Aiheittain

sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Markkinointia sähköpostitse



Olen pitkään miettinyt nykyistä markkinointitapaa, jota minunkin sähköpostiini tulee useita päivässä. Samaa olen kuullut myös muiden puhuvan. Mistä siis on kyse? Kyse on oikealla ihmisen nimellä lähetetyistä mainoskirjeistä. Siinä ilmoitetaan sinulle varatusta matkasta, lunasta uusi puhelimesi, jne. Tarvitsee painaa vain linkkiä, joka ei ole liitetiedosto vaan sisältyy viestiin aktiivisena tekstinä.

Näissä markkinointikirjeistä kaupataan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Omaa postia kun olen katsellut, niin on Jerryä, Jukkaa, Jarkkoa, Heliä, Jenniä jne. Kaikki ovat esiintyneet nimellä, todellisella vai keksityllä, siinäpä kysymys?

Etkö näe kuvia? Sininen teksti klikkaa tästä. Itse olen ollut jo parikymmentä vuotta aktiivinen tietokoneenkäyttäjä ja ottanut onkeeni varoittavat puheet sähköpostiviestistä, joka tulee tuntemattomalta. Erityisesti on varoitettu avaamasta liitetiedostoja. Muistan hyvin tuon yhden henkilön, joka ei saanut liitetiedostoa auki työpaikkansa koneella ja sammutti virusturvaohjelman, joka esti liitteen avaamisen. Firman tietokoneet alkoivat hidastella ja tehdä ihan itsekseen kaikkea hilpeää. No käyttötuki tuli ja alkoivat puhdistamaan järjestelmää. Lopettivat laskemisen kolmannen sadan viruksen kohdalla. Kaksi vuorokautta töitä ja vain uteliaisuuden vuoksi.

Mihin linkki sinut vie? Itse en noita availe, mutta muistan hyvin kun puolison kanssa tuli puhetta Canterburyn arkkipiispan vaiheista ja kun ihmisen muisti on rajallinen, niin tarkastelimme tietoa internetin ihmeellisestä maailmasta. Kaksi ensimmäistä veivät suoraan kertomuksiin, mutta kolmas linkki johti pornosivulle, jossa aktin suorittajana olivat nainen ja koira.

Saitko postin itseltäsi tai omalla allekirjoituksella? Ammoin kävi näin minullekin eli joku oli onnistunut "kaappaamaan" sähköpostitilini. Kun lähettäjä tuntuu tutulta, niin herkästi klikkaa auki sellaista, mitä ei olisi pitänyt.

Kun mietin tietokoneiden käyttäjäkuntaa, niin ajattelen tällaista markkinatoimintaa kauhulla. Lapset eivät ymmärrä vielä kaikkia median vaaroja eikä myöskään välttämättä vanhus. Ajattelen myös yksinäistä ihmistä, jolle postia tulee harvoin ja sitten tulee viesti Juudakselta, joka haluaa sinun näkevän kaikkea kaunista. Jo nyt on ollut mediassa puhetta lehtikauppiaista, jotka saavat vanhuksen tilaamaan erilaisia lehtiä ja omaiset joutuvat niitä perumaan. Samanlaista touhua harrastavat nettiliittymiä ja erilaisia kanavapaketteja kauppaavat.

Katsoisin tämän uuden markkinointitavan kokolailla laittomaksi, sillä siinä erehdytetään tahallisesti ihmistä. Miten saisimme moisen rosvokoplan pois, se on suuri arvoitus?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti