Mediassa velloo keskustelu syistä ja synnyistä syvistä uuden
Pisa testin jäljiltä. Naapuri Ruotsi tyrmistyi omien koululaistensa heikosta
osaamisesta. Minulle testitulokset eivät tulleet yllätyksenä, sillä olenhan jo
useissa kirjoituksissa käsitellyt tietojen ja taitojen hallintaa. Katsoin myös
nuo julkitulleet testikysymykset matematiikan osalta ja ne osoittautuivat
yllättävän yksinkertaisiksi. Miksi sijoituksemme romahti?
Peruskoulu ja purkki ruoka, kaiken pahan alku ja juuri.
Aloittakaamme peruskoulusta, joka hienoista ajatuksistaan huolimatta muuttui
tasaiseksi. Peruskoulun perusperiaatteena on se, että kaikilla on saman
kokoiset aivot ja siihen se sitten jääkin. Se mitkä osiot ovat aktiivisia on jo
toinen juttu. On tunnettua, että on ihmisiä, jotka ovat lukutoukkia ja niitä,
joita teoreettisen opetuksen sijaan kiinnostavat käytännön asiat.
Nuorison syyksi on tietysti helppo kaikki laittaa ja näin on
tapahtunut kautta aikojen. Lapsen ja nuoren oppimisen kannalta on kuitenkin
ensiarvoisen tärkeää kotona tapahtunut opetus. On vanhempia, jotka ovat sitä
mieltä, että opetusta antaa koulu eikä heidän tarvitse opettajaksi ryhtyä. Tämä
näkyi jo minun lapsuudessa eli oli meitä, jotka kouluun mennessä osasivat
hieman lukea, kirjoittaa ja laskea sekä toisessa ääripäässä ne jotka eivät
tunteneet edes kaikkia kirjaimia, numeroista puhumattakaan.
Kyky ratkaista ongelmia ja käsitteiden hallinta tulee jo
kotoa. Tosin sillä edellytyksellä, että vanhemmat niitä läpi käyvät. Ei pieni
lapsi aivoton ole, vaan hänen aivonsa tekevät koko ajan työtä ja jos pienille
aivoille tarjotaan purtavaa, se kehittyy. Käänteisesti sama on aikuisten
aivojen kanssa eli torju dementiaa ja käytä aivojasi. Lapsen kehityksen
huomioon ottaen on asioita käytävä alkuun yksinkertaisemmin ja kehityksen
edetessä laajemmin.
Otan yllä esitetyn kohdalta yksinkertaisen esimerkin. Pieniä
lapsia varoitetaan patterista, hellasta, kiukaasta tai uunista, että se on kuuma
ja "poppaa". En tiedä, onko suvussamme käytetty tapa kidutusta, mutta
meillä on konkretisoitu asia siten, että aikuinen on etsinyt kohdan, joka
tuntuu aikuisen käteen melko lämmin ja lapsen käsi laitettu samaan kohtaan ja
samalla kerrottu, että "poppaa". Lapsen parkkiintumattomaan käteen
tällainen on polttavan kuuma ja käsi vedetään heti pois. Muisti jälki jää ja
myöhemmin on kerrottu miksi pinta kuumenee. Taas on syntynyt uusi jälki ja
tästä loistavana esimerkkinä veljenpojan toteamus kauppareissun jälkeen:
"Ei koske autoon, se poppaa, tuli tossa ja savu tosta.". Pieni poika
osoitti auton moottoritilaa ja osoitti sen jälkeen pakoputkea. Hyvin ajateltu.
Maailma on muuttunut ja tiedon etsintä on paljon helpompaa.
KVK on vaihtunut KVG. Ammoin, jos tarvitsit tietoa menit kirjastoon ja
kirjaston kaikki tietävältä tädiltä kysyit aihealuetta ja hän opasti sinut
oikean kirjaryhmän luokse ja jos oli oikein tietävä täti, niin kertoi jopa
kirjat, mistä tieto löytyy. Internetin hakukoneet, sanakirjat, ym. ovat nopeita
ja tietoa löytyy helposti, mutta osaavatko vanhemmat ja opettajat opettaa, ettei
siellä kaikki ole luotettavaa tietoa. Moni nuori pitää Wikipediassa julkaistua
tietoa faktana, vaikka artikkelissa ei ole viitettä mihinkään. Siellä on useita
artikkeleita, jotka on hieman mutu-tuntumalta laadittuja. Tieteellistä näyttöä
ei ole. Lisäksi annettu hakusana saattaa johtaa ei toivotuille sivuille ja
tästä esimerkkinä uudelleen meidän kokemuksemme eli keskustelun yhteydessä
ryhdyimme muistelemaan tuon ammoisen Canterburyn arkkipiispan toimia ja
nettiin. Kaksi ensimmäistä linkkiä johti asialliseen tietoon, mutta kolmas
(esitiedot samat kuin kahdessa ensimmäisessä) johti suoraan pornosivulle, jossa
aktia suoritti nainen ja koira.
On olemassa opettajia ja opettajia. Tämä on aina ollut
tiedossa ja minunkin kouluaikana oli näitä, jotka innostivat, keskustelivat,
ohjasivat, jne. ja voitte arvata, että tunnilla ei ollut häiriköintiä. Sitten
oli niitä, joiden opetuksesta ei tullut mitään ja sitten niitä, jotka
opettajina aineessa olivat loistavia, mutta sosiaaliset taidot heikot.
Tapasimme kansalaiskoulun kolmannen luokan oppilaiden kanssa, kun koulun
loppumisesta oli kulunut kaksi vuosikymmentä. Kuulumisten ohella muistelimme
menneitä ja puhuimme opettajistamme. Kaikki paikalla olleet muistelivat hyvällä
matematiikan ja yhteiskuntaopin opettajaamme sekä uutta englanninkielen
opettajaamme. Rehtori oli kaikkien kiukun aihe. Minulle tuli yllätyksenä, että
kaksikymmentä vuotta myöhemmin inhoa herätti myös tuo aiemmin mainitsemani
suomenkielen lehtori. Minulle hänestä oli tullut puolijumala, jonka opetus avasi
minulle aivan uuden maailman. Syynä on kai ne aivojen aktiiviset alueet?
Matematiikkaa vai laskentoa otsikolla kirjoitin jo aiemmin
ja juuri matematiikassa pisteemme romahti rajusti. Juuri matematiikka
edellyttää loogista ajattelua ja usein myös keskittymistä. Onko helppo jättää
tämä osio koulun vastuulle? Jos vanhemmille matematiikka on ollut vaikea
osa-alue niin on helppo peitellä osaamattomuuttaan ja todeta, että koulussa tuo
opetetaan. Sisareni oli viisas aikuinen ja myönsi omien taitojensa vajavuuden
ja ohjasi lapsensa minun luokseni, joka meistä oli näppärin numeroiden
pyörittäjä. Yhdessä käytiin läpi vaikeat laskutoimitukset ja pyrin ohjaamaan
siten, että lapset itse oivalsivat. Koulukirjan pohjalta myös tein heille
lisätehtäviä, jotta saivat uusia harjoitteita. Tosin vähennyslaskua en
opettanut, sillä aivoni eivät toimi sen suhteen lainkaan. Perinteisen
laskukaavan mukaan sain aina eri tuloksen, mutta jos laskin ne yhtälönä, niin
vastaus oli oikein. Opettajani sanoi minulle suoraan, että kympin olisin
matematiikasta ansainnut, mutta tuo vähennyslasku, joten saat ysin.
Lukutaitommekin on rapistunut. Moni nuori kertoo mediassa,
ettei ikänä ole lukenut yhtään kirjaa. Lukeminen vaatii myös keskittymistä,
mutta nykyinen hektinen aikakausi ei sitä tarjoa. Kielemme on myös köyhtynyt,
joten nuorten on vaikea tulkita kielikuvia ja sanontoja. Toki tässä kohtaa on
otettava huomioon myös nämä maahanmuuttajat, joiden suomenkielen taito on
jäänyt astelle "hyva sumi". Tämä on johtanut siihen, että osa kouluista
jää pisteissä kauas toisista. Minä en koskaan opettanut sisarusten lapsille
lukemista, sillä aivojeni takia en pysty lukemaan ääneen. Toki luin heille
satuja, kun pienempiä olivat, sillä he eivät tekstiä tunteneet ja osin sen luin
ulkomuistista. Sama tilanne oli aivojen suhteen mummollani, jolle
rippikoulupappi kohteliaasti sanoi: "Ulkoluku on hyvä, mutta sisäluku on
heikko ja heikkona pysyy.".
Aasian maat nousevat auringon tavoin tutkimuksessa. Asenne
siellä kouluun on etuoikeus parempaan elämään, mutta myös se, että siellä
maahanmuuttajat kuuluvat samaan kielisukuun, joten oppiminen on siinä suhteessa
helpompaa. Ruotsin tilanne on heikompi kuin meillä, mutta siellä on paljon
enemmän maahanmuuttajia, joiden ruotsinkielen taito on nollatasoa. Maahanmuuttajien
jengiytyminen ja opintojen lopettaminen kesken on monessa maassa jo arkipäivää
ja tulee olemaan myös meillä Suomessa.
Aina on ollut nuorissa myös pintaliitäjiä ja
pilvenpiirtäjiä. Osa kokee myöhäisherännäisyyden oppimisessa, mutta osalle
oppiminen jää pintakiilloksi eli ulkoa opetellaan koetta varten, mutta
sisäistäminen jää. Tänä päivänä on myös nuoria, jolle tärkeämpää on tykkäämiset
sosiaalisessa mediassa ja siellä näkyminen. Valitettavasti CV:n ykkösantia ei
ole youtube-videot, facebook ystävien määrä ja pelien pistekertymät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti