Aiheittain

tiistai 11. maaliskuuta 2014

Yöksi kotiin



Tuossa muutama päivä sitten oli yleisönosastokirjoituksessa Pia Vuoren kirjoitus ajo- ja lepoaikasäädöksistä. Hän kirjoituksessaan mainitsi myös tavaraliikenteen edunvalvojan eli Suomen Kuljetus ja Logistiikka (SKAL) ry:n ajavan asiaa. Hienoa, että hän tuo asian esille. Kukko ei laula käskien eikä kuski nuku tiimalasin myötä.

Nykyiset ajo- ja lepoaikasäädökset eivät tunne todellisuutta. Niiden laatijat tuskin osaavat ajaa edes polkupyörää. Nykyisin on usein selityksenä logistiikan ongelmat, kun tuotetta ei ole myymälässä ollut. Kuskin on noudatettava tiimalasia ja siksi tuotetta ei ole.

Hienoa on Pialta myös se, että kaikkialle ei pysäköidä voi. Hän muisti myös kertoa ryöstöt ja niistähän kerroin jo viimekuussa otsikolla  Rövernes vise eller Tyv vise. Ajo- ja lepoaikasäädöstä joudutaan usein venyttämään, jotta päästään turvaparkkiin (etenkin yötauolle). Erinäisin asein on kuljettajia ja autoja ryöstetty. Ryöstäjät eivät himoitse aina lastia, vaan haluavat autojen tietokoneet ja puhelimet. Monessa autossa on läppäri, jolla lähetetään ajoraportit ja rahtikirjat. Sinne tulevat sähköpostiin myös muut asiakirjat ja kuskeilla älypuhelimet. Usein autossa on myös digikamera. Sillä ei oteta maisemakuvia ja kaveri tai bilekuvia, vaan ennen taukoa (lyhyt tai pitkä) auto kuvataan. Tauon jälkeen auto tarkastetaan ja kuvataan muutokset eli rikotut sinetit, kilpien puuttumiset, rätin viillot, jne. Kuvat ovat osoituksena ryöstöstä tai sen yrityksestä. Usein se on pakollista ja vakuutusyhtiöt vaativat todisteet. Rosvoille kelpaa kaikki helposti realisoitavaa.

Konginkankaan onnettomuuden jälkeen on raskasliikenne ollut silmän alla. Kukaan ei puhunut sen bussin kuljettajasta. Ajoaika on vuorokaudessa yhdeksän tuntia ja pari kertaa viikossa saa sen tunnilla ylittää. Yhtäjaksoinen ajoaika saa olla neljä ja puolituntia, jonka jälkeen on paussi pidettävä. Kun tiimalasi kertoo kolmivarttisen tauon koittaneen, ei aina ole mahdollista päästä ajoajan puitteissa oikeaan rahtiparkkiin, vaan silloin on pysähdyttävä siihen mihin se on mahdollista. Silloin keitellään kahvit ja luetaan netistä uutiset, viestitellään kavereille, jne. Jos taas löytyy oikea taukopaikka, niin aika menee leppoisasti kollegojen kanssa jutustellen. Tämä on toki riippuvainen kuljettajan kielitaidosta.

Kun tiimalasi kertoo päivittäisen ajoajan päättyneen, on kuljettajan etsittävä paikka seuraavan viidentoista tunnin ajaksi. Vaikka Suomessa on tiuha huoltoasemaverkosto, joissa on rahtiparkit ja niissä yleisesti on kameravalvonta, ei sinne aina pääse ajoajan puitteissa. Suomi on vielä lintukoto ja levähdyspaikka pysäköinti onkin jo kielletty, niin tästä syystä ajoaikaa joudutaan hieman venyttämään myös täällä. Ruotsissa on siirrytty jo aidattuihin, vartioituihin ja maksullisiin pysäköintipaikkoihin. Manner-Euroopassa ne ovat sääntö. Maksun suuruus vaihtelee muutamasta eurosta muutamaan kymppiin. Sen pohjana on vietetty aika, vartioinnin ja palvelujen taso.

Pitkän matkan kuljettajat eivät pääse yöksi kotiin vaikka Pia ja SKAL tätä ajavat. Hilpeää oli kuulla kuljettajan kertomus, jossa kotiin olisi ollut vartin ajomatka, mutta kun vuorokautinen ajoaika oli täynnä poliisi pysäyttäessä, niin levolle oli viereiselle huoltamolle jäädä. Kaikki vain vartin vuoksi.

Pitkän matkan kuljettajat eivät pääse neljänkymmenen viiden tunnin viikkolevolle kotiin. Nämä vietetään tavallisesti turvaparkeissa tai suurten yritysten järjestämissä rahtiparkeissa (tällaisesta kerroin 2011 rekkaretkeltämme). Kuljettajien täytyy keksiä ajanvietettä, sillä kuorma-autossa on tuo ajopiirturi ja sen puitteissa et voi irrottaa peräkärryä ja lähteä katselemaan nähtävyyksiä, viettämään aikaa rannalle tai elokuviin. Tavallisemmin järjestetään kuljettajien bileet, jossa jokainen tuo jotain syötävää ja juotavaa. Kesäisin pidetään grillibileitä ja talvisin ahtaudutaan jonkun kabiiniin bilettämään. Onneksi on vielä netti eli tarjolla on musiikkia ja elokuvia.

Työ ei todellakaan ole maanantaista perjantaihin, kahdeksasta kuuteentoista ja kotona puoli viisi. Rahtarin työ on hieman elämäntapaintiaanin hommaa ja siinä eivät kaikki kestä. Yllättäen heillä on myös perhe-elämää. Nykyisin on onneksi paljon yhteydenpitoon tarvittavia välineitä, mutta kyllä kotiin pitää välillä päästä. Jokainen ammatti muovaa ihmistä, joten kun olen yhteydessä puolisoon (livenä tai muutoin), niin rekkajuttuja kuuntelen. Puolisoni joutuu kuuntelemaan taksijuttuja, mutta oikein odottaa, kun kerron taksihuumoria, joka syntyy keskusteluista ihmisten kanssa. Tämä saattaa olla rasittavaa toiselle, jos puolison ammatti on täysin erilainen. Toisen poissaoloon on myös totuttava. Pitkänmatkan jälkeen on pyykkivuori myös melkoinen, vaikka monissa taukopaikoissa voit hieman pyykkiä pestä.

Minulle oli antoisa kokemus Rekkaretki, jossa sain tutustua puolisoni työhön konkreettisesti. Suosittelen teille, jotka olette ottaneet riskin ja rakastunut rekkakuskiin. Asuin kopissa, söin kupista ja kusin renkaaseen. Itselleni oli yllätys, kuinka nopeasti neljä ja puoli tuntia meni. Ehkä kuljettajalle yksin ollessaan aika menee hitaammin.

EU:n tomppelit, ottakaa nyt järki käteen. Lainsäädännön 12. artiklaa ei voi käyttää kuin tarvittaessa. Ajo- ja lepoaikasäädöstä on pakko rikkoa, sillä turvaparkki on usein ainoa paikka, johon voit pysäköidä. Jos et sitä tee, olet vastuussa lastista, sillä sitä usein edellytetään.  Huomioikaa tämä.

Sakot saat, jos ajo- ja lepoaikasäädöstä rikot ja sakko on kuljettajakohtainen. Kolme sakkoa ja lisenssi lähti lomille. Puolisoni sai yhden sanktion ajo- ja lepoaikasäädöksistä. 1200 euroa. Kaksi tuntia ylitettyä aikaa, jotta pääsee turvaparkkiin. Pia kertoi kirjoituksessaan tuon eli rangaistus on tuntuva.

Alunperin ajo- ja lepoaikasäädöksen laatimisen syynä olivat yleiset aikarajoitukset työn tekemisestä, mutta nyt tästä on tullut raaka rasite. Tiimalasi kertoo, mitä sinun on tehtävä. Väsyttääkö? Tiimalasi kertoo sinun viettäneen viidentoista tunnin tauon ja se sisältää uniajan. Nyt olet pirteä kuin peipponen, sanoohan laki näin ja olet nukkunut. Ihmisen vuorokausirytmi on erilainen ja toiset tarvitsevat unta paljon tai hieman, joillekin päiväunet ovat tarpeen. Toisen ihmisen vireystila on korkeampi kuin toisen ja sekin riippuu kokemuksista. Vireystilaa laskevat monet asiat ja se näkyy toimissa. Nukuitko huonosti, syystä tai toisesta, jopa kolmannesta? Oliko vuorokausirytmillesi epätavallinen aika nukkua tai herätä? Koskee jokaista ammattia.

Joskus kuitenkin tuntuu siltä, että isoja autoja pelätään ja siksi tuo laki on tehty. Yleisesti rahtivaunun aiheuttamat onnettomuudet ovat vähäisiä. Niistä uutisoidaan helposti, mutta onnettomuuden syynä on tavallisesti siviiliautoilija.

Itse en rahtivaunua aja ja kun on puolison kertomuksia kuunnellut, niin ajo- ja leposäädöksiä tule ehdottomasti muuttaa. Minä ainakin toivon, että puoliso saa ajaa turvaparkkiin

2 kommenttia:

  1. No nyt tulee tauot kohdalleen kun huomenna toista päivää nökötetään Evenes Statoil:n pihalla.

    Sen verran kotjaan, että vuorokausi lepo on 11h, jonka saa pari kertaa lyhentää yhdeksään tuntiin.

    Ns. Työhön sitoutumisaika on sen 13h jonka saa pari kertaa pidentää 15h. Loogista, 13h+11h=24h.

    Se puolisosi

    VastaaPoista
  2. Ajoaika oli Pian kirjoituksen pohjana ja sitä käytin. Ajoaika on edelleen 9 tuntia. Lastaus- ja purkuajat ovat myös työaikaa, mutta pitkillä matkoilla lastauksen ja purkamisen välimatka voi olla pitkä ja siksi lorvimisajaksi (tiedät itsekin) jää 15 tuntia eli vaikka työhön sitoutumisaikaa olisi, niin ajoaika on yhä se 9 tuntia tai pari kertaa viikossa 10. Ajattele asiaa eli lastaus Etelä-Suomessa ja purku Pohjois-Norjassa. Tuohon väiin ei sovi muuta aikaa kuin ajamista, työhön toki voit sitoutua vaikka sadaksi vuodeksi, mutta ajaa et saa.

    VastaaPoista