Aiheittain

maanantai 9. syyskuuta 2019

Kevytautolaki nurin

Bernerin toimesta maahamme saatiin laki kevytautoista, jossa normaali henkilöauto muutetaan rajoittimella kevytautoksi ja sen maksimi nopeus on 60 km/h. Lain oli tarkoitus tulla voimaan marraskuussa ja se hyväksyttiin eduskunnassa lähes ilman soraääniä ja presidentti sen allekirjoitti.

Moni oli jo valmistautunut kevytautojen tuloon. Esimerkiksi autoliikkeet ovat varastoihinsa ostaneet sopivia pikkuautoja ja osa ilmeisesti jo rajoittimella varustettuja ja verot maksettu. Myös monissa perheissä on valmistauduttu kevytautojen tuloon eli autokoulut käytynyt. Eräs perhe oli jo hankkinut tällaisen pikkuauton, mutta siihen ei vielä ollut asetettu rajoitinta, joten aikuinen sillä ei voi ajaa. Auto oli suunniteltu 17-vuotiaalle lukiolaiselle, jonka koulunkäyti ja harrastusmatkat oli tarkoitus ajaa.

Toisin kuitenkin kävi, sillä EU otti herneet nenuun ja antoi Suomelle nootin, jonka ohittaminen voisi tulla kalliiksi. Se, että eduskuntamme on lain laatinut ja presidentti sen vahvistanut ei enää ole merkityksellinen asia, vaan EU sanelee, mitä saadaan lainsäädännöllisellä aluella tehdä. Itse tosin uskon vakaasti, että syynä on raskalaiset mopoautovalmistajat, joka ei moista kilpailuvalttia hyvällä katsoneet.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin joutui nyt tulilinjalle ja joutui ottamaan vuoden lisäaikaa. Eduskunta joutuu siten pohtimaan asiaa uudelleen ja kuinka moni edustaja huomaa sen, ettei kansallisella päätöksen teolla ole enää mitään merkitystä. Joku (ilmesesti pettyneenä) lupasi Sanna yli ajaa autolla, kun moiseen lykkäykseen suostui. EU marssii rautasaappain yli kansallisen päätöksenteon.

13 kommenttia:

  1. Tuo yliajo-uhoaja on mainio esimerkki porukasta joka näitä turhakkeita kakaroilleen mielii. Luonnevikaisuus lie periytyvää ja sikäli syy perua tyhmä laki. Ei kusipäiden kusipäisille kakaroille tarvitse tuoda yleiseen liikenteesen leluja.

    Toinen juttu on se, että itseajavaa autoa kehitetään koko ajan. Kortittomien liikkumisongelma on ratkeamassa teknologian keinoin ja turvallisemmin.

    Mut on hurjaa, että eu on kepuakin mahtavampi. Kepulointi törmää byrokratiaan, vastustamaton voima vastaan järkähtämätön este.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  2. Tervehdys Pyssymies!

    Ymmärrän näkökantasi, mutta katson asiaa maakunnissa, missä julkista liikennettä ei enää ole.

    EU on mahtava voima.

    VastaaPoista
  3. 14 - 17 vuotiaiden aivot muistuttavat psykopaattien aivoja, ohimolohkon valkea aine samalla lailla jakautunutta. Käytöksessä näkyy ostareilla, somessa, julkisissa ja kaduilla. Aivotonta menoa pyörillä, mopoilla, mopoautoilla, potkulaudoilla, skeittilaudoilla...

    Mopoista ja mopoautoista on riesaa tuppukylän pikkukaupungissa, tientukkoilevat ja ajelevat mm. pitkin pyöräteitä. Ja kilowatin bassot jumputtaa yössä.
    Näistä on riesaa joka jumalan aamu ja ilta työhön ajaessa, kohti kaupunkia. Keskellä maantietä viittäkymppiä - ja ei, niitä 30 autoa takaa ei väistetä pysäkkilevikkeelle, sivutielle, levähdyspaikalle, tiensivuun.
    Niistä on riesaa kaupungissa, nelikaistaisella tiellä kaksi rinnan, körö körö. Kuskeillaan ei ole mitään hajua oikeasta ja vasemmasta tai liikennesäännöistä. Säännöllisesti näkee motarille pyrkiviä mautoja, kieppuroimassa ja peruuttelemassa. Välillä niitä on motarin varressa parkissa.

    Kevytauto ei ratkaise mitään ongelmaa vaan luo uusia.

    Ratkaisu kortittomien kulkijoiden liikkumiseen on tulossa, itse ajava auto. Sillä ei voi sikailla. vai pitäiskö sanoa berneröidä.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  4. Tervehdys Pyssymies!

    Totta. Aivojen otsalohko saavuttaa kehityspisteensä vasta noin 25 vuotiaana. Ja kyllä, joukossa tyhmyys tiivistyy. Itsekin katselin kahta mopoautoa, jotka ajoivat rinnakkain ja ikkunoista huudeltiin/keskusteltiin. Itse en usko tuohon itse ajavaan autoon, sillä niilläkin on jo kolareita tullut. Viime kädessä ratkaisu on ratin ja penkin välissä.

    VastaaPoista
  5. Itseajava trukki on laajasti käytössä, ekan semmoisen näin 80-luvulla. Ajeli Teknoksen varastossa, kerrostalon korkuisten hyllyjen välissä. Ja toi nöyrästi lavan haluttua tavaraa tarjolle kuorman tekijälle. Sittemmin muutamassakin varastossa ja tehtaassa olen ihmetellyt vihivaunuja. Juu, eivät vie tavaraa kontin perälle, sen vie vieläkin ihmisen ohjaama trukki.

    Ei mikään ole kerralla valmis. Tiestön huonon kunnon, karttojen virheiden ja talven takia tullee ensin kuljettaja avustava auto, sitten avustetusti itseajava auto. Siis, kun auto epäröi reitistä, niin ihminen hetkeksi ottaa ohjauksen haltuun. Autot keskustelevat keskenään ja auto estää tyhmyydet, ylinopeudet, revittelyt ja tallentaa tapahtumat. Kenties sitten mopokortilla voisi ajaa oikealla autolla. Kuski valitsisi sopivan parkkiruudun, auto pysäköisi. Lumisella tuiskuisella peltoaukealla auto joko kulkisi kartan mukaan tai pyytäisi opastusta ja kulkisi hiljaa ihmisen ohjamana. Hiljaa hivuttaen kohti automaatiota, ei kertarymäyksellä.

    Stokkan hissit tuolla eteläisellä rannikkoseudulla kulkivat aluksi ihmisen ohjaamina. Nyt kaikki hissit ovat automaattisia, kuljetettava vain kertoo minne haluaa. Hissikuolemia on kai jotain 1/miljardi matkaa.

    Pyssymies

    Pyssymies

    VastaaPoista
  6. Tervehdys Pyssymies!

    Itse en usko tekniikan mahdollisuuksiin täällä pohjolassa. Tuiskuisena yönä oli mittarissa anturat tukossa, joten tutkat oli kytkettävä pois loputtoman huutamisen vuoksi. Tekniikasta ei tuossa tilanteessa ollutlainkaa apua ja tuiskun peitettyä vielä näkyvyyden törmäsin maaesteeseen.

    VastaaPoista
  7. Ei kuussa käyminenkään ollut helppoa, siellä kumminkin käytiin. Merenkulku talvella kemiin, hullu houre, tiedettiin aikoinaan hyvin. Ilmaa raskaampi lentolaite - turha haave.

    Nykyinen anturitekniikka on aika lapsellista tai ainakin lapsellisesti toteutettua. Etu- ja takatutkat jumissa talvella melkein joka reissulla. Valotkin jäätyneen sohjon muuramina. Saabeissa oli lampunpesimet 70-luvulla, takalasin lämmittimet joka autossa nykyään. Anturinpesimet ja anturinlämmittimet parantaisivat kummasti selviytymiskykyä. Kameratkin voisivat kuvata tuulilasin keskikohdan läpi, eikä jostain pikkureiästä puskurissa tai tuulilasin reunassa tms. heti sohjoontuvassa paikassa.

    Tutkien tekniikkaa on jo olemassa talvikäyttöönkin sopivana. Mutta autoihin ei ole tuotu, halvinkin on vielä riittänyt. Ei autoon tarvi, eikä voi jotain tomcatin hävittäjätutkaa laittaa. Mutta nykyinen murtohälytintutkan tasoinen tekniikka on liian alkeellista.

    Öisessä tuiskussa on tullut ajettua, pikkuista tietä metsän ja peltoplänttien keskellä. Näkyi valkoista, valkoisen vilinän läpi. Pelkääjän pallilta tuli kysely, mistäs tiedät missä tie on? Tuurilla, vanhasta muistista ja arvaamalla mennään - kerroin.

    Automaagisesti ajava auto tulee, ei heti ensi viikolla kerralla valmiina. Vaan hissun kissun, hiljalleen parantuen ja itsenäistyen.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  8. Tervehdys Pyssymies!

    Kenties joskus tulevaisuudessa, mutta ei minun aikanani. On sen verran häiriöherkkää teknikkaa nykyautoissa ja usein puuttellista. Mittarissani oli peruutuskamera, mutta ei mitään valoa sille, joten pimeällä, jossa sitä olisi tarvittu, ei ollut mitään apua. Jäkiasennuksessa asennettiin valaisin, mutta kun on rekisterikilven yläpuolella, niin on lumiherkkä, joten tosi tilaiteissa siitä ei apua ollut.

    VastaaPoista
  9. Kunnollisia antureita tulee sitten kun on pakko. Joko laki määrää tai kilpailijat tuo markkinoille. Sopiva skandaalikin voi avittaa. Ja kun tulee kunnollisia antureita tulee se automaaginen autokin. 2025 - 2030, ehkä. 2050 varmasti.

    Autot on todellakin kehittyneet kummallisiin suuntiin, lisävaloja ei helposti saa asennettua - omatkin valot huonontuneet. Ihme viiruja ja vänkyröitä, valokuvio ihan mitä sattuu. Vanha parikymmentäsenttinen pyöreä halogeeniumpio päihittää viirut mennen tullen. Joka autossa on nykyään sumuvalot, hyödyttömät ja helposti rikkoontuvat. Vaan yritäs asentaa vaikka wanhat Bi-Oscarit - ei onnistu kuttaperkakkeulaan. Ja katastusmies skitsoilee referenssiluvuista, halvat led ja ksenonlamput häikäise oikeasti enemmän. Ja lisäkaukovaloissa ei ikinä ole liikaa tehoa.

    Peruutusvaloja ei enää ole, on peruutusvaihteen ulkoinen merkkivalo. Eron huomaa marraskuussa, pitäis peruuttaa pimeää tietä 100 metriä, ennen helppo nakki, nyt paska nakki.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  10. Tervehdys Pyssymies!

    Totta. Tietokoneita on autoissa jokalähtöön, mutta lamput ovat pelkkä lehmän hönkäys. Onneksi oma auto on vielä viime vuosituhannen laite, niin siinä on kaikki kohdallaan.

    VastaaPoista
  11. Kevään varma merkki on, kun skootteritytöt ilmestyvät liikenteeseen:
    mopojonnet saavat kaikin mokomin pärrätä mopoillaan vaikka talven yli, mutta syksyn tullen isät keräävät skootterit varastoon luovuttaakseen ne takaisin vasta keväimen koittaessa.

    Dutterit ovat varmaankin jonkin aikaa kaiken kallella kypärin alahuuli lörpöllään, mutta sitten puhelimeen kilahtaa jokin viesti (en tiedä, mitä kaikkia niitä nykyään on ja mitä eroa), ja kohta murhemieli on poissa:
    dutterit kikattavat ja lörpöttelevät ystävättäriensä kanssa syksyisten rientojensa merkeissä!

    Näin siis viettävät talvensa Mopo-Jonnet ja Skootteri-Karoliinat. Miten lie niiden karoliinojen, joille isä tai joku riittävän varakas on ostanut mopoauton? Saanevatko he pärrätä sillä talven yli?

    En haluaisi antaa mopoautoja kenenkään moppojonnen käsiin. Skootterikaroliinojen kohdalla voisin harkita, ainakin jos se mopoauto lähtisi talveksi pois liikenteestä. Mutta kevytauto?

    Aikuistenkin liikennekäyttäytymisestä on voitu todeta, että mitä enemmän autossa on turvallisuustekniikkaa, sitä reikäpäisemmin sillä kohelletaan.
    Miten tämä ei voisi toteutua samalla tavoin siinä 15-vuotiaassa jonnessa, joka saa ympärilleen mopoauton lähinnä säältä suojaavan korin?

    Se vaikuttaisi kuitenkin toteutuvan toisinpäin:
    en ainakaan muista nähneeni uutisointia, joissa mopoautot olisivat menneet tuon tuostakin päreiksi teini-ikäisten kuskiensa käsissä törmätessään oikeisiin autoihin.

    Ehkä mopoautokuskia sittenkin suojaa se sama tietoisuus kuin kaksipyöräisiä jonnea ja karoliinaa:
    törmäyksessä he ovat aina ja vain se osumaa ottava osapuoli.

    Mutta kevytauto? Sehän olisi oikea auto kaikkine turvavarusteineen ja vahvoine koreineen.
    Antaisiko se jonnelle ja ehkä jopa karoliinalle sen valheellisen haavoittumattomuuden tunteen, joka voi siis iskeä yhtä lailla aikuisiinkin?

    En haluaisi ottaa asiasta selvää. Siksi en kannata kevytautoja.

    VastaaPoista
  12. On se vaan kumma kuinka penskat pärjää EPA-traktoriensa kanssa tuolla moititussa Sveastaniassa...

    Mitä itse ajaviin tulee, niin me kyllä tungetaan horsmaa ennenkun ovat todellisuutta.

    Mutta sellainen asia on kyllä, että ajokortti irtoaa nykyään liian helpolla. Ei moottoriajoneuvo saa olla mikään ihmisoikeus.

    VastaaPoista
  13. Tervehdys Qroquius Kad ja KKi!

    Qroquius Kad: Vakuutusyhtiöiden tilastot kolaroinneista mopoautoilla kertovat toista tarinaa eli kyllä niitä rytätään ja peräänajo on tyypillinen kolaritilanne. Tästä on jo joku vuosi aikaa, kun peräänajotilanteessa putosi tyttö takaluukusta.

    KKi: Perin ihmeellistä niiden pärjääminen, joten miksi tavallinen Kalle ei pärjäisi. 60 km/h on vaan turhan suuri nopeus pennuille. Juu, ei tule meidän aikana. Liian helposti, olen kanssasi samaa mieltä.

    VastaaPoista