Aiheittain

torstai 7. helmikuuta 2013

Verkostomarkkinointi yritystoimintaa vai piilorikollisuutta



Tuossa taannoin oli mediassa kertomus kansalaisesta, joka oli ryhtynyt verkostomarkkinoijaksi ja luvatut yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista olivat muuttuneet Lernan lohikäärmeeksi. Kansalainen oli kokenut aiheuttaneensa haittaa ystävilleen houkutellessaan heidät mukaan ja henkisen taakan vuoksi surmasi itsensä.

Yritin määritellä verkostomarkkinoinnin, mutta satuin löytämään Kuluttajaviraston sivuilta loistavan määritelmän, joten siteerasin sen tähän: "Verkostomarkkinointi on myyntitapa, jossa tuotteiden markkinoinnin hoitaa itsenäisistä jälleenmyyjistä koostuva verkosto. Verkostomarkkinointiyrityksellä ei ole kiinteää myyntipaikkaa, vaan kauppaa käydään tuttavien kotona, työpaikoilla, hyväntekeväisyystilaisuuksissa jne. Verkostomyyjä on yleensä itsekin markkinoimansa tuotteen käyttäjä, joka suosittelee ja välittää sitä pienelle asiakaspiirille ja kouluttaa jälleenmyynnistä kiinnostuneet asiakkaansa tekemään samoin. Nämä kouluttavat edelleen omia asiakkaitaan jälleenmyyjiksi ja luovat siten omaa verkostoaan." Eräänlainen pyramidiverkko siis.

Olen itsekin tutustunut tähän toimintaan. Olen ollut esittelykutsuilla ja nuo yli kaksikymmentä vuotta sitten hankitut Tupperware astiat ovat vieläkin käytössä ja hyvässä kunnossa. Lähempänä asiaa seurasin kun veljeni ryhtyi tuohon toimintaan ja ostin minäkin sitä saippuaa. Veljeni oli pyramidin pohjalla ja toiminnan hiipuessa hänelle jäi kymmenen tuhannen mummon markan velka tuosta toiminnasta. Nykytoimintaa olen seurannut kansalaisten keskusteluista ja tuttavien yhteydenostoista, myydäkseen jotain tuotetta.

Verkostomarkkinoinnissa ystävä, tuttava, tms. kutsuu sinut kylään ja tarjolla on jokin tuote/tuoteryhmä. Tavallisesti paikalla on vielä ko. tuotteen supermyyjä, joka turbovauhdilla ja elävästi esiintymällä puhuu sinut pökerryksiin tuotteen erinomaisuudesta ja suurista tuloista sekä valtavista bonuksista, joita tulet ansaitsemaan uutena myyjänä, kun hankit uusia asiakkaita ja vielä suuremmista tulosta ja bonuksista, kun hankit uusia myyjiä. Yleensä nämä supermyyjät ovat siellä pyramidin huipulla ja kummasti katoavat, kun tuotteen suosio hiipuu. Yllättäen nämä samat heput ilmestyvät kuvaan heti, kun uusi verkostomarkkinointituote tulee kuvioihin. Muistan yhden keskustelun muinaisuudesta eli uuden myyjäehdokkaan piti laittaa paperille kymmenen sukulaista, ystävää, tuttavaa, työtoveria, tms. joille hän voisi tuotetta myydä. Entäpä, jos nämä kymmenen ovat jo toiminnassa tavalla tai toisella mukana tai eivät halua siihen ryhtyä? Jäät lehdelle soittelemaan ja joudut keksimään uudet kymmenen. Onko tämä tapa rikkoa suhteet em. ihmisiin?

Päästäksesi myyjäksi on sinun lunastettava "aloituspaketti", joiden hintahaitari on huima. Yleensä alle viidensadan euron ei edes neuvotella. Kuten tuossa ensimmäisessä kappaleessa tuli kerrottua tuosta kansalaisesta, joka oli ottanut lainaa maksaakseen tuon "aloituspaketin". Minua myös houkuteltiin erään tuotteen myyjäksi, mutta ilmoitin, että rahalle on taloudessani muutakin käyttöä. Kappas vaan, supermyyjä esitti luoton ottamista ja esitys sisälsi myös sen, että jos henkilöllä ei ole luottotiedot kunnossa, laina voidaan ottaa luottotiedollisen myyjän tai hänen läheisensä nimiin. Voitte arvata, että hieman kierroksia otin moisesta, sillä katsoin tuollaisen rikolliseksi toiminnaksi.

Useimmiten verkostomarkkinointituotteen pääyritys on jossain muussa maassa kuin Suomessa ja tavarantoimitus tapahtuu myös alkuperämaasta. Suomessa edellytetään, että  käyttöohje on maan virallisin kielin. Katselin tuossa taannoin, erään tällaisen tuotteen mukana tullutta käyttöohjetta ja jos manuaalissa oli jotain suomen kielellä, niin se oli niin pienellä, että olisin varmaan tarvinnut mikroskoopin sen etsimiseen. Tavallisesti tällaiselle yritykselle löytyy myös suomalainen Y-tunnus, jonka takaa löytyy joku muu yritys ja yllättäen yhteydenottoon on sähköpostiosoite info@tuote.fi.
Sieltä sun täältä kuultuna, osoitteeseen lähetettyyn viestiin tulee automaattivastaus ja luvattoman usein muulla kielellä kuin Suomi tai Ruotsi. Viikkojen kuluttua saattaa joku oikea ihminen vastata kysymyksiisi, mutta (kuten kuultuna) huonolla Suomen tai Ruotsin kielellä, riippuen kysyjän käyttämästä kielestä. Erästä tuotetta kauppaava tuttavani kertoi, että voit yrityksen sivuilta käydä katsomassa ja rauhassa tutkia tuotteitta. Taasen paljastui välinpitämättömyys asiakkaista. Tuli ihan Sampo Pankkimainen olo (anteiksi siis Danske Bank sjæl). Tietokoneen käyttöjärjestelmänä olisi pitänyt olla Microsoft ja nettiselaimena Internet Exploder. Sivut avautuivat erittäin epäselvästi Firefox-selaimella ja Unix tuumasi sivun virukseksi eikä avannut sitä lainkaan. Tuttavan koneella sitten katsoin sivut ja ne avautuivat loistavasti, sillä sivun laatijan edellytykset tulivat täytettyä.

Nykyisin on toimintaan tullut uusia ja julmia ilmiötä eli asiakassopimukset ovat pitkiä ja jos sellaisen haluaa purkaa, niin vastaukseksi tulee: "Olet sopimuksen allekirjoittamalla hyväksynyt ehdot ja sopimus on voimassa ehtojen mukaisesti.". Näissä käytetään myös etäkauppasopimuksen ehtoja eli purkuun on aikaa 14 vuorokautta. Ennen vanhaan, jos joku jätti lunastamatta tuotteen, se jäi myyjälle, joka seuraavassa esittelytilaisuudessa saattoi antaa ostajalle jo heti osan tuotteista. Nyky-yhteiskunnan viimeiset paholaiset ovat valjastettu verkostomarkkinoinnin palvelukseen eli jos et lunasta tuotetta tulee postilaatikkoon kirje perintäyhtiöltä. Kohteliaassa kirjeessä kerrotaan tuo klassinen teksti: "Emme halua sinun joutuvan vaikeuksiin. Jos et maksa velkaasi, voimme jatkaa perintää oikeusteitse.". Myyntiesittelyt ovat lyhyitä ja tuotteeseen tutustuminen jää heikoksi. Olet tuotteen sopivuudesta sen tiedon varassa, mitä myyjältä saat ja tuossa tilaisuudessa pääset sitä kokeilemaan. Kun olet sitten ensimmäisen asiakastuotteesi lunastanut (puhun nyt tuotteista, joita syödään, juodaan, puetaan päälle, jne.) ja havaitset, että tuotteessa on joku ainesosa, joka ei sinulle sovi, et voi tämän perusteella purkaa sopimusta ja perusteluna on se, että esittelytilaisuudessa sinulle on annettu mahdollisuus tutustua tuotteeseen. Otetaan nyt esimerkiksi alusvaatteet. Myyntiesittelyssä ne eivät kosketa paljasta ihoasi vaan vasta käytössä saattaa paljastua, että tuotteen materiaali tai sen osa eivät sovi ihollesi. Täten kylläkin täyttyvät lain kohdat, jossa ostajalle annetaan harhaanjohtavaa tietoa ja täten olisi oikeus purkaa sopimus/osto, mutta muiden säädösten vuoksi se ei ole mahdollista.

Kun ryhtyy myyjäksi, olet myös yrittäjä, joten sinun on saatava Y-tunnus, liityttävä ennakkoverovelvolliseksi, pidettävä kirjanpitoa, hankittava yrittäjäeläkevakuutus, jne. Sitten näihin liittyy vielä se, että jos olet työtön, niin menetät työttömyysturvasi. Taasen suora lainaus Kuluttajaviraston sivuilta: " Työttömyysturvan maksaminen katkeaa, jos yritystoiminnan vuoksi olet estynyt ottamaan vastaan kokopäiväistä palkkatyötä. Työvoimaviranomaisten tulkinta siitä, koska yritys-toiminta on näin laajaa, vaihtelee jonkin verran. Jos olet jo aikaisemmin toiminut yrittäjänä työn ohessa, Sinun katsotaan helpommin kykenevän ottamaan vastaan palkkatyötä yrityksestäsi huolimatta.".

Median ja poliisin teksteistä löytyvät ns. rikolliset liivijengit, mutta kukaan ei puutu näiden supermyyjien toimintaan, jotka katoavat ja ilmestyvät tuotteiden mukana. Ihmisen unelma on rikastua ja nyt kun lopputilin on saanut moni, eikä uutta työtä löydy kirveelläkään, on helppo lähteä mukaan verkostomarkkinointiin. Tuloja ja bonuksia on tarjolla roppakaupalla. Tilanne on sama kuin muinainen lottovoittoa toivovan kansalaisen toteamus: "Ensin maksan velat pois ja sitten kierrän vähän maailmaa.". Nyt on oikeudessa tuo Wincapita huijauspyramidi. Herää kysymys, että miksi verkostomarkkinoinnin pyramidi on laillinen tuotteen nimissä, mutta ei silloin kun kyseessä on selkeä raha?

Selkeyden vuoksi pistän tähän vielä tuon Kuluttajaviraston sivuilta löytyvän kehityksen numerot:


Esimerkkejä verkoston laajenemisesta:
Toiminnan aloittaja1 1
1. tason myyjiä 3 5
nämä hankkivat
2. tason myyjiä 9 25
3. tason myyjiä 27 125
4. tason myyjiä 81 625
5. tason myyjiä 243 3.125
6. tason myyjiä 729 15.625
7. tason myyjiä 2.187 78.125
8. tason myyjiä 6.561 390.625
9. tason myyjiä 19.683 1.953.125
10. tason myyjiä 59.049 9.765.625


Kun tuon Wincapitan juttu tuli esille, sanoi eräs: "Ei ideanikkaria pidä rangaista vaan asettaa syylliseksi ne jotka uskovat toimintaan.". Se mikä esitetään mediassa on monelle epäilyksen paikka. Muistammehan tuon satutarinan, jonka ympärille muodostui suuri tukijaryhmä ja sekin osoittautui huijaukseksi. Ihmiset ovat tottuneet luottamaan ystäväänsä ja tätä tuo verkostomarkkinointi käyttää hyväkseen. Katseltuani ja kuultuani tarinoita, alan uskoa, että kyseessä on tuon Wincapitan kaltainen huijaus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti