta siitä luovuttiin, kun huomattiin, että moni kävi kyllä kurssin, mutta muutaman vuoron jälkeen lopettivat. Syyt ovat samoja kun tänä päivänäkin eli taksityö ei ole minun juttuni, epämukavat työajat, aina viikonloput töissä, hermot meni känniläisiin, jne.

Minä olen käynyt tuon kuljettajakoulutuksen ja ajan työkseni mittaria. Olen nähnyt monta uutta tulijaa, jotka ovat hetken ja katoavat sitten. Monelle on tullut yllätyksenä se, ettei kyytejä ole koko ajan vaan saatat nököttää tolpalla parikin tuntia. Yllätyksen on heille myös tuottanut työpäivän pituus. Onkohan kirjoittajan ajatuksena, että vapauttamalla taksiliikenne, olisivat nuoret yrittäjät töissä vain viikonloppujen ja juhlapyhien ruuhka-aikana? Taksia tarvitaan myös hiljaisina aikoina.

Jos taksiliikenne olisi vapaata, niin muuttaisiko se myös työn luonteen? Virallisten vaatimusten lisäksi kuljettajalla pitää näet olla lehmän hermot. On aina niitä ihmisiä, jotka mäkättävät joka asiasta tai purkavat pahan tuulensa. On minun vikani, että lentomatkan loputtua ovat matkatavarat hukassa. En taaskaan ollut kartalla, kun asiakas antoi postiosoitteen, mutta käynti onkin sitten jo ihan muualta. Olen syypää kansalaisen hajonneeseen autoon, jääkaappiin tai muuhun mahdolliseen esineeseen. En myöskään osaa ajaa autoa ja yleisesti minulla on väärän merkkinen tai värinen auto. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Lisäksi kuljettajalla tulee olla hyvä yleistieto. Pitää tietää omenapaistoksen paistoaika, mihin katosivat tietokoneelta kaikki valokuvat, kuinka pitkät tikkaat asiakkaan tulee ostaa, jotta mökin katolle yltää, luonnollisesti mökkiä näkemättä, mikä päivämäärä ja pituus sekä paino pitäisi kirjoittaa vielä syntymättömän kummilapsen lusikkaan, paljonko on asiakkaan tulostimessa vielä mustetta jäljellä, että olisiko jo aika uusi ostaa. Tätäkin voisi jatkaa pitkään. Luonnollisesti vapautuksen jälkeen kukaan ei jätä kyytiään maksamatta eikä oksenna autoon ja hukkakeikat jää pois. Sinun tulee olla sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut. Tämä ei ole vitsiä vaan todellisuutta.

Tässä työssä tarvitaan myös paljon kärsivällisyyttä ja rauhallisuutta. Liikuntarajoitteisen kaikki liikkeet ovat usein hyvin hitaita. Lapsiasiakkaat kysyvät kaikkea maan ja taivaan väliltä, kuten lapselle on luonteenomaista. Promilleissa ihmisen puheet ovat mitä ovat ja kuulet esityksiä, ehdotuksia, sekalaisia höpinöitä, jne.

Hyvän kuvan tästä työstä saa kuuntelemalla Jarno Sarjasen biisin Taksikuski. http://www.youtube.com/watch?v=1lhKboGIUWo

Mitä taksiliikenteen vapautus on tuonut tullessaan? Tässä muutamia esimerkkejä omasta kokemuksesta ja etu- ja takapenkiltä kuultuna.
Kuten jo viime marraskuussa asiasta kirjoitin, niin muutokset eivät ole olleet pelkästään positiivisia. Tyypillisimmin ongelmaksi muodostuu hinta, josta kukaan ei lopultakaan ole selvillä.

Vapautus Ruotsissa toi myös ikävän ilmiön eli kielitaidottomat kuljettajat. Itse törmäsin Tukholmassa kuljettajaan, joka ei osannut sen paremmin ruotsia kuin englantiakaan. Hänelle sanat järnvägsstation ja railway station olivat täysin tuntemattomia. Asiakas kertoi matkamaasta, jossa pyysi kuljettajaa viemään kohteeseen. Kuljettaja pudisti päätään ja osoitti matkustajan puoleiseen oveen, josta löytyi sanakirja kohdemaa vs. oma kieli. Asiakkaan olisi täten tullut etsiä sanakirjasta kohteen sana, jotta kuljettaja olisi katsonut kohteen nimen ymmärtämällään kielellä.

Suomessa taksilaki edellyttää kuljettajalta, että jos asiakas antaa kuljettajan päättää reitti, niin kuljettajan on valittava asiakkaalle edullisin reitti. Erästä asiakasta eräässä maassa huiputettiin kunnolla, kun alueesta oli täysin tietämätön. Myöhemmin hän hotellissa kartasta katsottuaan oli kohteiden väli muutama kortteli ja matkaan kului aikaa liki puolitoista tuntia. Liekö kuljettajan paikallistuntemus ollut samaa luokkaa kuin sen pariisilaisen kuljettajan, jota jouduin opastamaan Eiffel-tornilta muutaman korttelin päässä sijaitsemaan majapaikkaan.

Britanniassa törmäsin kuljettajaan, joka oli varustanut taksin väliseinään tekstin. Älä häiritse kuljettajan työtä puhumalla. Siinä sitten pidettiin mykkäkoulu koko matkan ja kuljettajan ilme oli totinen totta tosiaan. Suorastaan pelottava 17-vuotiaan silmin katsottuna.

Haluaisiko tuo nimimerkki lähettää ns. vapaalla taksilla koulumatkalle? Moni on minulle sanonut, että on ihanaa kun on suomalainen taksi, pääsee kotiin turvallisesti. Ilmeisesti heidän kokemuksensa taksista maailmalta eivät ole olleet kovin kivoja.

Aina tulee tämä vapautus esille, mutta miksi koskaan, kukaan ei esitä terveydenhuoltoa vapautettavaksi. Tämähän olisi myös hyvä työllistämiskeino, saadaan kaikki valelääkärit ja -hoitajat töihin. Miksi tarvitaan lentolupakirja? Lähdet sinivalkoisin siivin matkalle ja lentoemäntä onnittelee edellä kulkevaa matkustajaa; "Onneksi olkoon, olette koneen seitsemäs matkustaja ja tänään koneen pilotti.".

Nimimerkillä myös tuntuisi olevan verrattain harhaoppinen käsitys yksityisyrittäjyydestä ja kuljetusalasta. Kuljetusala (sekä henkilö- että tavaraliikenne) on hyvin suhdanne herkkä eli kun tulee taantuma, lamasta nyt puhumattakaan se näkyy kukkarossa heti. Vuoden 2008 lama vei konkurssiin suuren määrän kuljetusalan yrittäjiä. Ajoin mittaria jo tuolloin ja alueellanikin oli muutama, jotka joutuivat lopettamaan. Yksityisyrittäjän rooli ei ole mikään helppo ja rahakas homma. Vaikka tekisit kaikki työt itse, niin maksat verot, vakuutukset, kulkupelin, YEL:n, erilaiset yrityksen käyttökulut ja saatat saada palkkaa kun nuo on suoritettu. Tässä maassa on jo pelkkä yrittäminen tehty hankalaksi ja hintavaksi. Sinun on ensin perustettava toiminimi, avoinyhtiö, kommandiittiyhtiö tai osakeyhtiö. Sitten ilmoitat sen patentti- ja rekisterihallitukselle ja suoritat maksun kirjaamisesta. Joka armas kuukausi teet verohallinnolle kausiveroilmoituksen ja vuosittain veroilmoituksen ja vuosi-ilmoituksen. Sitten huolehdit oma-aloitteisen verojen maksun. Jos et kohdekuukautta seuraavan kuukauden 10. päivään mennessä saa toimitettua verottajalle kuukausiveroilmoitusta, on sanktio aina viisi euroa, sama koskee jos veroilmoitus tai vuosi-ilmoitus viivästyy. Kirjanpitokin pitäisi tehdä ja sitten saattaa tulla vielä verotarkastus, jossa on esitettävä tuo kirjanpito ja sen perusteena olevat tositteet. Vielä raaempaa on se, että joudut palkkaamaan työntekijän. Erilaiset kulut työntekijästä yrittäjälle ovat suuret. Työeläkemaksua työntekijä maksaa nyt 5,15 % tuloistaan. Yrittäjän osuus on 23,5 %, josta vähennetään tuo työntekijän osuus. Päälle tulevat myös työttömyysvakuutusmaksu, lomapalkka, lomaraha, jne. Työntekijälle pitää myös hankkia vakuutukset ja järjestää työterveyshuolto.

Minä olen taksikuski ja nautin sen pienistä hankaluuksista huolimatta työstäni. Puolisoni on kysynyt säännöllisin väliajoin, että haluanko palata takaisin kunnalle. Vastaan aina, että älä unta nää. Tässä työssä on jokainen päivä erilainen. Tapaan suuren määrän erilaisia ihmisiä. No joskus on niitä, joilla on mörrimöykkypäivä, mutta usein puhutaan asiaa, asian vierestä ja täyttä puuta heinää. Koskaan ei tiedä mihin matka johtaa. Se voi olla tuohon muutaman korttelin päähän tai sitten kauas. Entiseen ammattiini verrattuna on ihanaa olla työssä, jossa on oikeasti tauko, sillä entisessä elämässä taitaa olla ennätys voileivän syömisessä eli kolme varttia, yksi haukkapala ja töihin, jonka yritit epätoivoisesti pureskella, jotta sain sen nielaistua ennen asiakkaan kohtaamista.

Tervetuloa luvanvaraiseen, suomalaiseen taksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti