Taas on se aika vuodesta, jolloin kampanja
alkaa ja kyltit
tulevat teiden varsille. Ekaluokkalaisia ei liikenteessä
koheltavan näe, vaan
ylemmät luokat. Holtiton käyttäytyminen näkyy liikenteessä
päivittäin ja
useasti.
Moni autoilija ei osaa katsoa eteen, vaan
tuijotetaan vain
hieman konepellin yli. Nyt on ollut useita ketjukolareita ja
tällaisen
onnettomuuden syyt ovat yksinkertaiset eli liian lyhyt turvaväli
ja katse
edellä ajavan perävaloissa maksimissaan. Kun edellä ajavan
jarruvalot syttyvät,
on jo liian myöhäistä reagoida. Jalankulkijan, pyöräilijän,
skeittarin, jne.
havainnoiminen edellyttää silmäilyä eteenpäin ja ympärilleen.
Joten leuka ylös
autonratissa.
En tiedä, onko tietokoneet, älypuhelimet,
tabletit, jne.
syyllisiä siihen, että ihmiset eivät näe edes kauniina kesäyönä
ilman pitkiä
valoja. On hyvin tyypillistä, että pitkät valot ovat päällä myös
katuvaloalueella. Tämä asia tarvitsisi myös pientä ryhtiliikettä.
Useasti pyöräilijä ei tunne itseään koskevia
liikennesääntöjä
ja vauhti (etenkin trikoopöksyillä) on valtava. Tulee heitä
katsellessa mieleen
Rutinoffin kuski, joka on sitä mieltä, että tämä on minun tie ja
minä menen nyt
tästä ja muut väistää. Asennetta olisi syytä muuttaa, sillä
kaupunkialueella
ovat rakennukset näkemisen esteenä ja vaikka pyöräilijä olisi
väistämisvelvollinen on yhteentörmäys varma, jos vauhti on hurja.
Mielestäni
kaupunkialueella ei saisi pyöräillä kuin max. 10 km/h.
Pyöräparkkeja on perustettu paljon ja tuossa
yhtenä iltana
katselin tällaista parkkia, tolpalla ollessani. Pikainen
tilastotieteellinen
laskenta eli kolmekymmentä pyörää ja vain yksi täytti lain
vaatimukset. Tämä
tunnollinen pyöräilijä omasi kissansilmän, sivuheijastimet ja
edessä oli sekä
valkoinen heijastin että lamppu. Illat pimenee jouluun, kuten
laulussa
sanotaan. Teidän turva on se, että heijastimet ovat kunnossa ja
hyvä ajovalo
auttaa myös pyöräilijän havaitsemiseen, mutta myös näkemään
tiestön
vauriokohdan ja sitä väistämään.
Jalankulkijoiden ikuisuusongelma on
seepraraidat ja
opastimesta viis. Laki edellyttää antamaan jalankulkijalle
esteettömän pääsyn
tien yli, mutta tee aikomuksesi selville. Älä ryntää suojatielle,
älä odota
kaveria tai tekstaa suojatien edessä. Tällöin en tiedä oletko
menossa vai et.
Vaikka suojatie on jalankulkijalle etuoikeutettu, niin opastin
merkitsee
punaisella etuoikeuden menetystä.
Ja sitten ne heijastimet. Hyvin harvalla
sellainen vilahtaa,
vaikka heijastin on halvin henkivakuutus. Tähän nyt kunnollinen
ryhdistäytyminen eli jälleen kerran siitä heijastinlevystä voi
tehdä kuvion
kuin kuvion, jopa juhlatamineisiin. Tähti tai puolikuu kengän
kantaan auttaa jo
paljon.
Ekaluokkalaiset osaa liikennesäännöt, mutta
ylemmiltä
luokilta ne ovat jo katoavaa kansanperinnettä. Moni aikuinen
tolloilee
liikenteessä ja sieltä kulkeutuvat nuorisolle. Älä ole huono
esimerkki.
Turvallista koulu-, työ-, tms. matkaa kaikille
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti