Tuossa taannoin oli mediassa kertomus kansalaisesta, joka
oli ryhtynyt verkostomarkkinoijaksi ja luvatut yhdeksän hyvää ja kymmenen
kaunista olivat muuttuneet Lernan lohikäärmeeksi. Kansalainen oli kokenut
aiheuttaneensa haittaa ystävilleen houkutellessaan heidät mukaan ja henkisen
taakan vuoksi surmasi itsensä.
Yritin määritellä verkostomarkkinoinnin, mutta satuin
löytämään Kuluttajaviraston sivuilta loistavan määritelmän, joten siteerasin
sen tähän: "Verkostomarkkinointi on myyntitapa, jossa tuotteiden
markkinoinnin hoitaa itsenäisistä jälleenmyyjistä koostuva verkosto.
Verkostomarkkinointiyrityksellä ei ole kiinteää myyntipaikkaa, vaan kauppaa käydään
tuttavien kotona, työpaikoilla, hyväntekeväisyystilaisuuksissa jne.
Verkostomyyjä on yleensä itsekin markkinoimansa tuotteen käyttäjä, joka suosittelee
ja välittää sitä pienelle asiakaspiirille ja kouluttaa jälleenmyynnistä
kiinnostuneet asiakkaansa tekemään samoin. Nämä kouluttavat edelleen omia asiakkaitaan
jälleenmyyjiksi ja luovat siten omaa verkostoaan." Eräänlainen
pyramidiverkko siis.
Olen itsekin tutustunut tähän toimintaan. Olen ollut
esittelykutsuilla ja nuo yli kaksikymmentä vuotta sitten hankitut Tupperware
astiat ovat vieläkin käytössä ja hyvässä kunnossa. Lähempänä asiaa seurasin kun
veljeni ryhtyi tuohon toimintaan ja ostin minäkin sitä saippuaa. Veljeni oli
pyramidin pohjalla ja toiminnan hiipuessa hänelle jäi kymmenen tuhannen mummon
markan velka tuosta toiminnasta. Nykytoimintaa olen seurannut kansalaisten
keskusteluista ja tuttavien yhteydenostoista, myydäkseen jotain tuotetta.
Verkostomarkkinoinnissa ystävä, tuttava, tms. kutsuu sinut
kylään ja tarjolla on jokin tuote/tuoteryhmä. Tavallisesti paikalla on vielä
ko. tuotteen supermyyjä, joka turbovauhdilla ja elävästi esiintymällä puhuu
sinut pökerryksiin tuotteen erinomaisuudesta ja suurista tuloista sekä
valtavista bonuksista, joita tulet ansaitsemaan uutena myyjänä, kun hankit
uusia asiakkaita ja vielä suuremmista tulosta ja bonuksista, kun hankit uusia
myyjiä. Yleensä nämä supermyyjät ovat siellä pyramidin huipulla ja kummasti
katoavat, kun tuotteen suosio hiipuu. Yllättäen nämä samat heput ilmestyvät
kuvaan heti, kun uusi verkostomarkkinointituote tulee kuvioihin. Muistan yhden keskustelun
muinaisuudesta eli uuden myyjäehdokkaan piti laittaa paperille kymmenen
sukulaista, ystävää, tuttavaa, työtoveria, tms. joille hän voisi tuotetta
myydä. Entäpä, jos nämä kymmenen ovat jo toiminnassa tavalla tai toisella
mukana tai eivät halua siihen ryhtyä? Jäät lehdelle soittelemaan ja joudut
keksimään uudet kymmenen. Onko tämä tapa rikkoa suhteet em. ihmisiin?
Päästäksesi myyjäksi on sinun lunastettava
"aloituspaketti", joiden hintahaitari on huima. Yleensä alle
viidensadan euron ei edes neuvotella. Kuten tuossa ensimmäisessä kappaleessa
tuli kerrottua tuosta kansalaisesta, joka oli ottanut lainaa maksaakseen tuon
"aloituspaketin". Minua myös houkuteltiin erään tuotteen myyjäksi,
mutta ilmoitin, että rahalle on taloudessani muutakin käyttöä. Kappas vaan,
supermyyjä esitti luoton ottamista ja esitys sisälsi myös sen, että jos
henkilöllä ei ole luottotiedot kunnossa, laina voidaan ottaa luottotiedollisen
myyjän tai hänen läheisensä nimiin. Voitte arvata, että hieman kierroksia otin
moisesta, sillä katsoin tuollaisen rikolliseksi toiminnaksi.
Useimmiten verkostomarkkinointituotteen pääyritys on jossain
muussa maassa kuin Suomessa ja tavarantoimitus tapahtuu myös alkuperämaasta.
Suomessa edellytetään, että käyttöohje
on maan virallisin kielin. Katselin tuossa taannoin, erään tällaisen tuotteen
mukana tullutta käyttöohjetta ja jos manuaalissa oli jotain suomen kielellä,
niin se oli niin pienellä, että olisin varmaan tarvinnut mikroskoopin sen
etsimiseen. Tavallisesti tällaiselle yritykselle löytyy myös suomalainen
Y-tunnus, jonka takaa löytyy joku muu yritys ja yllättäen yhteydenottoon on
sähköpostiosoite info@tuote.fi.
Sieltä sun täältä kuultuna, osoitteeseen lähetettyyn
viestiin tulee automaattivastaus ja luvattoman usein muulla kielellä kuin Suomi
tai Ruotsi. Viikkojen kuluttua saattaa joku oikea ihminen vastata kysymyksiisi,
mutta (kuten kuultuna) huonolla Suomen tai Ruotsin kielellä, riippuen kysyjän
käyttämästä kielestä. Erästä tuotetta kauppaava tuttavani kertoi, että voit
yrityksen sivuilta käydä katsomassa ja rauhassa tutkia tuotteitta. Taasen
paljastui välinpitämättömyys asiakkaista. Tuli ihan Sampo Pankkimainen olo
(anteiksi siis Danske Bank sjæl). Tietokoneen käyttöjärjestelmänä olisi pitänyt
olla Microsoft ja nettiselaimena Internet Exploder. Sivut avautuivat erittäin
epäselvästi Firefox-selaimella ja Unix tuumasi sivun virukseksi eikä avannut
sitä lainkaan. Tuttavan koneella sitten katsoin sivut ja ne avautuivat
loistavasti, sillä sivun laatijan edellytykset tulivat täytettyä.
Nykyisin on toimintaan tullut uusia ja julmia ilmiötä eli
asiakassopimukset ovat pitkiä ja jos sellaisen haluaa purkaa, niin vastaukseksi
tulee: "Olet sopimuksen allekirjoittamalla hyväksynyt ehdot ja sopimus on
voimassa ehtojen mukaisesti.". Näissä käytetään myös etäkauppasopimuksen
ehtoja eli purkuun on aikaa 14 vuorokautta. Ennen vanhaan, jos joku jätti
lunastamatta tuotteen, se jäi myyjälle, joka seuraavassa esittelytilaisuudessa
saattoi antaa ostajalle jo heti osan tuotteista. Nyky-yhteiskunnan viimeiset
paholaiset ovat valjastettu verkostomarkkinoinnin palvelukseen eli jos et
lunasta tuotetta tulee postilaatikkoon kirje perintäyhtiöltä. Kohteliaassa
kirjeessä kerrotaan tuo klassinen teksti: "Emme halua sinun joutuvan
vaikeuksiin. Jos et maksa velkaasi, voimme jatkaa perintää oikeusteitse.".
Myyntiesittelyt ovat lyhyitä ja tuotteeseen tutustuminen jää heikoksi. Olet
tuotteen sopivuudesta sen tiedon varassa, mitä myyjältä saat ja tuossa
tilaisuudessa pääset sitä kokeilemaan. Kun olet sitten ensimmäisen
asiakastuotteesi lunastanut (puhun nyt tuotteista, joita syödään, juodaan,
puetaan päälle, jne.) ja havaitset, että tuotteessa on joku ainesosa, joka ei
sinulle sovi, et voi tämän perusteella purkaa sopimusta ja perusteluna on se,
että esittelytilaisuudessa sinulle on annettu mahdollisuus tutustua
tuotteeseen. Otetaan nyt esimerkiksi alusvaatteet. Myyntiesittelyssä ne eivät
kosketa paljasta ihoasi vaan vasta käytössä saattaa paljastua, että tuotteen
materiaali tai sen osa eivät sovi ihollesi. Täten kylläkin täyttyvät lain
kohdat, jossa ostajalle annetaan harhaanjohtavaa tietoa ja täten olisi oikeus
purkaa sopimus/osto, mutta muiden säädösten vuoksi se ei ole mahdollista.
Kun ryhtyy myyjäksi, olet myös yrittäjä, joten sinun on
saatava Y-tunnus, liityttävä ennakkoverovelvolliseksi, pidettävä kirjanpitoa,
hankittava yrittäjäeläkevakuutus, jne. Sitten näihin liittyy vielä se, että jos
olet työtön, niin menetät työttömyysturvasi. Taasen suora lainaus
Kuluttajaviraston sivuilta: " Työttömyysturvan maksaminen katkeaa,
jos yritystoiminnan vuoksi olet estynyt ottamaan vastaan kokopäiväistä
palkkatyötä. Työvoimaviranomaisten tulkinta siitä, koska yritys-toiminta on
näin laajaa, vaihtelee jonkin verran. Jos olet jo aikaisemmin toiminut
yrittäjänä työn ohessa, Sinun katsotaan helpommin kykenevän ottamaan vastaan
palkkatyötä yrityksestäsi huolimatta.".
Median ja poliisin teksteistä löytyvät ns. rikolliset
liivijengit, mutta kukaan ei puutu näiden supermyyjien toimintaan, jotka
katoavat ja ilmestyvät tuotteiden mukana. Ihmisen unelma on rikastua ja nyt kun
lopputilin on saanut moni, eikä uutta työtä löydy kirveelläkään, on helppo
lähteä mukaan verkostomarkkinointiin. Tuloja ja bonuksia on tarjolla
roppakaupalla. Tilanne on sama kuin muinainen lottovoittoa toivovan kansalaisen
toteamus: "Ensin maksan velat pois ja sitten kierrän vähän
maailmaa.". Nyt on oikeudessa tuo Wincapita huijauspyramidi. Herää
kysymys, että miksi verkostomarkkinoinnin pyramidi on laillinen tuotteen
nimissä, mutta ei silloin kun kyseessä on selkeä raha?
Selkeyden vuoksi pistän tähän vielä tuon Kuluttajaviraston
sivuilta löytyvän kehityksen numerot:
Esimerkkejä verkoston laajenemisesta:
Toiminnan aloittaja1 1
1. tason myyjiä 3 5
nämä hankkivat
2. tason myyjiä 9 25
3. tason myyjiä 27 125
4. tason myyjiä 81 625
5. tason myyjiä 243 3.125
6. tason myyjiä 729 15.625
7. tason myyjiä 2.187 78.125
8. tason myyjiä 6.561 390.625
9. tason myyjiä 19.683 1.953.125
10. tason myyjiä 59.049 9.765.625
Kun tuon Wincapitan juttu tuli esille, sanoi eräs: "Ei
ideanikkaria pidä rangaista vaan asettaa syylliseksi ne jotka uskovat
toimintaan.". Se mikä esitetään mediassa on monelle epäilyksen paikka.
Muistammehan tuon satutarinan, jonka ympärille muodostui suuri tukijaryhmä ja
sekin osoittautui huijaukseksi. Ihmiset ovat tottuneet luottamaan ystäväänsä ja
tätä tuo verkostomarkkinointi käyttää hyväkseen. Katseltuani ja kuultuani
tarinoita, alan uskoa, että kyseessä on tuon Wincapitan kaltainen huijaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti