Aiheittain

tiistai 10. heinäkuuta 2018

Sananen Kelataksikyydeistä

Viime päivinä on ollut paljon kirjoituksia Kelan kustantamien taksimatkojen tiimoilta. On syytetty taksiyrittäjiä, välityskeskuksia ja Kelaa. Kyytejä on jäänyt saapumatta, odotusajat kohtuuttomia, jne. Erityisesti huolta on aiheuttanut vanhusten ja pitkäaikaissairaiden hoitoon pääsy. Bernerin mielestä vastuu on täysin palveluntuottajalla eli tässä tapauksissa välityskeskuksilla.

Osa taksiyrittäjistä ei ole tähän hommaan lähtenyt, sillä tarvittavien laitteiden hinnat ovat korkeat ja alentuneet kyytimaksut eivät kata siitä aiheutuneita kustannuksia. Yksi tuttu taksiyrittäjä, jolle itsekin olin renkinä (tai koska akka olen, niin piikana), sanoi syyksi myös sen, että Kelakyydeissä pitää olla alkolukko ja absoluutistina ei halua sellaiseen rahojaan tuhlata. Totesi myös, että niitäkin on ohitettu monin tavoin, joten pitää laitetta myös turhanaikaisena. Jos asiakas tarvitsee esim. saattoapua (nouto sisältä/ vienti sisälle) ei tästä käytetystä "työajasta" enää saa korvausta. Itse ymmärrän yrittäjiä tässä asiassa. Käsittääkseni yritys ei ole harrastus vaan työ, jonka tarkoituksena on tuoda leipä yrittäjän pöytään. Itse en heitä lähtisi tuomitsemaan.

Välityskeskus onkin sitten ihan oma lukunsa ja tähän riemuun pääsin eilen tutustumaan, mutta käydään vanhassa tilausjärjestelmässä ensin. Kun numeroon soitti, niin aluksi kerrottiin, että olet soittanut Kelataksitilaukseen ja puhelu nauhoitetaan. Seuraavaksi sait tiedon jonottajien määrästä ja ilmoituksen aina välillä, että kuinka mones olet jonossa. Vaan ei enää...

...Päätin siis eilen soittaa tuohon uuteen välityskeskukseen, sillä minulla on keskiviikkona kontrollikäynti. Olin kuullut, että välityskeskukseen on vaikea päästä, siksi ryhtyin hommaan jo eilen myöhäisiltapäivällä, sillä jo vanhan tilausjärjestelmän kanssa aamupäivisin ei läpi päässyt. Huhu osoittautui todeksi, sillä puhelun yhdistyttyä kuului tuut - tuut - tuut - tuut. Neljän tuuttauksen jälkeen tuli nauhoitus: "Pahoittelemme, että asiakaspalvelijamme ovat edelleen varattuja. Vastaamme puheluunne mahdollisimman pian. -piip. Tuut- tuut - tuut - tuut "Pahoittelemme ... Tätä jatkui 1 tunnin, 11 minuutin ja 53 sekunnin ajan. Tässä ajassa ehdin katsoa dokumentin ja pari röökitaukoa sekä voileivän teko ja syönti. Sanoisin, että välityskeskuksen puolesta ei homma mennyt putkeen. Minun osani meni paljon paremmin, sillä kyydin tiedot kerroin 1 minuutissa ja 27 sekunnissa. Täten rökitin keskuksen 10 - 0.

Jäin itse miettimään, miten tällaista palvelua voidaan nykyaikaisessa maassa tarjoilla. Ettei käynyt niin, että Kela hinnoitteli homman niin alas, ettei välityskeskuksiin saatu edes riittävästi henkilökuntaa ja sitten mitoitus tehtiin stetson tyyliin, että kyllä tuon pitää riittää. Tässä kohtaan voin antaa sekä Kelalle että välityskeskuksille vihjeen, että hyvä ja halpa palvelu tai tuote on taruolento, jota ei oikeasti ole olemassa.

Sitten mietin noita pitkiä odotusaikoja ja tässä en puhu yhteydensaamista keskukseen. Ihmiset ovat joutuneet odottamaan kohtuuttomia aikoja autoa saapuvaksi. Itse epäilen, että tässä on taustalla keskusten yritys haalia samaan autoon penkit täyteen. Kyllähän kesällä odotelu on mukavampaa, mutta tailviaika onkin sitten toinen. Ajatelkaapas, että kotiapu, hoitaja tai omainen on pukemut jo valmiiksi ja sitten täydessä talvivarustuksessa odottelet tunnin autoa. Enpä kutsuisi tuota kovin mukavaksi. Sama ilmiö taitaa olla myös syynä, ettei autoa tullut sovitussa ajassa, joten hoitokerta jäi väliin.

Kelan mukaan on olemassa sanktiot keskuksille, mutta vielä en ole kuullut halaistua sanaa sanktioista. Pahoitteluja vain asiakkaiden heikosta asemasta. Yleensä välityskeskuksina toimivat aluetaksit ja itsekin jätin hiukan palautetta oman alueeni taksiyhtiölle. Ajattelen myös niitä tilanteita, että ambulanssi ei kyyditse, syystä, ettei kunto ole niin huono, että ambulanssikyytiä tarvitaan. Siinä sitten huonokuntoisena jonotat keskukseen ja oman terveyskeskuksen ensiapukin ehti mennä kiinni, joten päädyt etäällä olevan alue-, keskus- tai yliopistosairaalan ensiapuun, mihin se piipolanssi olisi itsekin ihmisen kuljettanut jonottamaan muiden kanssa tunneiksi.

Suosittelen jokaiselle, joka Kelan kustantamia matkoja tarvitsee, niin soittamaan kyydin vähintään kaksi päivää aiemmin ja varautumaan jonottamisen ajaksi hyvällä viihteellä ja sopivalla ravinnolla, tosin sillä edellytyksellä, että viimeksi mainittu pysyy sisällä.

8 kommenttia:

  1. Olen sitä itsekin miettinyt, että miksi tässä valtakunnassa jokseenkin toimivat systeemit romutetaan vain kilpailutuksen varjolla? Leineekö tämä sitä kepulaisberneriläistä modernia kaupallisuutta?
    Sama homma kuin tuo sotesotku, suurimman osin toimiva systeemi pitää ajaa alas, kun järkevintä olisi ollut korjata vain ne toimimattomat osat. Vaan kai se on niin kuin ex-pääkanisteri ja ex-rahakanisteri ja ketä muita niitä oli sanoivat, että hei, me tienataan tällä. No kaipa he ja taustajoukkonsa tienaavatkin..
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  2. Voi vittu kun joskus oisinkin väärässä, vaan ei.
    Aina kannattaa ehjää rikkoa.

    Rikkokaa nyt julkiliikenne. Ûber-bussi, anyone?
    Siinä kohtaa sanon, että kuskilla on kompa.

    En enää käytä takseja, joten terveiset sinne ylös, että eipä sitäkään kautta tuu rahnaa teille.
    Alkoikin aidosti vituttamaan hoono soomi ja ainainen navinräplyy.

    Mulla on, kuten jo aiemmin julistin, vittumainen tapa olla aina oikeassa.

    Nyt sanon, että housut tutisee. Nyt ne siinä ja siinä tajuamassa, että tuli mentyä pikkasen liian pitkälle.
    Että tää ei nyt ollu hyvä jutska yhtään.

    Juu, tähän kuvioon liittyy myös tuo aivan älytön puhelinautomatiikka.

    Tähän liittyy paljonkin.

    Mutta ihan pikkuinen taksitsydeemiseikka saattoi olla se viimeinen pikkuseikka.

    - Leso -

    VastaaPoista
  3. Tervehdys Huru-ukko ja Leso!

    Itsekin ihmettelen suuresti, miksi toimivat järjestelmät pitää rikkoa. Nyt luin aamun aviisista, että yhdelle yhtiölle on annettu jo sakkorangaistus ja se on oikein, mutta tätäkään ei olisi tarvittu, jos toimivaa järjestelmää ei olisi sössitty.

    Puolisoni sai hyvän vihjeen suurien kaupunkien taksitilaukseen paljasjalkaiselta hesalaiselta taksikuskilta eli kehoitti tilaamaan auton Ruotsiksi ja edellyttämään kuljettajalta Ruotsin kielen taitoa, niin tasan varmasti tulee aitosuomalainen kuljettaja.

    VastaaPoista
  4. Hei toi on hyvä, tilata pirssi ruåtsiksi, niin auto tulee ja kuski on ehta SUOMALAINEN:)
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  5. Tervehdys Huru-ukko!

    Itsekin pidin tuota ehdotusta erinomaisena.

    VastaaPoista
  6. Aha. Että sille pakkoruotsille alkaa olla sananmukaisesti tilausta...?

    Ei käy.

    - Leso -

    VastaaPoista
  7. Tervehdys Leso!

    Juu, olipa sitten pakolla-, vapaaehtoisesti tai muuten vaan opeteltua.

    VastaaPoista
  8. Jatkossakin sanon tilatessa, mitä ei tapahdu, mutta jos niin sattuu, että ei sitten mitään vitun neekeriä.
    "Yhy yhy, kuule kun me ei täällä kuskeja erotella...."
    "Sun duuni kiinnostaa minua ihan tasan ei.
    Ei neekeriä."

    Kerran lähettivät puolihiekan.
    Oli vähän silleen varuillaan, todella.

    Ajatella. Suomalainen keski-ikäinen selväpäinen pikkuakkanen menossa lentokentälle aamuviideltä.

    Koen itseni vaaralliseksi.

    Paitsi toki tietysti hyökkäsin ja vaadin tietää, mistä se puolihiekka tulee.
    No mistä lie oli Persian aavikolta.
    Sen jälkeen haukuttiin poliisivaltiota, kun autossa ei saanut polttaa.

    Hei! Saako taksissa nyt polttaa, jos kuskillekin sopii?

    - Leso -

    VastaaPoista