Aiheittain

lauantai 18. toukokuuta 2013

Selvitys- ja virkamiehiä



Nyt mediaa viimeaikoina seuranneena, niin hämmästelen syvästi, mistä näitä virka- ja selvitysmiehiä sikiää. Yhdelläkään kun ei tunnu olevan harmainta hajua aiheesta, jota he edustavat.
Heidän toilauksiinsako tai toilaustensa vuoksi Suomi velkaantuu velkaantumistaan.

Aloitetaan jo tuosta tutuksi tulleesta liikenneministeri Kyllösestä, joka on laborantti ammatiltaan. Hänellä tuskin lienee edes mopokorttia, sillä ovat esitykset sen tasoisia, että liikenteestä ei tunne kuin seepraraidat, jota jokaisen nelipyöräisen on kunnioittaman ja tietä antaman valojen väristä riippumatta. Soratiet tulevat takaisin, kun rahaa päällystettyihin teihin ei enää ole.

Valtionvarainministerimme Jutta Urpilainen on ammatiltaan kasvatustieteiden maisteri ja luokanopettaja. En yhtään ihmettele, että valtiontaloutemme on sekaisin ja luottoja myönnetään holtittomasti käyttäytyville valtioille. Kaipa hän siunasi myös kollegansa ulosheiton, sillä koululuokissa kuuluu meno olevan vertaansa vailla verratonta menoa.

Puolustusministeri Carl Haglund on vastavuoroisesti kauppatieteiden maisteri ja median tietojen mukaan vapautettu varusmiespalveluksesta sairauden vuoksi. Se siis tietämyksestä.

Ministerilistaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta hiljan törmäsin selvitysmies Juhani Paajaseen, jonka tehtäväksi on annettu selvittää julkisin varoin toteutettavien eri hallinnonalojen henkilökuljetusten yhdistämistä. Selvityksen tilaajana on tuon Kyllösen hallinnoima puulaaki eli liikenne- ja viestintäministeriö. Mikä lie yhteys, mutta herra Paajasen ammattikoulutus on rakennusinsinööri. Hän on ollut myös Vantaan kaupunginjohtaja ja siitä toimesta nyt jo eläkkeellä. Ehkä muutama vuosi kaupunginjohtajana opettaa raksainsinöörin ymmärtämään kuntataloutta.

Miksi tänä päivänä vaaditaan ammattipätevyys alaan, jos selvitys- ja virkamiehiksi pääsee todistuksella kuin todistuksella?  Tuon Paajasen takaa löytyy myös selvitys Vantaan ja Namibian kaupungin kehityshankkeesta. Paljonko siihen paloi rahaa?

Kun katselee menoa tällaista, niin herää kokoelma vakavia kysymyksiä?
- Tarvitaanko ajokorttia, joka perusmuotoisena maksaa nykyisin maltaita ja hunajaa lisäkirjaimilla?
- Ammattikoulutus, tarvitaanko sitä, jos ministerinä tai selvitysmiehenä pystyt tekemään kaikki    
 ammatit?
- Luvanvaraiset ammatit, saanko lentää vaikka lupakirjaa minulla ei ole? Saako naapurini hoitaa minun lisenssillä minunkin hoitajan, elektroniikka-/sähköasentajan työt ja mittarin siinä sivussa?
- Minulla ei ole hygieniapassia, joten edellä kuvatun mukaan voin suvereenisti hoitaa sisareni ja pääosin myös veljeni työt, jos he eivät siihen kykene.

Ammattialaani on nyt uhkaamassa ainakin selvitystila, ellei peräti konkurssi. Jos tuon Juhanin ideoima ajatusmalli toteutuu, niin meillä tulee olemaan pimeät linja-autot ja taksit. Saataisiinko myös pimeät rahtivaunut? Ei kiekkoja, ei piirtureita, ei ADR-lupia (No toki nämä ovat jo EU:n hyväksyä osittain EU-maiksi luettavissa valtioissa.

Hei haloo, mihin tarvitaan lääkärin lupakirja?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti