Nyt on ollut erilaisissa medioissa paljon puhetta ja pulinaa
helsinkiläisen opettajan toimista ja sitä seuranneista potkuista. Oppilaan
ojentaminen on tänä päivänä törkeäksi luokiteltava rikos. Myös Sylvään koulun
rehtori sai huomautuksen apulaisoikeuskanslerilta kun oppilaiden tupakointiin
puuttui. Erään koulun opettaja määräsi oppilaat siivoamaan sotkunsa, ikkuna
rikkoutui ja siivonnut oppilas sai vammoja. Opettaja sanktioitiin.
Jokainen nuori kapinoi ja se kuuluu kehitykseen. Tunteet
käyvät kuumina ja ärsytyskynnys on matala. Tähän on syynä vain kehittymätön
aivokuori ja etenkin otsalohkon alueelta, joka säätelee käyttäytymistä. Sen
kehittyminen saavuttaa päätepisteensä noin 26-vuotiaana. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, ettei henkilö polta päreitään enää koskaan. Toiset ihmiset tosin
hiiltyvät hitaammin kuin toiset. On jo ammoin ollut ihmisiä, joita sanotaan
äkkipikaisiksi ja joiden pinna palaa alta aikayksikön ynnä käyttäytyminen sen
mukaista. Samoin on ihmisiä, joilla on lehmän hermot, mutta kyllä lehmäkin
potkaisee, jos liian kovakouraisesti käsitellään.
Oppilaalla perusopetuksessa on vain yksi velvollisuus ja se
on velvollisuus osallistua opetukseen. Perusopetuslaissa on selkeä pykälä
rangaistuksista, mutta kuten tunnettua harva tuntee itseään koskevia lakeja.
Liekö syynä lakikieli?
Kuitenkin tuo rangaistuspykälä on hyvin selkeä eli 36 §
Kurinpito
Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun
järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon
enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus. Jos
rikkomus on vakava tai jos oppilas jatkaa edellä tarkoitettua epäasiallista
käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan, oppilas
voidaan erottaa enintään kolmeksi kuukaudeksi. Kirjallinen varoitus ja
määräaikainen erottaminen ovat kurinpitorangaistuksia.
Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan
jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa
opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta.
Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään
jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan
taikka koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus
kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus
tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän
käyttäytymisen vuoksi.
Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä
työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena
suorittamaan tehtäviään.
Tämä tapaus saa minut muistelemaan omaa perusopetusta. Nyt
niitä katson aikuisen silmin ja muistoja on paljon. On hyviä ja huonoja. Kuten
perusopetuslain 29§ ” Opetuksen järjestäjän tulee laatia opetussuunnitelman
yhteydessä suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja
häirinnältä sekä toimeenpanna suunnitelma ja valvoa sen noudattamista ja
toteutumista.”.
Lämmöllä muistan kansalaiskoulun opettajia, jotka puuttuivat
kiusaamiseeni tehokkaasti ja opetus oli osaavaa. Kun heille esitti kysymyksen,
niin sai vastauksen. Kansalaiskoulun äidinkielen opettaja oli tiukka ja
vaativa, mutta häntä saan kiittää monesta. Toki näistä yksi opettaja oli
sovinisti sika ja usein mietin, mitä minusta olisi tullut, ilman hänen
toimiaan. Hän oli ammatinvalinnan opettaja ja jo siihen maailmanaikaan oli
yhteishaku olemassa. Hakulomakkeeseen kirjasin ammattikouluja ja opetuslinjoja.
Opettaja toi eteeni uuden lomakkeen ja kertoi edellisen sisältävän virheen.
Viidennellä kerralla oivalsin tuon virheen ja tajusin, että niin kauan kuin
hakulomakkeessa on yksikin miesten ammatti, tulen saamaan tuon lomakkeen
ikuisesti korjattavaksi. Tässä kohtaa täytyy antaa täysi kiitos isälleni, joka
ymmärsi pettymykseni ja ohjasi minua.
Ikäviä kokemuksia on myös kansakoulusta. Erityisen raskaana
koin kansakoulun toisen luokan opettajan (muutoin aivan ihana opettaja) sanat
syksyllä, jossa hän lupasi opettaa meitä koko kansakouluajan. Hän kuitenkin
petti meidät ja jäi eläkkeelle kevätlukukauden päätyttyä. Toinen ikävä
kokemukseni liittyy kansakouluun ja opettajaan, joka tuli meille kolmannella
luokalla. Kansakoulussa neljännellä luokalla oli mahdollisuus siirtyä
oppikouluun ja jatkaa lukio-opetuksena. Keskiarvoni olisi hyvin riittänyt
tähän, mutta hän esti sen sanomalla: ”Koska et kuulu luterilaiseen
seurakuntaan, en omalla ajalla lähde X:n maistraatista sinulle todistusta
hakemaan.”. Ainoa hyvä puoli tästä oli se, että kiusaajani katosivat. Hän ei
myöskään puuttunut kiusaamiseeni ja sain jopa jälki-istuntoa. Tähän oli syynä
se, että luokassa oli postilaatikko, johon voi jättää kirjeen kaverille, mutta
yksi ryhtyi nimissäni kirjoittamaan häirikköviestejä toisille ja ne katsottiin
minun syyksi. Ikävä kyllä, kukaan ei katsonut käsialaa, joka minulla oli
erilainen ja ystävilleni halusin kirjeen kirjoittaa oikealla mustekynällä ja
kaunokirjoituksella, en kuivamustekynää ja tikkukirjaimia käyttäen.
No, kansa- ja kansalaiskoulu ajettiin alas ja
kansalaiskoulusta jouduimme menemään viereiseen vanhaan oppikouluun, josta oli
tullut peruskoulu. Vanhasta kansalaiskoulusta tuli lukio ja tämä vanhan
oppikoulun rehtori, joka oli opettanut lukioluokkia, himoitsi lukion rehtorin
paikkaa, mutta ei sitä saanut, sillä hänen eläkkeelle jäämiseen oli vain kaksi
vuotta. Pettymyksensä hän kosti meille kansalaiskoululaisille. Oppitilamme
sijaitsi kellarikerroksessa ja seuraavan kerroksen käyttöön oli neljä syytä eli
välitunnille, ruokalaan, kouluun saapuminen ja poistuminen, joka oli suoritettava
viivyttelemättä. Ylempiin kerroksiin ei saanut saapua ja jälki-istuntoa kaksi
tuntia, jollei ollut esittää lukujärjestyksestä, että oppitunti järjestettiin
ylemmän kerroksen luokassa. Jälkikäteen tuon rehtorin toimia muistellessa tulee
mieleen muitakin juttua, mutta se siitä.
Helsingin opetustoimen antama viesti on selvä, oppilaalla on
vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.. Nyt vain herää yksi kysymys, tuleeko sama
ilmiö opetustoimeen kuin sairaanhoitoon eli vaihdetaan ammattia. Opettajien
liitto on tietoinen, että jo ala-asteikäiset lyövät ja potkivat opettajia.
Koska ei ole sanktioita lapsille, opettajat kantavat vammat hiljaisuudessa.
Puhun nyt tuhansien hoitajien suulla. Me kannamme vammoja ja arpia nahassamme
ja sielussamme. Kukaan ei hoitanut vammojamme ja korvauksia ei tullut tai jos
niitä saatiin, niin ne rajoittuivat minimaalisiksi. Potilas ei ole syyllinen
vaan meidän olisi tullut ymmärtää potilaan sairautta ja sen aiheuttamaa
käyttäytymistä. Nytkö pitäisi ymmärtää kehittymätöntä lasta, joka ei kykene
hallitsemaan käyttäytymistään.
Itse kannan potilaan aiheuttaman pahoinpitelyn vammaa
ikuisesti. Itse jouduin maksamaan lääkkeet, uudet silmälasit, jonka vahvuutta
jouduttiin nostamaan, sillä iskun seurauksena näkökyky laski dio-opterin verran
ja piilolinssien käyttö loppui, sillä iskun seurauksena silmäni on kuivempi ja
ulkonevampi. Ei tutkittu, ei hoidettu ja minä en ymmärtänyt potilasta. Ja näitä ei katsota edes työtapaturmiksi.
Nyt valmistellaan muutosta perusopetuslakiin. Toivon, että
lain laatijat käyttävät maalaisjärkeä. Heille esitän kysymyksen: Saako toista
lyödä, potkia, sylkeä, tukistaa, uhata, ampua ja puukottaa iästä riippumatta?
Erotetun opettajan puolesta jo yli 160 000 allekirjoitusta.
VastaaPoistaNiin on ja pidän sitä hyvänä.
VastaaPoistaNyt huomasin, että kirjoituksestani puutuu yksi pätkä eli Mielipaha on yhä edeleen tuota yhtä ihanaa opettajaa kohtaan, jonka kolme poika otti kiusan kohteeksi. Yksi heistä potkaisi luokan oven hänen selkäänsä vasten ja työ loppui siihen. Oppilas erotettiin koulusta eikä hän enää kouluun palannut. Elämän tyyli oli pojalla sellainen, että noutaja saapui muutaman vuoden kuluttua tapauksesta.