Nyt on hallituksen virkamiehillä menneet vellit ja puurot
sekaisin, sillä he aikovat nostaa raskaan liikenteen ajoneuvojen painoa ja
korkeutta. Perusteena sille on: "Hallituksen liikenne- ja
viestintäpoliittinen ministerityöryhmä esittää, että raskaan liikenteen
kaluston enimmäismassoja ja -mittoja korotetaan. Ministerityöryhmän mukaan
korotuksen tavoitteena on edistää Suomen kilpailukykyä, vähentää liikenteen
ympäristöpäästöjä sekä alentaa logistiikkakustannuksia.". Edellä esitetty
on suora lainaus medialta.
Esityksen mukaan suurin sallittu yhdistelmäpaino on 76
tonnia, entisen 60 sijaan. Myös korkeus nousee nykyisestä 4,2 metristä 4,4
metriin. Haluaisin oikeasti nähdä, kuinka näillä eväillä nuo yllä olevat tavoitteet
saavutetaan.
Kun ajattelen ministerien asettamia tavoitteita, niin en ole lainkaan hämmästynyt, sillä Liikenne- ja viestintäpoliittinen ministerityöryhmä on seuraavanlainen: Puheenjohtajana häärii laborantti Kyllönen, oikeustieteen kandidaatti Vapaavuori, valtiotieteiden maisterit Koskinen ja Niinistö, kauppatieteiden maisteri Haglund ja lääketieteen lisensiaatti Räsänen. Ainoat, joilla taitaa olla kosketus tieliikenteeseen moottoriajoneuvolla ovat herrat Vapaavuori ja Niinistö, joista edellämainitulla on rattijuopumustuomio ja jäljempänä maninitulla ylinopeussakot.
Aloitetaan painoista ja Suomen tiestöstä. Jo nyt moni tie on
saanut painorajoituksen ja tiestön kunnostamiseen ei enää ole varoja. Nyt kun
tiestömme ei oikein kestä noita 60 tonnin painoja, niin ihmettelen suuresti,
että miten ne kestävät 16 tonnin lisäyksen. Nämä painorajoitukset ovat
arkipäivää puutavaraa ja maa-aineksia kuljettaville. Keväisin on ollut myös
uutisia raskaan ajoneuvon kaatumisesta, mutta kuinka yllättävää onkaan se, että
syytä ei ole kerrottu eli tien penger on pettänyt. Lisäksi tulevat sillat,
joita tuhansien järvien maassa on runsaasti. Siltamme ovat pääsääntöisesti
rakennettu 1960 - 70 luvulla ja osassa niistä on käytetty samaa teknologiaa
kuin Jyväskylän romahtaneessa vesitornissa. Raskaan liikenteen ajoneuvojen
vakiovarusteeksi tulee täten ponttooni ja propelli.
Kun otamme huomioon tämän yllä esitetyn, niin ministerien
asettama tavoite alentaa logistiikkakustannuksia ei toteudu. Tämä johtuu siitä,
että ajoreitit on suunniteltava siten, että kuljettava tiestö on ajokelpoinen
ja tästä syystä matkat pitenevät, joten sen kulut lisätään asiakkaan
maksettavaksi. Samoin, jos joudutaan käyttämään pienempiä jakeluautoja, joiden
painon tiestö kestää.
Päästösäästöjä tuskin tulee. Joten
aloitan kaluston hinnasta uuden tavallisen kuorma-auton arvonlisäveroton
hinta on keskimäärin noin 130 000 euroa, täysperävaunuyhdistelmän 230 000 euroa
ja säiliöauton 380 000 euroa. Kuten tunnettua on maamme ajoneuvokalusto
Euroopan vanhinta ja noilla hinnoilla ei ajoneuvoa vuosittain vaihdeta, vaan
sillä ajetaan vuosia. Vanha ajoneuvo vie enemmän polttoainetta kuin uusi ja kun
massaa lisätään, niin nousee samalla myös polttoaineen kulutus ja sen päästöt.
Mennään sitten korkeuksiin. Herää pieni kysymys eli mistä
ajetaan? Alikulkutunnelit ovat pääsääntöisesti 3,9 - 4,2 metrin korkuisia ja
jos nyt en ihan väärin muista, niin teiden ylitse menevät sähköjohdot on
kellotettu 4,4 metrin korkeuteen (suuria voimalinjoja lukuun ottamatta).
Lisäksi lastaussiltojen katokset, putkien yliviennit, ovet ovat mitoitettu
vanhojen mittojen mukaan, joten jos nämäkin huomioidaan
ajoreittisuunnittelussa, niin kuljetuksen hinta kasvaa tasan varmasti. Kuvan
kaltaisia saadaan vielä lisää ja sen lisäksi korjaillaan sähköjohtoja, jotka
ovat katkenneet liian korkean kuljetuskaluston vuoksi ja tätä eivät huomioon
ole ministerimme ottaneet.
Kun tuota suunnitelmaa on lukenut, niin taitaa ministereillä
siintää mielessä aussien road train.
Vai liekö heillä ajatuksena tuossa, että
itsemurhakandidaatti varmasti kuolee.
Välillä tulee mieleen, näistä älynväläyksistä, että niitä rattijuoppoja, ovat muutkin, kuin hra Vapaavuori...
VastaaPoistaJäin ystävä hyvä miettimään kommenttiasi. Taisit takertua yhteen sanaan. Rattijuoppoja on tänävuonna jäänyt kiinni 5873, joista törkeitä on 1983. Lukemasta puuttuvat huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajaneet ja huumaavien lääkkeiden tahi niihin rinnastattivien aineiden vaikutuksen alaisena ajaneet.
VastaaPoistaTaisit itsekin lukea tuon parinpäiväisen tekstin mediasta, jossa raskas ajoneuvo jäi alikulkuun kiinni.