Eilisaamun aviisin yleisönosastossa oli kirjoitus otsikolla:
"Kuorma-auton ajokortti ei tuo kesätöitä.". Nuori oli yrittänyt hakea
kesätöitä ja hakemuksia oli lähetetty lukemattomia, ilman tulosta. Viimekesänä
nuori oli saanut ajaa kuormia, mutta nyt se ei enää onnistunut. Direktiivit
pitää suorittaa ja autokoulut eivät niitä tarjonneet. Ainoa tarjoaja oli
JAKK-kurssikeskus alueellaan ja hinta 2400 euroa (suora lainaus mediasta). Jo
C-kortin suorittaminen on arvokasta ja sitten pitäisi suorittaa euroja X, jotta
sillä voisi muutaman pennin ansaita.
Olen useissa kirjoituksissani kritisoinut nykyistä tahtia
koulutusuudistuksissa, joiden vuoksi syntynyt ryhmiä, jotka lainsäädännön
nojalla eivät voi tointansa hoitaa, sillä pätevyystodistus puuttuu ja sen hinta
on usein hyvin korkea. Lisäksi on syntynyt ryhmiä, joiden olisi suoritettava
vuosien lisäopiskelu, jotta voisi täydentävän koulutuksen hankkia.
Direktiivikoulutuksen voi vielä vähentää verotuksessa ammatillisena
täydennyskoulutuksena, joka on lakiin perustuva, mutta epäilen, ettei
vähennysoikeus ole enää jatkossa mahdollinen. Ainoa tasa-arvo meillä taitaa
olla sukupuolisuhteissa.
Näitä direktiivejä ei EU ole säätänyt, vaan ne ovat
kansallisia. Omaa ammattikuntaani tuo myös koskee eli joka viides vuosi käyn
kuuntelemassa itsestään selvyyksiä (XXX euroa) ja saan todistuksen, jonka vien
viranomaiselle parin passikuvan kera (XX euroa) ja saadakseni luvan jatkaa
työtäni (XX euroa). Yksi kerta ei edes riitä, vaan saman kierroksen joudun tekemään joka viides vuosi ja tuskin hinta alenee.
Raskaan kaluston kouluttajina taitaa olla henkilöitä, jotka kuuntelevat
Matti Eskon rekkavuodatuksia ja opetus sen mukaista. Kouluihin on hankittu
uusia "automaattivaihteisia" ajoneuvoja ja tavallista on se, että
uusi kuljettaja ei osaa manuaalia käyttää. Tässä kohtaa en puhu autokoulujen
C-kortista vaan em. mainitun kurssikeskuksen opeista. Kuljetusliikkeiltä
päättyi opetuksen antaminen ja täten jäi historiaan hiljaisen tiedon siirto.
Kuten tunnettua on, niin teoria ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa.
Kurssikeskusten opettajat eivät myöskään tunne alan
lainsäädäntöä, joten opiskelija ei siitä tietoa saa. Tässä kohtaa täytyy muista
Juice Leskisen laulun sanat: "Ne jotka osaa, tekee mitä vaan. Ne jotka ei
ryhtyy opettamaan.". Jos ei osaa, niin on helppoa kertoa asiat kurssi- tai
koulutusmateriaalin pohjalta. Itseäni järkytti tieto, että oppilaalle ei ollut
kerrottu CMR asiakirjan todellisuutta. Kun on ottanut kuljetuksen
hoidettavakseen, niin hän on vastuussa kuljetuksesta niin kauan kuin
vastaanottaja allekirjoituksella vahvistaa lähetyksen vastaanotetuksi.
Maamme lainsäätäjät ovat laatineet lakeja, jotka saattavat
tavallisen kansalaisen eriarvoiseen tilanteeseen. Monessa ammatissa vaaditaan
yhä enemmän todistuksia, jotta työn saat suorittaa. Toisin on kuitenkin
virkamiesten kohdalla eli koulutuksesta viis, kunhan puolueen jäsenkirja on
oikea, niin homma aukeaa. Otetaan nyt esimerkkinä taannoinen
liikenneministerimme, joka oli koulutukseltaan laborantti ja liikenteen
selvitysmies rakennusinsinööri.
Mistä saataisiin hallitusneuvos, joka lopettaisi tämän
epätasa-arvon? Kuten aiemmin kirjoitin, niin aikuislukioon en pääse (kansa- ja
kansalaiskoulu), sillä opintoja ei enää rinnasteta vaikka oppikirjat olivat
samat. Saman ovat kokeneet myös opistolaiset. Jos direktiivien itsestään
selvyyksiä et käy kuuntelemassa ja siitä todistusta saa, niin työt loppuu tai
et niitä alkuunkaan saa.
Mistä pirusta minä saan kuljettajan, joka on saanut oppia?
Kalloon on taottu rahdin lämpötila, ajo- ja lepoaikalainsäädäntö (ihan
syvältä), tullisäännöt tai peräti ketjujen päälle asennus.
Kummitteleeko vieläkin tämä Konginkangas? Ajo-olosuhteet
huonot. Vain yksi artikkeli kertoi, ettei linja-auton kuljettaja voinut ajaa
reittiä ilman lepoa.
Ammattiliikenne, niin henkilö-, kuin raskaassa liikenteessä
on tehty todella hankalaksi ja sitten vielä nuo direktiivikoulutukset. Näitä ei
ne vähät liikenteenvalvojamme (LP lakkautettu ja poliiseilla ei ole enää aikaa
kuin kurkunleikkauskeikkoihin) eivät edes valvo, sillä määräykset ovat
erilaiset. Voitaisiinko vaatia myös ulkomaalaisilta kuljettajilta pätevyys
todistus vai menisikö sekin rasismin piikkiin. Tunnetuin on nuo itäplogin
maiden ADR-luvat, jotka ovat vain paperia ja rahalla ostetut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti