Filosofian tohtori Pekka Himanen on tehnyt tutkimuksen
Kestävän kehityksen mallista. Hinnaksi on muodostunut yli seitsemän sataa
tuhatta euroa. Jo nyt se on herättänyt paljon kritiikkiä. Ensitiedoissa on
julkaistu jo hieman ja luon nyt pienen katsauksen ensiksi julkinostettuun
aiheeseen.
Suora lainaus mediasta: "Himanen kirjoittaa
loppuraportissa, että suomalainen ajattelu poikkeaa amerikkalaisesta, jossa
yrittäjä voi tehdä esimerkiksi konkurssin olematta epäonnistunut
ihminen.". Oikeassa ja väärässä, sillä osa ihmisistä arvostavaa sinua,
mutta yhteiskuntamme ei ketkään ja heistä ensimmäisenä ovat pankit.
Osin on oikeassa mediassa kirjoitettu: "Sekä
epäonnistumisen että menestymisen sosiaalinen hinta on liian korkea, Himanen
kirjoittaa.". Menestys ei juuri ihmisiä haittaa, mutta niille, joille
julkisivu on tärkeä, on konkurssin tehnyt ihminen ei toivottava ystävä.
Kerron teille tämän omakohtaisena. Vuoden 2008 lama vei
meidät konkurssiin, sillä käyttöpääoma hupeni hupenemistaan tulojen alenemisen
myötä.
Meillä oli kaksi autoa, joista pitkä yhdistelmä ajoi ympäri
Suomea ja puolikas ajoi runkoreittejä kolmessa vuorossa eli autoa ei edes
sammutettu välissä. Pikkuhiljaa puolikas seisoi yhä enemmän ja pitkän
yhdistelmän seisontatauot pitenivät päivä päivältä. Yritin saada käyttöpääomaa
varten rahoitusta, mutta iskin päätäni seinään, sillä kuljetusalaa ei tueta
mitenkään ja siihen et saa edes starttirahaa. Laskupino kasvoi ja pienenevästä
tilityksestä mietin pääni puhki, että ketä nyt lepytän ja kenelle soittelen
epäpäivän siirrosta.
Ainoaksi keinoksi jäi konkurssin tekeminen ja itse olen
iloinen, että ehdin tehdä sen tuntia aiemmin, kuin suurin velkoja. Tähän
selvityksenä, että on parempi jos sen ennättää tehdä itse, niin välttyy monilta
pankkien, perintätoimistojen, verottajan, jne. tempuilta, jotka eivät ole kovin
kaunista kerrottavaa.
Konkurssista huolimatta meille jäi hyvä maine ja sen
pohjalta rakensimme Kuljetus II viimevuonna. Rehellisyyden nimissä otimme
vanhan, hyvämaineisen nimen käyttöön. Moni konkurssin tehnyt aloittaa uudella
nimellä, jotta vanhaa ei näkyisi. Tosin nimeä ja henkilötietoja ei voi
pimittää.
Ohdakkeinen on ollut tie ja piikit pistäviä. Ensimmäinen
kiitos lankeaa pankeille, sillä tili saatiin avattua, mutta kun on tuo
konkurssimerkintä takana, niin emme saa yhtiölle pankkikortteja ja
yritysmaailmassa ei tunneta visa elektron mahdollisuutta.
Polttoainekorttihakemuksiin tuli vastauksena: "Kiitos mielenkiinnosta
yhtiötämme kohtaan, mutta emme voi vastata myöntävästi hakemukseenne.".
Soittokierros heidän luotonvalvontaan paljasti syyn eli tuo katoamaton konkurssimerkintä.
Ainoa virkamies, joka antoi positiivista tunnustusta oli
ELY-keskuksen virkamies, joka liikennelupia myöntää. Hän pyysi ensin runsaasti
tietoja ja kysyi oikeasti, että samalla nimelläkö. Myöntävän vastauksen
saatuaan hän sanoi: "Olette sen verran sitkeitä, että teille täytyy toinen
mahdollisuus suoda.".
Odotan suurella mielenkiinnolla koko tuon tutkimuksen
tietoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti