Tuossa muutama päivä sitten oli yleisönosastokirjoituksessa
Pia Vuoren kirjoitus ajo- ja lepoaikasäädöksistä. Hän kirjoituksessaan mainitsi
myös tavaraliikenteen edunvalvojan eli Suomen Kuljetus ja Logistiikka (SKAL)
ry:n ajavan asiaa. Hienoa, että hän tuo asian esille. Kukko ei laula käskien
eikä kuski nuku tiimalasin myötä.
Nykyiset ajo- ja lepoaikasäädökset eivät tunne
todellisuutta. Niiden laatijat tuskin osaavat ajaa edes polkupyörää. Nykyisin
on usein selityksenä logistiikan ongelmat, kun tuotetta ei ole myymälässä
ollut. Kuskin on noudatettava tiimalasia ja siksi tuotetta ei ole.
Hienoa on Pialta myös se, että kaikkialle ei pysäköidä voi.
Hän muisti myös kertoa ryöstöt ja niistähän kerroin jo viimekuussa
otsikolla Rövernes vise eller Tyv vise.
Ajo- ja lepoaikasäädöstä joudutaan usein venyttämään, jotta päästään
turvaparkkiin (etenkin yötauolle). Erinäisin asein on kuljettajia ja autoja
ryöstetty. Ryöstäjät eivät himoitse aina lastia, vaan haluavat autojen
tietokoneet ja puhelimet. Monessa autossa on läppäri, jolla lähetetään
ajoraportit ja rahtikirjat. Sinne tulevat sähköpostiin myös muut asiakirjat ja
kuskeilla älypuhelimet. Usein autossa on myös digikamera. Sillä ei oteta
maisemakuvia ja kaveri tai bilekuvia, vaan ennen taukoa (lyhyt tai pitkä) auto
kuvataan. Tauon jälkeen auto tarkastetaan ja kuvataan muutokset eli rikotut
sinetit, kilpien puuttumiset, rätin viillot, jne. Kuvat ovat osoituksena
ryöstöstä tai sen yrityksestä. Usein se on pakollista ja vakuutusyhtiöt
vaativat todisteet. Rosvoille kelpaa kaikki helposti realisoitavaa.
Konginkankaan onnettomuuden jälkeen on raskasliikenne ollut
silmän alla. Kukaan ei puhunut sen bussin kuljettajasta. Ajoaika on
vuorokaudessa yhdeksän tuntia ja pari kertaa viikossa saa sen tunnilla ylittää.
Yhtäjaksoinen ajoaika saa olla neljä ja puolituntia, jonka jälkeen on paussi
pidettävä. Kun tiimalasi kertoo kolmivarttisen tauon koittaneen, ei aina ole
mahdollista päästä ajoajan puitteissa oikeaan rahtiparkkiin, vaan silloin on
pysähdyttävä siihen mihin se on mahdollista. Silloin keitellään kahvit ja
luetaan netistä uutiset, viestitellään kavereille, jne. Jos taas löytyy oikea
taukopaikka, niin aika menee leppoisasti kollegojen kanssa jutustellen. Tämä on
toki riippuvainen kuljettajan kielitaidosta.
Kun tiimalasi kertoo päivittäisen ajoajan päättyneen, on
kuljettajan etsittävä paikka seuraavan viidentoista tunnin ajaksi. Vaikka Suomessa
on tiuha huoltoasemaverkosto, joissa on rahtiparkit ja niissä yleisesti on
kameravalvonta, ei sinne aina pääse ajoajan puitteissa. Suomi on vielä
lintukoto ja levähdyspaikka pysäköinti onkin jo kielletty, niin tästä syystä
ajoaikaa joudutaan hieman venyttämään myös täällä. Ruotsissa on siirrytty jo
aidattuihin, vartioituihin ja maksullisiin pysäköintipaikkoihin. Manner-Euroopassa
ne ovat sääntö. Maksun suuruus vaihtelee muutamasta eurosta muutamaan kymppiin.
Sen pohjana on vietetty aika, vartioinnin ja palvelujen taso.
Pitkän matkan kuljettajat eivät pääse yöksi kotiin vaikka
Pia ja SKAL tätä ajavat. Hilpeää oli kuulla kuljettajan kertomus, jossa kotiin
olisi ollut vartin ajomatka, mutta kun vuorokautinen ajoaika oli täynnä poliisi
pysäyttäessä, niin levolle oli viereiselle huoltamolle jäädä. Kaikki vain
vartin vuoksi.
Pitkän matkan kuljettajat eivät pääse neljänkymmenen viiden
tunnin viikkolevolle kotiin. Nämä vietetään tavallisesti turvaparkeissa tai
suurten yritysten järjestämissä rahtiparkeissa (tällaisesta kerroin 2011
rekkaretkeltämme). Kuljettajien täytyy keksiä ajanvietettä, sillä
kuorma-autossa on tuo ajopiirturi ja sen puitteissa et voi irrottaa peräkärryä
ja lähteä katselemaan nähtävyyksiä, viettämään aikaa rannalle tai elokuviin.
Tavallisemmin järjestetään kuljettajien bileet, jossa jokainen tuo jotain
syötävää ja juotavaa. Kesäisin pidetään grillibileitä ja talvisin ahtaudutaan
jonkun kabiiniin bilettämään. Onneksi on vielä netti eli tarjolla on musiikkia
ja elokuvia.
Työ ei todellakaan ole maanantaista perjantaihin,
kahdeksasta kuuteentoista ja kotona puoli viisi. Rahtarin työ on hieman
elämäntapaintiaanin hommaa ja siinä eivät kaikki kestä. Yllättäen heillä on
myös perhe-elämää. Nykyisin on onneksi paljon yhteydenpitoon tarvittavia
välineitä, mutta kyllä kotiin pitää välillä päästä. Jokainen ammatti muovaa
ihmistä, joten kun olen yhteydessä puolisoon (livenä tai muutoin), niin
rekkajuttuja kuuntelen. Puolisoni joutuu kuuntelemaan taksijuttuja, mutta
oikein odottaa, kun kerron taksihuumoria, joka syntyy keskusteluista ihmisten
kanssa. Tämä saattaa olla rasittavaa toiselle, jos puolison ammatti on täysin
erilainen. Toisen poissaoloon on myös totuttava. Pitkänmatkan jälkeen on
pyykkivuori myös melkoinen, vaikka monissa taukopaikoissa voit hieman pyykkiä
pestä.
Minulle oli antoisa kokemus Rekkaretki, jossa sain tutustua
puolisoni työhön konkreettisesti. Suosittelen teille, jotka olette ottaneet
riskin ja rakastunut rekkakuskiin. Asuin kopissa, söin kupista ja kusin
renkaaseen. Itselleni oli yllätys, kuinka nopeasti neljä ja puoli tuntia meni.
Ehkä kuljettajalle yksin ollessaan aika menee hitaammin.
EU:n tomppelit, ottakaa nyt järki käteen. Lainsäädännön 12.
artiklaa ei voi käyttää kuin tarvittaessa. Ajo- ja lepoaikasäädöstä on pakko
rikkoa, sillä turvaparkki on usein ainoa paikka, johon voit pysäköidä. Jos et
sitä tee, olet vastuussa lastista, sillä sitä usein edellytetään. Huomioikaa tämä.
Sakot saat, jos ajo- ja lepoaikasäädöstä rikot ja sakko on
kuljettajakohtainen. Kolme sakkoa ja lisenssi lähti lomille. Puolisoni sai
yhden sanktion ajo- ja lepoaikasäädöksistä. 1200 euroa. Kaksi tuntia ylitettyä
aikaa, jotta pääsee turvaparkkiin. Pia kertoi kirjoituksessaan tuon eli
rangaistus on tuntuva.
Alunperin ajo- ja lepoaikasäädöksen laatimisen syynä olivat
yleiset aikarajoitukset työn tekemisestä, mutta nyt tästä on tullut raaka
rasite. Tiimalasi kertoo, mitä sinun on tehtävä. Väsyttääkö? Tiimalasi kertoo
sinun viettäneen viidentoista tunnin tauon ja se sisältää uniajan. Nyt olet
pirteä kuin peipponen, sanoohan laki näin ja olet nukkunut. Ihmisen
vuorokausirytmi on erilainen ja toiset tarvitsevat unta paljon tai hieman,
joillekin päiväunet ovat tarpeen. Toisen ihmisen vireystila on korkeampi kuin
toisen ja sekin riippuu kokemuksista. Vireystilaa laskevat monet asiat ja se
näkyy toimissa. Nukuitko huonosti, syystä tai toisesta, jopa kolmannesta? Oliko
vuorokausirytmillesi epätavallinen aika nukkua tai herätä? Koskee jokaista
ammattia.
Joskus kuitenkin tuntuu siltä, että isoja autoja pelätään ja
siksi tuo laki on tehty. Yleisesti rahtivaunun aiheuttamat onnettomuudet ovat
vähäisiä. Niistä uutisoidaan helposti, mutta onnettomuuden syynä on
tavallisesti siviiliautoilija.
No nyt tulee tauot kohdalleen kun huomenna toista päivää nökötetään Evenes Statoil:n pihalla.
VastaaPoistaSen verran kotjaan, että vuorokausi lepo on 11h, jonka saa pari kertaa lyhentää yhdeksään tuntiin.
Ns. Työhön sitoutumisaika on sen 13h jonka saa pari kertaa pidentää 15h. Loogista, 13h+11h=24h.
Se puolisosi
Ajoaika oli Pian kirjoituksen pohjana ja sitä käytin. Ajoaika on edelleen 9 tuntia. Lastaus- ja purkuajat ovat myös työaikaa, mutta pitkillä matkoilla lastauksen ja purkamisen välimatka voi olla pitkä ja siksi lorvimisajaksi (tiedät itsekin) jää 15 tuntia eli vaikka työhön sitoutumisaikaa olisi, niin ajoaika on yhä se 9 tuntia tai pari kertaa viikossa 10. Ajattele asiaa eli lastaus Etelä-Suomessa ja purku Pohjois-Norjassa. Tuohon väiin ei sovi muuta aikaa kuin ajamista, työhön toki voit sitoutua vaikka sadaksi vuodeksi, mutta ajaa et saa.
VastaaPoista