Niin kiirettä on ollut puutarhasektorilla (sillä harvinaiset aurinkoiset päivät oli hyödyksi käytettävä), ettei tänne ole ehtinyt ja nyt vapaa-ajan tarjosi 15 cm ensilumi, josta ei todellakaan jää kenellekkään epäselväksi, että maa on valkoinen, mutta asiaan.
Eilisaamun aviisissa oli mielenkiintoinen uutinen, jossa Arkadianmäen pellejoukko on suunnitellut, että kaikki viranomaisasiat menevät netin kautta ja ohjelman nimi on Suomi.fi. Suunnittelevat vielä, että sieltä voitaisiin myös viestittää ja esimerkkeinä mainittiin poliisin ilmoitus, että passi on nyt haettavana ja veroviranomainen muistuttaisi veroilmoituksen täyttämisen olevan nyt ajankohtainen. Tosin tämä vaatii mobiililaitteen ja siihen ladattavan sovelluksen. Kai siihen vielä tulee muistutus, jossa kehoitetaan kiinteistöveron maksusta, sillä laskuhan tulee jo keväällä ja iso osa kiinteistöjen omistajista maksaa sen myöhässä.
Tämä perustuu samaan kuin Kanta.fi, jossa on terveystiedot ja kirjautuminen pankkitunnuksin. Pankkitunnuksilla kirjautuminen on jo moneen viralliseen, kuten esimerkiksi Kelaan. Monet pankit vielä lähettävät paperiset tunnuslukukortit postitse kotiin, mutta Nordea päätti, että vuoden vaihteessa moinen vanhanaikaisuus joutaa romukoppaan. Vaihtoehtona on mobiilimaksaminen ja mainostetaan, kuinka nopea se on. Toinen vaihtoehto on tunnuslukulaite ja tämän vekottimen olen livenä nähnyt, eikä kehua voi ideaa. Koko muistuttaa pankkikorttia ja paksuus bussikorttia. Sen näppäimistö on pieni ja huonosti valkoisesta pohjasta erottuva. Tämä on vaikea käsiteltävä, jos sormet eivät ole hoikat pianistin sormet tai käsissä toimintavajetta. Pidän myös moista laitetta helposti kadotettavana, kokonsa puolesta. Tästä myös mielestäni syntyy turvariski.
Nyt päästäänkin artikkelin mielenkiitoiseen vaiheeseen eli vanhukset. Puoli miljoonaa yli 65-vuotiaista ei omista älypuhelinta ja itselleni ei sellaista tule, vaikka olen alaikäinen tuosta ryhmästä. Minulla on ja tulee olemaan puhelin, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestin. Jos taas haluan katsoa netistä jotain tai toimia siellä (kuten näiden kirjoitusten laatiminen), niin käytän tietokonetta ja katselen asioita 24" näytöltä sekä ergonomisesti suunnitellulta "työpisteeltä". En todellakaan halua niska kenossa tuijottaa kämmenen kokoista lättyä ja siitä johtuvia terveyshaittoja, kun niitä on omasta takaa ihan riittävästi.
Monet tuon ikäryhmän ylittäneitä ei edes omista tietokonetta. Monelle sen käyttäminen on pakkopullaa, kuten äidilleni. Sairaala maailmaan tietokoneet tuli rytisemällä ja niitä markkinoitiin kuin toimistoihin eli työtä helpottamaan. Näin ei tapahtunut ja ohjelmat olivat alkeellisia ja monimutkaisia käyttää ja tätä ne ovat yhä vieläkin. Kun prakaavia ohjelmia joutui käyttämään pakosta, niin ei se parantanut suhtautumista noihin laitteisiin. Hän sanoikin, että tekee tällä vain pakolliset ja pelaa pasianssia ja muu ei kiinnosta vähääkään eikä halua edes oppia. Tiedän myös paljon minua nuorempia, joita tietokone tai älypuhelin ei kiinnosta pätkääkään. Myös heidän on siis pakko siirtyä käyttämään palvelua, jota eivät tunne omaksi. Tämän lisäksi on joukko ihmisiä, jotka eivät voi vammansa tai sairautensa vuoksi käyttää tietotekniikkaa sujuvasti.
Artikkelissa mainittiin myös se, että useat yli 65-vuotiaat ovat pienituloisia, joten tietokoneen tai älypuhelimen hankinta on rahallisesti täysi mahdottomuus. Tämä koskettaa kyllä kaikkia pienituloisia. Toki halpahallin vehkeitä on tarjolla, mutta halpojen koneiden ongelma on armoton hitaus ja monet netin tarjonnat eivät toimi niillä. Tämä on suuri haitta sivustoilla, joissa on aikakatkaisu, kuten pankeilla. Täten heidän mahdollisuus tehdä asiat verkon kautta ovat olemattomat.
Kävin itse katsomassa tuon Suomi.fi etusivun. Kun on kyse valtiollisista tai kunnallisista järjestelmistä, niin ei todellakaan tullut yllätyksenä, että sivut ovat osittain vajavaiset tai kokeiluasteella. Paljonko tuohonkin suunnitelmaan on jo tähän mennessä palanut veromarkkoja? Odotan kauhulla tuota Sote sekoilun ja maakunta uudistuksen rahan polttoa, kun yritetään saada ohjelmia toimimaan yhteen ja entisetkin viat korjattua. Mielestäni näyttää siltä, että suunnittelijat ovat pihalla kuin puutarhatontut ja koko hommasta. Yleisin munaaja on tuo Tieto, jonka IT-ratkaisut ovat olleet jo kauan vitsien aiheena ja tästä touhusta ovat vitsit vähissä, kun ajattelen käyttäjiä.
Nyt peräänkuulutan palveluja, joihin jokaisella on mahdollisuus. Monia palveluja on kyllä tarjolla heille, jotka eivät maksa penniäkään veroja ja elävät verovaroilla eli tulijat. Meille verojen maksajille ei ole palveluja enää. Tässä kohtaa on hyvä ottaa esille pankit, joilla on noita huolto- ja muita katkoksia ihan tarpeeksi ja ainoa vaihtoehto on käteinen, mutta monenko lompakosta sitä enää löytyy. Automaativerkostoa on pienennetty ja pankeista saa rahaa vain lyhyen hetken. Ken on vastuussa, jos jotain tapahtuu, kun palvelu ei toimi ja kansalainen jää tyhjän päälle?
Helppo vastata viimeiseen kysymykseesi Krypta. Tietysti vastuussa on se kansalainen, joka jäi tyhjän päälle. Ei kukaan muu arvelee Huru-ukko
VastaaPoistaPS. Näistä terveudenhuollon kompuutterihommista, nyt menee lääkärin aika sihteerin työhön eikä potilaan tutkimiseen, kun saneluja puhtaaksikirjoittavat konttoristit pantiin pihalle.
Tervehdys Huru-ukko!
VastaaPoistaValitettavasti näin se menee ja moni uudistus jää monelta käyttämättä. Jälkikirjoituksesi on erittäin paikkansa pitävä. Tämä on johtanut lukemattomiin virheisiin sairauskertomuksissa ja siitä syntyy omat ongelmansa. Myös tässä jää vastuu kansalaiselle eli itse joutuu oikomaan virheitä. Lääkkeiden kohdalla virhe voi olla kohtalokas.