Aiheittain

tiistai 15. syyskuuta 2020

Holtittomasti liikenteessä

Nyt on paljon, viimepäivinä, uutisoitu turhan suurista ylinopeyksista ja kolareista. Viimeaikaisissa kolareissa ja törkeissä ylinopeuksissa on valitettavan moni ollut 17 v., poikkeusluvalla korttinsa saaneita. Mikään poikkeus se ei kuitenkaan ole, sillä lain tultua voimaan on vuosittain saanut alaikäisenä kortin jo yli 10 000 tuhatta lapsukaista ja jälki on sen mukaista.

Nyt eri järjestöt ovat vaatineet hallistusta muttamaan tämänkin Berneröinnin. Ensinnäkin siksi, että opetustunteja on karsittu rankalla kädellä ja puolet ajo-opetuksesta voi tehdä simulaattorilla. Siinä voi painaa delete nappia, jos auto lähtee hanskasta, mutta tosielämässä tällaista vaitoehtoa ei ole.

Kortin voi siis saada, jos koulu- työ- tai harjoitusmatka on julkisten ulkopuolella. Korttiin ei ole rajattu mitään ehtoja eli niin paljon saa ajaa kuin huvittaa ja useimmat ylinopeydet ja onnettomuudet ovat tapahtuneet ns. vapaa-ajalla ja usein yön tunteina. Monissa maissa on rajoituksia alaikäisenä kortin saaneille, esimerkiksi ei saa olla matkustajia tai ajaa pimeällä. Berner ei mitään rajoituksia edes harkinnut vaikka järjestöt sitä vaativatkin.

Nyt nautitaan sitten saldoista. Muutama kuollut, useita loukkaantuneita ja monelta kortti rauhoittumassa. Yllytyksestä tai omasta kokeilun halusta, halutaan nähdä, kuinka paljon auto kulkee. Nykyautot ovat jo pääsääntöisesti 300 heppaisia, joilla on ylitetty 200 km/h vauhteja. Minun nuoruudessa ajoneuto olivat maksimissaan 120 heppaisia ja ajo-ominaisuudet sitä luokka, että satanen lasissa oli jo liikaa. Miksi tehoissa ei voi olla samanlaista rajoitusta, kun on moottoripyörissä, kysyi yksi nettiartikkelin kommentoija.

EU torppasi Bernerin ajatuksen kevytautoista, jotka olisi ollut sopiva vaihtoehto nuorille kuskeille. Tämä päätös oli mielestäni huono ja erityisesti siksi, että tänä vuonna on hakemuksen läpäissut jo liki 10 000 lapsukaista ja käsittelyssä on yli 3000 hakemusta. Viime talvi ei ollut edes talven tynkä, joten liukkaalla ajoon ei totuttu. Nyt meillä on parikymmentätuhatta kuskia, jotka törmäävät ensi kertaa liukkaisiin, jos tänäkään vuonna talvea tulee, mutta jos liukkaat todella tulevat, lisääntyvät suojatie onnettomuudet, sillä nämä nuoret kuskit eivät osaa ennakoida ja kun liukkaankin kelin harjoittelun voi suorittaa simulaattorissa, jossa on se delete-näppäin.

6 kommenttia:

  1. Itse olen enemmän kuin vähän epäileväinen kevytautojen suhteen:

    liikennekäyttäytymistutkimuksissa on todettu, että mitä enemmän autossa on turvallisuustekniikkaa, sitä reikäpäisemminm kuski sillä koheltaa haavoittumattomuuden illuusion vallassa.

    Jos tämä vaikuttaa meihin järkeviin aikuisiinkin noin, miten sitten ei 15-vuotiaaseen jonneen voisi vaikuttaa samalla tavoin päästä lasikuituisen mopoautokopperon sijaan porhaltamaan oikealla autolla, josta puuttuu vain 60 km/t suuremmat nopeudet?
    Ja silläkin vauhdilla saadaan kerättyä melkoiset törmäysenergiat.

    En osaa olla pahoillani kevytauton torppaamisesta. Ymmärrän toki niiden käyttöönotosta koituvan hyödyt, mutta pelkään haittojen olevan silti suurempia.

    VastaaPoista
  2. Tervehdys Qroquius Kad!

    Iltse olen kevytautojenpuolells, sillä nopeudet jäävät slhsidikdi. Miltä tuntuu kohdata alakikäinen kuski yli 200 km/h vaudissa? Itse en tahtoisi kohdata, vaikka ajelen rauhallisesti. Jälki olisi silti rumaa.

    VastaaPoista
  3. Ei kevyt- eikä muitakaan autoja alle 18v. Näkeehän sen jo uutisista mihin se johtaa. Kun ne virittelee mopoautotkin kulkemaan satasta, niin mitä sitten tehdäänkään poiekille autoille? Rumaa jälkeä ja kasa kasvaa ruumishuoneella.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  4. Murrosikäiset on psykopaatteja. Oikeasti, valkean aineen määrä on samanlainen ohimolohkossa. Aivokuva ajokortin ehdoksi?

    Miksi ajokortin vaatimuksia kevennettiin? Mikä järki tässä oli, en saata ymmärtää.

    Miksei korttia saada pois koheltajilta, miksi sen saa niin helposti takaisin.

    Miksi työ-, koulu- tai harrastusperusteiseen ajamiseen saadulla kortilla saa ajella ihan mitä vaan ajoja? Ihan koska vaan. Miksi saa kyyditä toisia teinejä keskellä yötä.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  5. Tervehdys Huru-ukko!

    Virittelyä on aina ollut olemassa ja turvallista kulkuvälinettä ei ole olemassa, niin kauan kun viritysosia on saatavilla.

    VastaaPoista
  6. Tervehdys Pyssymies!

    En ymmärrä itsekään, miksi se piti muuttaa helpommaksi. Ajorajoitus klo 22 - 06 olisi hyvä saada aikaiseksi.

    VastaaPoista