Aiheittain

perjantai 20. tammikuuta 2012

Italian laivaturma

Hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa tuo onnettomuus. Iso laiva ajaa karikolle ja pyrkii tutkimaan korallia ja planktonia. Näitä tapaturmia on tuolla etelän vesillä tapahtunut nyt lehtitietojen mukaan useita, milloin on ajettu johonkin tai laivalla on ollut väkeä kuin vanhalla hautuumaalla, useammassa kerroksessa. Ikävä kyllä, ne vaativat myös uhrinsa.

Tunnetuimpia laivoja ovat varmaan olleet Titanic, joka upposi jäävuoreen törmättyään 1912 ja Lusitania, joka torpedoitiin Irlannin rannikolla 1915. Kummankin tapahtumat ovat päätyneet kirjoihin ja elokuviin. Titanicin jälkeen pelastusveneitä lisättiin, mutta siitä huolimatta Lusitanian onnettomuudessa menehtyi toista tuhatta matkustajaa.  Kotoisempi oli Estonian uppoaminen myrskyssä 1994. Tämän jälkeen Suomessa tehtiin paljon töitä, jotta tiedotus eri viranomaisten välillä saataisiin nopeammaksi ja tehokkaammaksi. Esimerkkinä kerron kuulemani tiedon eli rannikon yksi terveyskeskus, joka oli lähellä, sai onnettomuudesta tiedon radion uutisista ja ensimmäinen pelastettu tuli viiden minuutin sisään (tämän kuulemani todellisuutta en vahvista tai allekirjoita, saattaa kuulua urbaanilegendoihin).

Miksi hämmästyttää ja kummastuttaa tuo Italian laivaturma? Siksi, että kapteenin on kerrottu tehneen paljon erilaisia asioita, paitsi ohjanneen laivaa ja sitäkin median mukaan hän on tehnyt. Ensitietojen mukaan ajoi kokin kotisaaren ohi ja vilkutti saarelle, sitten poistui laivasta ennen kuin pelastustyöt olivat ohitse, oli ruokapöydässä ja komentosillalla onnettomuuden tapahtuessa, tilasi ruokaa onnettomuuden jälkeen ja sitten laivalla oli vielä salaperäinen (käytän nyt ehkä epäsopivaa termiä, mutta…) nainen, joka olisi vienyt kapteenin huomion jonnekin muualle kuin merikortteihin.

Nyt meillä on löytynyt valehoitajia ja –lääkäreitä, niin herää epäilys valekapteenista. Myönnän rehellisesti, että veneistä tiedän sen mitä sisävesi- ja merisoutuveneitä soutaneena kokemusta on, moottoriveneistä kokemusta on vain tuo yksi ainutkertainen kokemus edesmenneen appiukon tarjoamalla reissulla ja purjeveneistä/laivoista ei ole hajuakaan. Merenkulusta vain sen verran mitä olen Ruotsin ja Tallinnan laivoilla ollut sekä yksi muinaisuuden isompi laivamatka. Merkit vesillä ovat minulle hepreaa ja vesistökorteista ymmärrän yhtä paljon kuin sika satelliitista (tosin, en tiedä sitä, kuinka paljon sika tietää). Kuitenkin laivalla kapteeni on päällikkö, sen tiedän.

Kapteeni on siis päällikkö, joka vastaa kaikesta laivan tapahtumista. Käännetäänkö oikealle vai vasemmalle, jne. Autoakin ajaa kuljettaja eikä repsikka. Jos tuo kapteeni on tehnyt tuon yllä esitetyn kaikki, on hän yli-ihminen tai sitten valekapteeni.

Pelastustöissä ihmetyttää tiedotettu henkilökunta. Laiva on italialainen, suurin osa miehistöstä on kuitenkin eri maista ja italiankieltä eivät hallitse lainkaan ja englanninkielikin on perin vajavaista. Tullaanko meilläkin yhä enenevässä määrin törmäämään tähän tilanteeseen, jossa halvalla palkataan työväkeä ja kielitaito jää vajavaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti