Olen otsikon aihetta pohtinut pitkään ja pelkään, että
toiminnan lopettaminen oli paha vikatikki. Liikkuva poliisi oli erikoistunut
liikenteen valvontaan. Nyt heidät sulautetaan tavalliseen poliisikuntaan ja
veikkaan, että näiden tieliikenteen ammattilaisten osaksi tulee juoppojen
kuskaaminen.
Liikkuva poliisi perustettiin 1930, kun tarvittiin Lapuan
liikkeen toimien vuoksi kaksi uutta motorisoitua poliisiyksikköä ja maamme
autoistuessa 1950-luvulla, toiminta vakiintui liikenteen valvontaan, niin
maalla kuin vesistöissäkin. He ovat tehneet arvokasta työtä
liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja ei pelkästään sanktioimalla vaan myös
ohjeistuksella ja neuvonnalla.
Nämä virkavallan edustajat valvovat myös liikenteessä tarvittavat
asiakirjat, joita peruspoliisi ei juuri huomioi. Heillä on toimintansa vuoksi
laaja näkemys tieliikenteen säännöistä. Työssäni olen kuljettanut poliiseja ja
poliisiopiskelijoita ja silloin tällöin tulee puhetta liikenteestä. Yksikään ei
tietänyt, että taksinkuljettajalla tulee olla henkilöauton ammattiajolupa. Kun
minut on pysäytetty näihin perusratsioihin, niin kysytty on ainoastaan
ajokorttini ja rekisteriote, ei edes liikennelupaa. Nämä kaikki tarkastettiin
kun suuren ratsian tekijöinä olivat liikkuvan poliisin edustajat.
Kuten tuossa edellisessä kirjoituksessani olivat käsittelyn
alla raskaan kaluston mitat ja massat, niin muutama päivä sitten luin mediasta
kirjoituksen, jossa poliisit kertoivat ajoneuvoa ajavalle henkilölle, että
tarvitsee olla C-kortti eli kuorma-autokortti. Ajoneuvon paino oli 3400 kg,
peruspoliisi ei siis tiennyt, että henkilö- tai pakettiauto saa maksimissaan
painaa 3500 kg ja kilo päälle, niin puhutaan kuorma-autosta. Peruspoliisi ei
myöskään tiedä tullisäännöksiä.
Tuntui myös taannoin peruspoliisilta hukassa myös Asetus
ajoneuvojen käytöstä tiellä, luku 6, 38§ matkustajien määrästä ajoneuvossa,
sillä tämä humalainen poliisi vaati minua ottamaan viisi matkustajaa ja sanoi
vielä kumoavansa sanktiot, jotka ylityksestä johtuisivat. Kun kieltäydyin, niin
hän vaati minua perustelemaan, mihin lakiin perustuu kieltäytymiseni.
Perustelin yllämainitulla pykälällä ja ilmeisesti tein perusteluni sen verran
vakuuttavasti, että pyysi tilaamaan isomman kulkupelin.
Mielestäni meillä tarvitaan edelleen liikkuva poliisi ja sen
toimintaa voisi tehostaa ottamalla mallia Norjan Statens Vegvesen:ltä. He
sulkevat olosuhteiden niin vaatiessa tiet myös tilapäisesti, yleensä yöajaksi
ja lumimyrskyn sattuessa. He pysäyttävät huonoissa keliolosuhteissa ajoneuvot
ja ohjaavat ns. kolonna-ajoon, jossa aura-auto kulkee ensimmäisenä ja toisena
Vegvessin partioauto ja viimeisenä aura-auto. Statens Vegvesen loi myös
loistavan opaskirjasen Pohjois-Norjassa ajaville raskaan kaluston
kuljettajille. He tarkastavat myös kaikki ajoneuvon asiapaperit ja puuttuvat
asiakirjaan puutteisiin samalla tehokkuudella kuin Saksan Bundesamt für Güterverkehr.
Poliisin oikeuksia heillä ei ole, mutta tarvittaessa he saavat virka-apua
poliisilta. Toisin on meidän liikkuvalla poliisilla, jolla on poliisin
oikeudet.
Tieliikenteessä on paljon holtitonta käyttäytymistä ja
yhteisen liikkumisen vuoksi sitä on valvottava ja liikkuva poliisi on siihen
tehtävään parhain ja osaavin. Tätä toimintaa ei olisi mielestäni pitänyt
lakkauttaa lainkaan vaan sen toimintaa laajentaa ja ehdottomasti koulujen
oppitunneille liikenteestä. Juurihan todettiin, ettei pyöräilijöistä puoletkaan
tunne heitä koskevia sääntöjä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti