Aiheittain

keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Tehovalvonta

Nythän on menossa liikenteen tehovalvonta, joka on Euroopan laajuinen yhteisprojekti. Valvonnan teemana on jälleen nopeusrajoitusten noudattaminen ja turvalaitteiden käyttö. Kevät koittaa pohjolaan ja tiet sulavat, joten kaasujalka alkaa tulla painavammaksi.

Olen juuri viettänyt neljä yötä tien päällä ja on myönnettävä, että liikennekuri autoilijoilla on perin juurin heikolla hapella. Suurin sallittu nopeus on viitteellinen, liikennemerkkien lukutaito aneeminen, jne. Täten valvonta on tarpeellista, mutta miksi yksi tai kaksi viikkoa vuodessa.

Liikennettä katsellessani, jäin miettimään, että miksi tehovalvontaviikko järjestetään aina autoille. Koska järjestetään tehovalvontaviikko kevyelle liikenteelle?

Kun katseli nuo yöt liikennettä, niin vihreillä valoilla pääsi risteyksestä yksi auto ja kaksi tai kolme autoa punaisilla päästäkseen pois risteysalutetta tukkimasta, sillä jalankulkijat lampsivat seepraraitojen yli, vaikka valo-opastin oli punainen. Koska tähän puututaan?

Toinen asia, mikä jäi hämmästyttämään, niin oli jalankulkijoiden tapa ylittää tie juuri siitä kohtaa kuin se on itselle soveliain. Näihin täytynee suhtautua kuin järjettömään luontokappaleeseen, sillä eihän kukaan ehdoin tahdoin hirveenkään halua törmätä. Tähänkään ei virkavalta puutu. Muutama vuosi sitten olin hyvin iloinen, sillä tällainen järjetön luontokappale juoksi tien ylitykseen ja päätyi konepellin kautta tielle. Iloinen olin siksi, että törmännyt ajoneuvo oli hälyytysajossa ollut poliisiauto. Yllättäen ei aamun uutistarjonnassa ollut perinteistä otsikkoa: "Auto ajoi suojatiellä kävelleen yli.". Nykyisin kun tuppaa suojatieonnettomuuden kriteerinä olevan horisontissa näkyvä suojatien liikennemerkki.

Pyöräilijät ovat sitten ihan oma lukunsa. Lain mukaan pitäisi olla heijastinta ja valoa, mutta kun niitä ei kukaan valvo, niin eipä niitä juurikaan heillä ole. Liikennesäännöt ovat heiltä myös monesti hukassa ja onkin tyypillistä, että pyöräilijä ajaa yksisuuntaista vastakarvaan, kuten mopoautot ja nykyisin myös moni autokin.

Kun kevyt liikenne ja auto törmäävät, niin monelle autoilijalle tulee yllätyksenä korvausvelvollisuus, vaikka kevyt liikenne olisi itse toiminnallaan aiheuttanut onnettomuuden synnyn. Tieliikenteessä laki on kevyenliikenteen puolella ja autolla väistämisvelvollisuus.

Koska järjestetään valoratsia? Nykyautoissa on eurooppalaiset päivävalot tai peräti hämäräkytkimellä toimivat valot. Ensiksi mainittua valojärjestelmää eivät autoilijat osaa käyttää vaan takapää on pimeä yötä päivää ja jälkimmäistä eivät myöskään, sillä hämärän käsite on maissa erilainen (esim. Saksassa Schnee chaos on 0,5 cm lunta moottoritiellä). Lamppujen vaihto ajoneuvoihin on ilmeisesti vaikeaa, sillä monissa ajoneuvoissa on suurin osa pimeänä. Polkupyörissä niitä ei ole juuri lainkaan, johtunee käytön vaikeudesta.

Nyt on aloitettu siivoamaan talven hiekoitusta ja sen hitautta ynnä samalla on herännyt keskustelu siitä, että pyöräparkkeja ei ole tarpeeksi. Viime yönä katselin kun harjakoneet tekivät työtään. Moni kohta jäi puhdistamatta, sillä pyöriä oli siellä täällä. Aut varjele, kun lumia pitäisi poistaa niin auto siirretään, mutta fillaria ei. Pyöräparkeissa on näkyvissä samat pyörät vuodesta toiseen, ilman renkaita, satulaa tai muuta fyysistä osaa. Kuka poistaisi ne?

Joskos nyt yritettäisiin liikkua fiksusti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti