Aiheittain

sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

Taksimonopoli

Lainaan aikaisempaa kirjoitustani viime vuodelta, joka löytyi yleiseönosaston kirjoituksesta: "Mikä mättää päätöksenteossa, kun taksiliikennettä ei saada vapaaksi kaikkien halukkaiden toimia. Ei sovi nykypäivään, että taksiliiketoiminta on pienen sisäänpäin lämpiävän piirin yksinoikeus.". Kolme kertomusta etu- ja takapenkiltä kuultuna olen kirjoittanut otsikoilla Pikkujoulu ja pimeä taksi (22.11.2011), Taksiliikenteen vapautus (1.10.2012) ja Taksiliikenne vapaaksi (29.4.2015).

Aloittakaamme aapelista eli liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneristä, jonka ministeriö on laatimassa hallitusohjelman mukaista suurta liikennekaari-hanketta. Siinä ollaan helpottamassa liikennepalvelujen säädöksiä ja koottaisiin ne yhteen lakiin. Liikenteeseen liittyvät lait ovat hyvin sekalainen kokoelma ja tästä juontui mieleeni yhden kännisen poliisin pikkujoulukiukku. Hän vaati minua ottamaan kyytiin kuusi matkustajaa ja kieltäydyin. Hän lupasi kumota sakot, jos joku kollegansa huomaa ja kieltäydyin edelleen. No, poliisi vaati sitten perustelemaan mihin lakipykälään vetoan ja vastasin: "Ajoneuvon käytöstä tiellä, joka määrittelee matkustajien määrän ajoneuvossa.". Tyyppi kehtasi väittää, että se on tieliikennelaissa, joten lakien selventäminen on paikallaan, jos poliisikaan niistä ei ole jyvällä. Tosin liikkuvan lakkauttaminen tiesi sen, että poliisi ei ole jyvällä tulli- ja postikuormien säädöksistä.

Nyt on älämölön nostanut jälleen noussut taksiliikenteen vapauttamisesta vaikka lakiesitys koskisi myös joukkoliikennettä ja tavarankuljetusta. Yksi kansanedustaja totesi, että se ei saisi koskea rautateitä, koska ne on verovaroin rakennettu. Milläs pirun rahoilla on sitten tieverkko rakennettu. Valtion rautatiet eli tutummin VR laski hintoja, mutta surin osa hinnoista nousi. Lisäksi liikenne takkuaa jään, lumen, lehtien, helteen ja Luoja yksin tietää minkä takia. Eräs takapenkkiläinen totesi, että VR pysyy aikataulussa ainoastaan kun siittytään kesäajasta talviaikaan, niin sillä on tunti enemmän luistella raiteilla.

Tavaraliikenne on jo luisunut meiltä halppismaihin, joten sen sääntelyä on turha purkaa, sillä EU:n viisaat ovat purkaneet kabotaasisäännön ja siksi kuljetusliike toisensa perään on mennyt konkurssiin. Kun halppismaat tarjoavat kuljetusta alle euron kilometri, niin Suomen hinnoilla ei enää kilpailla.

Bussiliikenteessä nousi hintasota, kun Onnibussi aloitti, mutta nyt niitäkin on kaksi, jotka tappelevat keskenään, joten se siitä.

Mennään sitten taksiliikenteeseen, joka on tarkoin säädeltyä. Jos haluat taksiautoilijaksi, niin sinun tulee olla ensin kuljettaja puolen vuoden ajan ja saada siitä todistus ja tällöin voit hakea taksiliikenteen yrittäjäkurssille ja sen jälkeen suorittaa koe, että tiedät lain, kirjanpidon, vakuutusten, jne. säädökset ja jos sen hyväksytysti suoritat, niin voit anoa lupaa ELY-keskukselta tai jatkaa perikunnan nimissä toimintaa.

Mielenkiintoista oli lukea Uber-taksikuskien saamasta tuomiosta, sillä ainakin toinen oli käynyt taksikuljettajakoulutuksen, mutta reputtanut kokeessa. Yhdeksän vuotta sitten kävin koulutuksen läpi ja silloin kokeessa oli kolme osiota. Taksilaki oli se, jossa ei saanut tulla yhtään virhettä (olen entinen hoitaja ja sama metodi oli lääkelaskennassa) ja jos virhe löytyi, niin koe oli automaattisesti hylätty.

Livautetaan uudelleen raskaaseen kalustoon. Moni autokoulu on joutunut lopettamaan, sillä kuoma-auton  koulutus on lakimuutoksen jälkeen liukunut koulutuskeskuksille ja armeijalle. Meillä oli hetken koulutuskeskuksen kouluttama työntekijä, joka oli täysi floppi. Koulutuksessa ei opetettu kuin tietotekniikkaa, mutta autosta ei mitään, puhumattakaan kuorman sidonnasta, tullisäädännöksistä, ajo-  ja lepoaikasäädöksistä, jne. Ennen vanhaan kuljetusliikkeet opettivat itse ja meidän oppilaamme oppivat oikeasti, miten kuusikymmentonninen liikkuu ja miten sitä käsitellään.

Palataan taksiin ja sen vapautukseen. Ensimmäinen sota käytiin lakia vastaan 2010, kun syntyi maxitaksit, jotka olivat kuorma-autoksi rekisteröityjä. " Maakunnissa usein ajetaan salaa, koska pelätään taksimafian kostoa, Orava sanoo." ja tämä on suora lainaus vanhasta ja nyt pakkaa panee uusiksi Kajon Oy:n Jari Kujala, jolla on yhtiön mahdaatti. Kappas vaan, että YTJ:n mukaan yhtiöllä ei ole mitään tekemistä taksiliikenteen kanssa, sillä virallinen toimiala on Linja-autojen tilausliikenne (49392) .

Kun on keskustelua vapauta ja ei vapauta, niin miksi taksi. Pidetäänkö sitä työtä pilipalihommana, johon pystyy jokainen. Eräs asiakas kertoi europpalaisesta maasta, jonka kieltä osasi hyvin. Hän kertoi kohteen ja taksi kuski osoitti matkustajan puoleista ovea, jossa oli sanakirja, kuskin kotikieli vastaan maan kieli ja asiakkaan piti siitä etsiä oikea sana. Ymmärrän tuota asiakasta, että hän poistui autosta ja etsi kuljettajan, joka osasi kielen.

Suurimman närän ovat mediassa nostaneet taksikuskit ja -yrittäjät, ainakin median mukaan. Loikataan jälleen raskaaseen liikenteeseen. Yrittäjäksi ruvetessa pitää olla varallisuutta reilu kaksikymmentä tuhatta raskaalla kalustolla ja taksilla kymppitonni. Suomessa yrittäjyys ei ole halpaa puuhaa. Voisin palkata luokanopettajan kuorma-auton puikkoihin, mutta en oman autoni.

Uber on vain välityspalvelu eli kimppakyyti. Usein heiltä on unohtunut tarkistaa taustat ja Yhdysvalloissa on parissa osavaltiossa nostettu syyte, että huumehörhot, murhaajat, raiskaajat ja pedofiilit ovat päässeet kuljettajiksi.

Onko taksihomma kyytiä koko ajan. Muistan hyvin yhden elokuisen ehtoon, jossa kollegan puhelin soi uudelleen. Hän vastasi puhelimeen: "Tässä tolpalla edelleen, talo ja autotalli on jo tehty ja nyt kuokin uima-allasta.".

Bussit ja junat kulkevat aikataulujen mukaan, mutta taksit aina. Jälleen kerran kysyn, että miksi ei vapauteta kerralla kaikkia muitakin. Kyllähän jokainen osaa ruoria pyörittää, jos kerran on soutuvenettä liikuttaa.

Sitten jos toiminta vapautetaan, kuten Ruotsissa, jossa hinta voi olla mitä vaan, niin kyllä minäkin voisin kusettaa asiakasta. Tukholman keskustasta Arlandan lehtokentälle maksoi asiakkaalle reilut neljä tuhatta euroa. Tuon kun luonto sietäsi tehdä, niin yhden kyydin hoidettua ei kuukauteen tarvitsisi sitten töitä tehdäkkään.

Sitten vielä loihi lausuman toinen kokkari eli Sanni Grahn-Laasonen, joka toimii opetus- ja kulttuuriministerinä, joka vaatii nyt kaverilleen Anne Bernerille työrauhaa. Salassa pidettävää tietoa sii, joka meille tavallisille telluksen tallaajille tulee uutena yllärinä.

Minä olen luvanvarainen kuljettaja ja tapahtui eräänä yönä. Nuori, sekavasti käyttäytyvä, päällysvaateton, itkuinen, joka kertoi, ettei tiedä missä on ja vaatteet ja laukku on poissa. Vein hänet kotiin laskulla ja äiti maksoi laskun. Maksun viitekentässä oli viesti: "Kiitos taksienkeli.". Myöhemmin paljastui, että nuori oli huumattu. Tekisikö vapaa taksi tämän?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti