Aamun aviisissa oli kirjoitus otsikolla: "Laajennettu
lääkärintarkastus paljastaa sairaat ikäkuljettajat.". Otin hieman
kierroksia lukiessani tuon kirjoituksen, sillä moni seniorikuljettaja on tunnon
tarkka. Lisäksi terveystarkastuksista on poistunut näkökyvyn tarkastaminen
siviiliautoilijoilta, mutta ammattikuljettajilla ne yhä ovat. Ilmeisesti mm.
ikänäkö ei vaivaa kuin ammatikseen autoilevia.
Ikääntyminen kohtelee meitä eritavoin ja se on yksilöllistä.
Toisille esimerkiksi hämärässä ajo muodostuu ongelmaksi ja toisille kirkas
päivänpaiste. Muistisairaudet artikkelissa muistettiin ottaa esille, mutta
esimerkiksi Alzheimerin tautiin sairastutaan myös työikäisenä ja ensioireet
tulevat jo noin neljäkymmentävuotiaana.
Sairas voi olla jo nuorena. Viherpunasokeus on jo vauvasta
alkaen. Väsymys vaivaa kaiken ikäisiä, samoin kuin mielenterveyden häiriöt.
Sydän- ja verisuonisairaudet ovat yleisiä iästä riippumatta. Tiesitkö, että
kakkostyypin diabetesta sairastavat ovat jo kymmenvuotiaita ja tietämättään.
Monia sairauksia sairastetaan tietämättä, sillä ne eivät aiheuta oireita. Voit
sairastaa korkeaa verenpainetautia tai sokeritautia vuosia ilman, että sinulla
ei klassisia taudin oireita ole.
Artikkelissa otettiin esille erilaisia rajoittavia
sairauksia ja ensimmäisenä mainittiin kipu tai jäykkyys. Tässä kohtaa otettiin
esille ilmeisesti vain niska- hartiaseudun vaivat. Kipu, missä tahansa,
vaikuttaa ajokykyyn. Se on yksi hailea onko se jalassa (artikkelin mukaan jalan
siirto kaasulle tai jarrulle ja kytkimen painaminen), käsissä (artikkelin
mukaan ratin kääntäminen, myös heikkous sen mukaan), selkäkipu. Kun kivusta
tulee hallitseva, niin se vaikeuttaa kaikkia toimintoja ja kipu ei katso ikää.
Luvattoman usein nuori kipuilija jää ilman hoitoa.
Toimittaja Kari Pitkänen teki yhden yleistyksen, joka ei
minua ilahduttanut. Hän mainitsi: "Tiesitkö, että 60-64-vuotiaiden
ikäryhmästä löytyy lähes 80 000 psyykelääkkeiden käyttäjää?". Monelle
pieni annos psyykelääkettä on kipulääkitys tai sen tehostaja. Tätä hän ei
tiennyt, että kroonisen kivunhoitoon tämä on yleistä ja psyykkiseen
vaikutukseen käytetyillä annoksilla ei ole merkitystä, iästä riippumatta.
Jossain oli maininta seniori kuskeista, että ajokyky on
heikentynyt, ettet arvaa enää lähettää lapsiasi mummon tai vaarin kyydissä.
Onko arviosi tässä kohtaa oikea? Oletko jo itse pelännyt?
Järkyttynyt mielentila näkyy useasti otsikoissa:
"Suoralla tieosuudella henkilöauto on ajautunut vastaantulevien kaistalle
ja törmännyt "rekkaan". Henkilöautoa kuljettanut nuori/nuorehko mies
menehtyi välittömästi. Autossa ei ollut muita matkustajia. "Rekan"
kuljettaja ei loukkaantunut.". Ei ole testiä, jolla nämä saadaan pois
tieliikenteestä.
Artikkeli oli siinä hyvä, että se kertoi kansalle
lainmuutoksesta. Kunnossa kaiken ikää ei todellakaan tarkoita sitä, että
pystyisimme kaiken ikää toimimaan tai vaihtoehtoisesti toimimme koko iän.
Artikkelissa viitattiin myös siihen, että muistiongelmat aiheuttavat
liikennemerkkien välittämien viestien perille menoa. Onkohan näin? Vähän aikaa
sitten nuori poika mopoautollaan tuli minua vastaan, yksisuuntaisella kadulla
ja vastakarvaan. Käsi- ja äänimerkit olivat omaa luokkaansa ja minä olin
väärässä hänen mukaansa. Moni nuori ei tunne liikennemerkkejä.
Ajokortti on monelle itsestään selvyys ja sen menettäminen
on katastrofi. Moniko pystyy sairauden kohdatessa myöntämään, että ajokyky on
mennyt? Se ei katso ikää, kansalaisuutta, tms. Mutta onko se seniori ratissa
noin paha, jos kunto riittää tai vajaakuntoinen ajoa auttavien välineiden
avulla?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti