Aiheittain

torstai 22. toukokuuta 2014

Oikea vai väärä firma laskuttaa



Tämän vuoden aikana on uutisissa usein ollut kirjoituksia erinäisistä huijauksista, jotka ovat koskeneet niin yksityistä ihmistä kuin yrityksiäkin. Nyt ovat huijarit ottaneet käyttöönsä kaikki laillisetkin kanavat. Hieman alkaa epäilyttämään avata postiakaan, sillä huijaukset ovat oikean näköisiä.

Ensialkuun huijarit soittivat ja kauppasivat jotain. Vaikka olit sanonut, että et tilaa, ei kiinnosta, tms., niin sait laskun kotiin palvelusta, tuotteesta, tms., jota et ole tilannut. Tämänkaltainen toiminta jäi pian pois, sillä useat ryhtyivät äänittämään puheluita ja sen perustella oli helppo tehdä rikosilmoitus huijauksesta.

Siirryttiin tekemään oikea lasku. Äimän käkenä jäit sitä katsomaan. Et ole yrityksestä kuullutkaan ja sinua laskutetaan jostain palvelusta, tuotteesta, tms. Yritäpä ottaa yhteyttä laskuttajaan. Sähköpostiosoite on vain info@firma.com ja kuten tunnettua, et siltä vastausta saa koskaan. Soitto asiakaspalveluun maksaa maltaita minuutilta ja usein siellä on vain nauhoitettu tiedote. Tiedote muistuttaa tavallisen yrityksen/viraston nauhoitetta: "Palvelussamme on ruuhkaa, odottakaa sulkematta puhelinta, vastaamme mahdollisimman pian.". Saat samanaikaisesti sydän- ja aivoinfarktin kun näet puhelinoperaattorisi lähettämän laskun.

Nyt on valtionjohtoinen posti ja perintätoimistot valjastettu huijaukseen. Posti tuo kotiisi kirjeen perintätoimistolta, jossa kerrotaan, että et ole jotain laskua maksanut. Sanamuoto on samanlainen kuin perintätoimistoilla eli uhkaus luottotietojen menetykseen, jos laskua ei makseta. Yllättäen myös Patentti- ja rekisterihallitus on valjastettu huijareiden välikädeksi, sillä laskusta löytyy voimassa oleva Y-tunnus.

Hetken aikaa sait viestin Itellalta tai tullilta. Nyt viesti tulee perintäpalvelulta, jota ei edes oikeasti ole olemassakaan. Tyypillistä näille viesteille on se, että sivulle on kirjauduttava verkkopankkitunnuksin ja osin ne ovat päätyneet huijareiden käsiin. Yksityinen kansalainen tai yritys on menettänyt rahojaan.

Poliisi ei enää pysty mitään tekemään, sillä eihän heitä juuri enää ole kuin hoitamaan kurkunleikkauskeikat. Patentti- ja rekisterihallitus ei tee muuta kuin ottaa yrityksen perustamisilmoituksen vastaan ja kirjaa sen järjestelmäänsä. Kun ketku kiinni ehkä saadaan ja Y-tunnus lakkautetaan, niin ei mene kauaa, kun ketku uuden Y-tunnuksen saa. Pankit avaavat yritykselle tilit, joten lasku näyttää oikealta, kaikin puolin.

Eräänä päivänä naamakirjassa oli erään yrittäjäystävän kirjoitus koskien kappaletta kolme. Kolme päivää sen jälkeen sain samanlaisen laskun. Ystävä kertoi, että soita poliisille ja minä soitin. Poliisi kertoi, että pistäkää sana kiertämään, jotta mahdollisimman moni soittaisi ja siten saataisiin riittävästi näyttöä huijauksesta. Laskun saatuani olin ensin äimän käkenä, sillä viitteenä olin minä ja aiheena sopimuksen purku. Firmasta ei ole kukaan ollut yhteydessä minuun. Hupaisaa tästä tekee se, että ei taida tietää Intrum Justitia, että sen aputoiminimi IJ Maksuvalvonta löytyy laskusta. Vai tietääkö?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti