Aiheittain

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Taksiliikenne vapaaksi

Aamun aviisin yleisönosastolla oli nimimerkillä kirjoittanut kansalainen seuraavasti: "Mikä mättää päätöksenteossa, kun taksiliikennettä ei saada vapaaksi kaikkien halukkaiden toimia. Ei sovi nykypäivään, että taksiliiketoiminta on pienen sisäänpäin lämpiävän piirin yksinoikeus."

Hieman tuntui tutulta tämä kirjoittajan sanamuoto ja pieni paluu aikaisempaan kirjoitukseeni (Taksiliikenteen vapautus 10/12) aiheutti tunteen, että kirjoittaja on sama. Tosin ripauksella katkeruutta höystettynä. Heräsi epäilys, että kirjoittaja ei ole selviytynyt kuljettajakokeesta ja kaipaisi nyt vapautta suhata.

Jäin jälleen kerran miettimään, että minkälaisena työnä taksinkuljettajan työtä pidetään. Onko se autolla ajoa paikasta A paikkaan B ja rahastus?

Työhön kuitenkin sisältyy paljon muuta. Luonnollisesti A ja B paikat pitää löytyä ja on paljon kohteita, jossa navigaattorista ei apua ole. Avaruudellinen hahmottamiskyky täytyy olla hyvä, sillä moni kohde on ajettavuudeltaan melkoinen rotan kolo. Sairautensa tai vammansa vuoksi voi matkustaja tarvita apua useilla erilaisilla tavoilla. Apuvälineitä on joka lähtöön ja niiden sovittaminen autoon on oma taiteenlajinsa.

Keskustelutaito on tärkeä ja yleistietämyksen pitää olla laaja sekä kielitaitoa tarvitaan. On toki matkustajia, jotka eivät halua keskustelua ja tarvitaan hyvää pelisilmää havaita tämä. Muutoin vuoron aikana tulee puhuttua asiaa, asian vierestä ja täyttä puutaheinää ja tässä sitä tietämystä tarvitaan. Vaikka itseäni ei urheilu kiinnosta, niin tulospalvelun on pelattava. Humalaisen puheet ovatkin sitten jo ihan omaa luokkaa.

Ajokortti ei yksin riitä tähän hommaan vaan on myös osattava ajaa tasaisesti, ennakoivasti ynnä kelissä kuin kelissä ja kaikki tiet eivät ole nelikaistaisia vaan usein tulee ajettua kärrypolkua, jossa toivoo hartaasti maavaran riittävän ja vastaantulijoiden loistavan poissaolollaan.

Vapautus on tuonut maailmalla ilmiön, joka rokottaa kukkaroa reilusti eli hinta (Pikkujoulu  ja pimeä taksi 11/11). Suomessa hinnoitus on valtionevoston asetuksella määritetty, joten kyytitaksat ovat ihan samat riippumatta siitä, otatko taksin Hangosta vai Nuorgamista. Meillä ei myöskään ole aluerajamaksuja, etkä joudu vaihtamaan autoa aluerajalla. Tukholman keskustasta Arlandan lentoasemalle söi matkustajan kukkaroa neljän tuhannen euron verran. Ruotsihan vapautti hinnoittelun 1990-luvun alussa ja tässä tulos.

Kielitaidottomaan, maahanmuuttaja kuljettajaan törmäsin itse jo 1980-luvulla Tukholmassa. Kuski ymmärsi kohteeni kun esitin käsin höyryveturin kulkua. Ilmiö on jo monessa maassa. Helsingin seudulla on asiasta ollut myös puhetta ja kaikki eivät halua maahanmuuttajan kyytiin. Liekö yksi syy se, että maailmalta on ajoittain kantautunut heidän tekemiään rikoksia asiakkaita kohtaan. Toinen on tuo kielitaito eli epäillään osaako kuljettaja maan kieltä. Tosin tiedän kuljettajan, joka on afrikkalaista taustaa omaava ja toisen vai kolmannen polven asukas Suomessa ja Suomessa syntynyt. Hän itse kertoi, että asiakkaat odottavat hänen puhuvan englantia, mutta ei sitä peruskoulussamme pystynyt sisäistämään.

Uber-taksin on toivottu vapauttavan toimintaa myös Suomessa, mutta toiminta on maailmalla joutunut vastatuuleen, sillä kuskien taustoja ei tutkita ja ikäviä tapahtumia on ollut liian paljon. Lisäksi on moni maa sen kieltänyt verotuksen ja vakuutuksen epäselvyyksien vuoksi.

Oletan, että vapautusta haluavat rahastaa ja pitävät työtä simppelinä puuhasteluna. Näiden tyyppien pitäisi myös vaatia, että yritystoiminta vapautettaisiin veroista, vakuutuksista, työnantajamaksuista, eläkemaksuista sekä repullisesta muita sekalaisia maksuja ja etenkin kun taas tullaan korottamaan polttoaineveroja ja joka vuosi nousee työntekijöiden pitämisestä johtuvat kulut. Vasta sitten tämä homma kannattaa. Vai haluaako vapauttajat olla ns. pimeitä kuskeja, jotka eivät maksuja maksa. Nyt laman aikana ei pätäkkää tule oikein kenellekään ja taksiliikenne on hyvin suhdanneherkkä. Viikonlopun ns. ruuhka on purettu tunnissa tai parissa, joten tolpalla notkumista riittää.

Miksi muuten taksiliikennettä halutaan toistuvasti vapautettavaksi? Miksi ei myös hoitotyötä, lentämistä, laivailua, maantien tavaraliikennetä, alkoholin myyntiä ja anniskelua, posti ja teletoimintaa, jne vaadita vapautettavaksi? Siinäpä kysymys.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti