Aamun aviisissa oli otsikon aihe ja päätöksen takana jälleen
kerran EU:n järjetön joukko-osasto. Suora lainaus lehdestä. "Euroopan
komission hyväksymä esitys on osa uusista ajoneuvotarkastusten
vähimmäisvaatimuksista, joiden yhtenä tavoitteena on vähentää teknisistä
vioista johtuvia onnettomuuksia Euroopassa.". Itselläni ei kokemusta
moottoripyöristä ole, mutta monen tutun tallista ko. menopeli löytyy.
Kun mietin moottoripyörän käyttäjäkuntaa, niin ikäjakauma on
suuri. Pyörät jaetaan kolmeen luokkaan A1, A2 ja A. Ensiksi mainitun
pienitehoisen pyörän ajoluvan saa kuusitoistavuotiaana ja seuraavan
kahdeksantoistavuotiaana. A1-luokan pyörät ovat kierrätystavaraa kuten mopot.
Kun oikeudet sallivat, niin kalustoa suurennetaan. A-luokan pyörään oikeus
tulee vasta 24-vuotiaana. Isojen pyörien pääkäyttäjät näyttävät olevan
pääsääntöisesti yli 30-vuotiaita.
Nuoret kuljettajat pitävät kovaäänisistä pyöristä ja enemmän
meteliä saa pakoputkella, kuten autoissakin. Ne ovat kuitenkin helppo vaihtaa
katsastukseen ja kun leima on saatu, ei kun mekkalaputki paikoilleen ja
paanalle. Koska nuorella on vähän rahaa ja polttoaine maksaa, niin ensimmäisenä
tingitään renkaista. Sama koskee autojakin, itselläni oli samat kiekot
kolmetoista kesää ja kolmen eri ajoneuvon alla. Niistä oli pakko luopua, kun
vyöt paukkuivat poikki. Myös muista huolloista tingitään helposti, esimerkiksi
jarrupalat.
Aikuisten isot pyörät ovat usein harrasteita ja täten
vanhempia malleja tai täysin rakenneltuja spesiaaleja. Niiden kunnostamiseen ja
kunnossa pitämiseen käytetään runsaasti työtunteja, joten ne ovat todella
näyttäviä. Usein taloudessa on näitä pyöriä useampi kappale.
Tutkitaanpa hieman sitten itse katsastustoimintaa.
Katsastusinsinööreillä ei monellakaan ole tietoa vanhoista ajoneuvoista, joten
itsellänikin meinasi jäädä leima saamatta, sillä ruostevaurio oli korissa ei
kantavassa rungossa ja kun hieman mekastin, niin vanhempi inssi tuli katsomaan
ja hieman ohjeisti nuorempaa. Mikä on inssien tietämys moottoripyöristä? Onko
se samaa luokkaa kuin minulla, joka ei ikinä ole ajanut, ihaillut vain vaiko
ajokokemus vuoden kivi ja kirves pyörillä? Uuden polven insseillä ei edes
välttämättä ole ajokorttia moottoripyörälle, joten kuinka he sitten saavat
suorittaa ajotestin. Tunnetusti inssin mieltymys ajoneuvoa kohtaan ja
naamakerroin vaikuttaa yhä, tuleeko leima kerralla vai ei. Tätä on turha
kieltää, sillä tästä on omakohtainen kokemus vain kymmenen vuoden takaa. Ostin
kuitenkin ajoneuvon, joka on nyt projektina. 5 kuukautta ja 8 päivää oli siitä
kun ajoneuvo oli katsastettu, kuitenkin takavakaajan puslat halki molemmin
puolin, iskareissa ei ole ollut kotona vuosiin ketään, runko toiselta puolelta
kierossa ja välipalkki ruostunut lähes irti, ohjaussimpukka, apusimpukka ja
välitanko niin väljä, että ratissa kolmevarttia tyhjää ja koetaulun takana ei
palanut ensimmäinenkään valo. Tämän pohjalta voidaan todeta, että
katsastuspakon jälkeen tieliikenteessämme tulee olemaan laillisia rysiä.
Lisäksi EU:n tomppelit perustelevat päätöstä, että teknistä
vioista johtuvat onnettomuudet jäävät pois. Kuten Liikenneturvallisuusvirasto
toteaa osuvasti, niin suurin tekninen vika on ratin ja penkin välissä tai kun
moottoripyöristä puhutaan niin sarvien ja penkin välissä. Erilaiset tilastot
kertovatkin, että puhtaasti ajoneuvon tekninen vika on syynä onnettomuuteen
noin 0.5% ± 1,5 % tilastosta riippuen. Joten se siitä.
Kun katselen erilaisia ajoneuvoja tieliikenteessä, jossa
olen ammatikseni, niin näkyjä on monia. Mopoa ei tarvitse vuosittain katsastaa
ja se näkyy, on viritettyä, meluisaa, valotonta jne. Myöskään henkilöauton
peräkärryillä ei ole katsastuspakkoa ja se näkyy. Varsin on harvinaista nähdä
sellainen vaunu, jossa ajovalot ovat kunnossa. Yleensä ne ovat täysin pimeät tai
sitten kaikki vilkkuvat eri tahtiin. Eikö näitäkin pitäisi vuosittain ruveta
syynäämään?
Eiköhän nuo EU:n virkamiehet voisi tällaisten asioiden
viilaamisen sijaan keskittyä tuon talouden viilaamiseen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti