Aiheittain

maanantai 10. elokuuta 2015

Älä aja päälle 2015

Koulut ovat taasen alkamassa ja Älä aja päälle kampanja menossa, niin teiden varsilla kuin eri median välineissä. Kunpa kaikki olisivat yhtä tunnollisia liikenteessä kuin nuo ekaluokkalaiset. Kuitenkin hyvin pian oppivat väärät tavat ja kuten olen aikaisemminkin sanonut, niin edelleen pitää paikkaansa sanonta: "Mitä isommat edellä, sitä pienemmät perässä.". On se kumma juttu, että vanhemmat skarppaavat eka- ja tokaluokkalaisten kanssa ja sitten ummistetaan silmät oman kullan nupun liikenne käyttäytymisestä.

Usein kollegojen kanssa päivitellään kansalaisten liikenne käyttäytymistä. Eräs nuori kollegani huomautti nuorelle naiselle, joka parkkeerasi autonsa (ilmeisesti oli myös jo lähdössä autonsa luota), ettei taksi tolpalle saa pysäköidä. Neitokainen sanoi topakasti:" Liikenne merkit eivät ole voimassa yö aikaan.". Koska merkit pohjautuvat lakiin, niin ilmeisesti yö aikana lakkaavat kaikki liikennettä koskevat lainsäädännöt. Puolisoni oli tuosta lausumasta riemuissaan, sillä nyt voisi yön tahkota kilometrejä ilman rasittavia lepo- ja ajoaikasäädöksiä.

Tosin tyttönen ja moni muu ovat lukeneet oivallisen nettikirjoituksen vuosi tuhannen alusta, sillä sellaiselta meno näyttää. "Muistakaa täm kun lähdette taas hikisen työviikon jälkeen sinne perjantailiikenteeseen. Ette aja samaa kaistaa kuin minä, se on mun, mun, mun. Ettekä ohita minun punaista Rutinoffia, siis sitä EI saa ohittaa, en siedä sellaista. Jos tulen rampilta moottoritielle niin taas te muut VÄISTÄTTE minua, siis väistätte minua, en minä teitä. Minä saan ajaa teidän takapuskurissa, koska Rutinoff ei muuten kulje kunnolla satasta, te ette saa roikkua minun puskurissa, siis ette saa koska se on vaarallista. Ajan aina sumarit päällä (Rutinoffin ainut lisävaruste), mutta te ette saa ajaa sumarit päällä koska se häikäisee minua ja... (Rutinoff; Rauno Vääräniemi 2003).

Poliisi on eri medioissa kirjaillut tekstejä vaarallisista autoista, joissa automatiikka ei sytytä takavaloja lainkaan. Tällaisen auton ilmaantuminen aamusumusta on todella sykähdyttävä kohtaaminen. Tuossa taannoin oli aamun aviisissa juttu viiden vuosikymmenen takaa, jossa poliisi oli ryhtynyt pitämään valoratsiaa ja sakottamaan autoilijoita valottomuudesta, sillä ohjeistuksen aika oli heidän mielestään jo ohi. Nykyisin poliisi ei tee muuta kuin päivittelee mediaansa, mutta rankaiseva toiminta puuttuu. Olisiko jo korkea aika puuttua? Itse en nää halua sydäntä seisauttavaa kohtaamista pimeän ajoneuvon kanssa. Ja tuskin lapsikaan, jonka ohi pyyhkäisee hämäräkytkennällä toimivat etuvalot, joiden syttymiseen tarvitaan yön pimeys, sumu ja hämärä eivät riitä niitä kytkemään.

Mitä virkaa on enää liikennevaloilla, kun niitä ei noudata jalankulkijat ja pyöräilijät lainkaan ja autoilijoistakin melkoinen osa. Suojatie on nimensä mukaan turvallinen ylityskohta, mutta jos siinä on punainen ukko seisomassa, niin se todellakin tarkoittaa, että silloin suojatie ei ole se turvallinen tie.

Vanha ja raihnainen kun olen, niin huonoimmillani en ehdi valo-ohjatussa risteyksessä kuin puoliväliin ennen valojen vaihtumista. Tavallisen suojatien ylityksessä itse katson vasempaan ja oikeaan ja vielä kerran vasempaan. Tämä on minun turva, sillä huonoina päivinä molempien kaistojen ylitys on hidasta. Monesti olen pysähtynyt suojatien eteen, kun kansalainen on vieressä seissyt, mutta siinä on odoteltu kaveria, otettu selfietä, tms. Hei haloo, valitkaa nyt joku toinen paikka, sillä suojatien arvostus autoilijoiden silmissä laskee, kun pysähdytään ja havaitaan, että joku tekee ihan muuta kuin aikoo ylittää tietä.

Yleensä eka- ja tokaluokkalaiset eivät saa mennä pyörällä kouluun, mutta ylemmät kyllä. Nyt olisi syytä tarkastaa fillarin valot ja heijastimet. Pyörällä saa hyvän vauhdin ja itsekin nuorena vedin n. 20 km/h vauhdilla kotoa mummolaan (30 km, 1,5 h). Älä aja päälle, mutta miten huomaan valottoman pyöräilijän tummissa vaatteissaan. Takavuosina sain kylkeeni valottoman fillaristin, tosin se osui auton kylkeen. Paha maku siitä kuitenkin jäi.

Sitten taas ne HEIJASTIMET. Heijastin on halpa henkivakuutus, sillä pimeää jalankulkijaa ei näe. Jos malli ei miellytä, niin nykyisin on liimattavia, ommeltavia heijastinnauhoja tai -levyjä, joten mallin voi suunnitella ihan itse ja siihen riittää vain oma mielikuvitus ja kädentaidot.

Ryhtiä liikenteeseen kansalaiset ja tässä tarkastuslista:
- heijastin kaikissa vaatteissa
- valot ja heijastimet fillarissa
- ajoneuvon valot kytketty ja pimenneet lamput vaihdettu uusiin
- noudatan liikennesääntöjä
- en kävele, pyöräile tai autoile vasten valo-ohjausta
- suojatien edustalla en lorvi turhaan

Minä nostan käteni kiitokseksi autoilijalle, joka antaa minulle tietä. Itse autoillessani heilautan kättäni kulkijalle, jotta hän tietää minun ajattelevan häntä.

Turvallista koulumatkaa työmatkaa, harrastusmatkaat, tms.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti