Nyt mediaa viimeaikoina seuranneena, niin hämmästelen
syvästi, mistä näitä virka- ja selvitysmiehiä sikiää. Yhdelläkään kun ei tunnu
olevan harmainta hajua aiheesta, jota he edustavat.
Heidän toilauksiinsako tai toilaustensa vuoksi Suomi
velkaantuu velkaantumistaan.
Aloitetaan jo tuosta tutuksi tulleesta liikenneministeri
Kyllösestä, joka on laborantti ammatiltaan. Hänellä tuskin lienee edes
mopokorttia, sillä ovat esitykset sen tasoisia, että liikenteestä ei tunne kuin
seepraraidat, jota jokaisen nelipyöräisen on kunnioittaman ja tietä antaman
valojen väristä riippumatta. Soratiet tulevat takaisin, kun rahaa
päällystettyihin teihin ei enää ole.
Valtionvarainministerimme Jutta Urpilainen on ammatiltaan
kasvatustieteiden maisteri ja luokanopettaja. En yhtään ihmettele, että
valtiontaloutemme on sekaisin ja luottoja myönnetään holtittomasti
käyttäytyville valtioille. Kaipa hän siunasi myös kollegansa ulosheiton, sillä
koululuokissa kuuluu meno olevan vertaansa vailla verratonta menoa.
Puolustusministeri Carl Haglund on vastavuoroisesti
kauppatieteiden maisteri ja median tietojen mukaan vapautettu
varusmiespalveluksesta sairauden vuoksi. Se siis tietämyksestä.
Ministerilistaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta
hiljan törmäsin selvitysmies Juhani Paajaseen, jonka tehtäväksi on annettu
selvittää julkisin varoin toteutettavien eri hallinnonalojen henkilökuljetusten
yhdistämistä. Selvityksen tilaajana on tuon Kyllösen hallinnoima puulaaki eli
liikenne- ja viestintäministeriö. Mikä lie yhteys, mutta herra Paajasen
ammattikoulutus on rakennusinsinööri. Hän on ollut myös Vantaan
kaupunginjohtaja ja siitä toimesta nyt jo eläkkeellä. Ehkä muutama vuosi
kaupunginjohtajana opettaa raksainsinöörin ymmärtämään kuntataloutta.
Miksi tänä päivänä vaaditaan ammattipätevyys alaan, jos
selvitys- ja virkamiehiksi pääsee todistuksella kuin todistuksella? Tuon Paajasen takaa löytyy myös selvitys
Vantaan ja Namibian kaupungin kehityshankkeesta. Paljonko siihen paloi rahaa?
Kun katselee menoa tällaista, niin herää kokoelma vakavia
kysymyksiä?
- Tarvitaanko ajokorttia, joka perusmuotoisena maksaa
nykyisin maltaita ja hunajaa lisäkirjaimilla?
- Ammattikoulutus, tarvitaanko sitä, jos ministerinä tai
selvitysmiehenä pystyt tekemään kaikki
ammatit?
- Luvanvaraiset ammatit, saanko lentää vaikka lupakirjaa
minulla ei ole? Saako naapurini hoitaa minun lisenssillä minunkin hoitajan,
elektroniikka-/sähköasentajan työt ja mittarin siinä sivussa?
- Minulla ei ole hygieniapassia, joten edellä kuvatun mukaan
voin suvereenisti hoitaa sisareni ja pääosin myös veljeni työt, jos he eivät
siihen kykene.
Ammattialaani on nyt uhkaamassa ainakin selvitystila, ellei
peräti konkurssi. Jos tuon Juhanin ideoima ajatusmalli toteutuu, niin meillä
tulee olemaan pimeät linja-autot ja taksit. Saataisiinko myös pimeät
rahtivaunut? Ei kiekkoja, ei piirtureita, ei ADR-lupia (No toki nämä ovat jo
EU:n hyväksyä osittain EU-maiksi luettavissa valtioissa.
Hei haloo, mihin tarvitaan lääkärin lupakirja?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti