Aiheittain

maanantai 25. huhtikuuta 2016

Myöhästynyt aprillipila

Nyt on erilaisissa medialähteissä tullut juttuja, joita pidän pahasti myöhästyneinä aprillipiloina, mutta päättäjämme tuntien ne taitavat olla totisinta totta.

Muutama päivä sitten oli aamun aviisissa mielenkiintoinen uutinen eli postiljoonit hoitavat jatkossa nurmikon leikkaamisen. Alkavatko he ajamaan postia nykyaikaisella päältäajettavalta ruohonleikkurilta, jota käytetään mm. puistojen parturointiin vai tutustuvatko he sekalaiseen kokoelmaan ruohonleikkureita. On alle silppuavaa, sivulle heittävää ja keräävää. Luonnollisesti heiltä löytyy direktiivikoulutus moisten kapineiden kuljettamiseen ja posti järjestää turvatossut ja kuulosuojaimet, sillä monen ruohonleikkuri on vielä vanhempaa kuin autokantamme. Pilipalihommaa siis postinjako, ruohonleikku, lumenauraus, jne. Kukahan hoitaa vakuutukset, jos jotain sattuu? Posti tuskin.

Sitten tuli uutisiin Kelan pääjohtajan Liisa Hyssälän versio apteekkitoiminnan vapauttamisesta ja luonnollisesti Hanna Mäntylä vetäisi herneet nekkuun . Ei hänen toimiaikanaan. Jep ja kuljetus vapaaksi. Hienoa on se, että direktiivikoulutukset voidaan ohittaa Viipurin ja Pietarin torilla: "Tänä ei olla, humena kylla.".

Hyssälä voisi purkaa oman byrokratian, josta ei ole selvillä edes Isä Jumala ja jos sitä ryhtyisi purkamaan kuin korttipakkaa ei jäljelle jäisi kuin pata-akka ja pari jokeria. Tosin siellä lienee paljon suojatyöpaikkoja, joilla kirkastetaan työttömyyslukuja. Virkamies on suojassa ja saa pätäkkää vaikka työteho on alle absoluuttisen nolla pisteen. Tästä kirjoitin jo aikaisemmin, mutta pistetään se uudelleen. Kuntani teknisessä virastossa oli neljä työnjohtajaa ja 1980-luvulla oli kullakin sata alaista. 1999 oli olemassa edelleen nuo neljä työnjohtajaa, mutta kullakin vain neljä alaista. Reilukerhosta päivää?

Rokkarit ja motoristit, ostakaa valtatie 66. Liikenneministeri Anne Berner aikoi uudessa liikennesuunnitelmassa pistää tieliikenteen yhtiöksi ja käytöstä rahastetaan. Jo vuosituhannen vaihteessa rahtarit totesivat, että ei tarvitse lähteä ajamaan Venäjälle, päästäkseen ajamaan huonokuntoisilla teillä, riittää kun ajaa kotimaassa. Valtatie 66 on ollut huonokuntoinen jo nelinkymmentä vuotta, jota ei kuntoon ole saatu. Likellä kotiani on yhtä reikää (ilmaantuu aina samaan kohtaan) paikattu parikymmentä vuotta ja yhä uudelleen se ilmestyy. Mikä mättää, kysyn vaan?

Kuten liikenneministeri Anne Berner kertoi, niin taksia saa jatkossa ajaa kuka tahansa, kunhan vuoden tulot jää alle kymppitonniin. Yli kymppitonni merkitsee siten ammattimaista liikennettä ja lupaa. Pikkujoulukautena onkin sitten mopoautojen armada taksitolpilla. Koska raskaankaluston alasajo on tapahtunut jo paljon kauemmin (kiitos hallitus ja EU ja Obama), niin koska tulee vapaututus rahdille, jos vuodessa kassaan ei tule kuin kaksikymmentä tonttua. Pakettiauto ei jatkossa tarvitse lupia. Vapautetaanko myös traktoriliikenne eli naapurin tekemiä puita saa vapaasti jatkossa kuljettaa vain jääkö tämäkin sananhelinäksi.

Ahvenanmaa on ollut manner Suomea parikymmentä vuotta edellä ja siellä sotet tehtiin jo tuolloin ja nyt pelkona on, että manner Suomen sote-sekoilu haittaa heitä ja saattaa kaataa kansantalouden. Svenska bättre folk on siten edellä kanta suomalaisia. Olisivat hallitusherrat voineet konsultoida, mutta ei. Kuten aikaisemmin totesin, niin eduskunta ja hallitus ovat ainoat työpaikat, jossa ei kysytä ammattitodistusta, työkokemusta tai direktiivejä.

Sitten loikkaamme ulkomaille ja vastaus on luonnollisesti Kanada. 17-vuotias koripalloilija pidetätettiin hakiessaan viisumia Yhdysvaltoihin. Sormenjälki paljasti, että tyyppi oli hakenut aiemmin kansalaisuutta toisella syntymäajalla eli oli liki kolmikymppinen eli ei mikään junnutähti. Paljonko on meillä "lapsia" ja sitten kadonneita, kuten nämä Helsinki-Vantaa lentokentällä ohi tarkastusten ohjatut.

Uber sopi muuten varman häviön Kalifornian ja Massachusettsin osavaltioiden oikeusasteissa rahalla, joten luottokuskeja tuskin tulee.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti