Aiheittain

torstai 1. lokakuuta 2015

Päästöhuijaus

Kansanvaunu sai kovan kolahduksen, sillä se narahti ohjelmasta, joka tunnisti päästömittauksen ja sovitti sen raja-arvoihin. Täten ei liene enää urbaanilegenda se, että autojen mittari näyttää noin viisi kilometriä alemman luvun kuin mittari näyttää, jotta testit olisivat parhaat mahdolliset.

Itseäni nauratti aamun aviisi, sillä Trafi ehti julistamaan autot käyttökieltöön, ellei kansalainen noudata kutsua korjaushuoltoon. No, luonnollistahan tuo oli, sillä he varjelevat tarkoin, että kuittailukonttorit voivat hyvin, vaikka sieltä pääsevät ajoneuvot läpi kuittailijan automieltymyksen tai kuljettajan pärstän mukaan ja tästähän olen kirjoittanut jo aiemmin.

Pyhä peltilehmä on huushollin eniten verotettu, mutta tuiki tarpeellinen, sillä julkinen liikenne ei monella paikalla toimi lainkaan tai sitten erittäin epäsopivasti. Minun työmatkaani kuluisi aikaa liki kaksi tuntia suuntaasa ja kolmella eri bussilla. Omalla autolla matka taittuu noin puolessa tunnissa, joten julkisen käyttö ei kohdallani ole edes järkevää.

Nyt on herännyt epäilys, että huijaus koskee myös muita autonvalmistajia. Mikä on syynä huijaukseen? Onko halvempaa tehdä oikaisuja ja huonosti, kuten rakennusteollisuudessa ja sitten pistää takuun piiriin. Tämä tuli itselle mieleeni, kun ajattelen nykyistä työautoani ja sen edeltäjää.  Molemmissa on etuvaloista tullut diskovalot alle vuodessa ja edellisessä vahdettiin takuun piiriin molemmat umpiot ja nyt harkitaan samaa. Uudemmasta sortui penkkien sisustat ja ristiselän tuki alle vuodessa.

Päästönormit ovat tiukentuneet huomattavasti, joten onko tämä yksi huijauksen syy. Ei tarvitse niin tarkkaan tehdä, kun ohjelmalla voi oikaista. Joskus mietin, että onko varjeluyhteiskunta mennyt jo liian pitkälle ja niiden vaatimuksia ei enää voida toteuttaa.

Tekniikkaa autoissa on tänä päivänä jo niin paljon, että ainoa, mitä autolle voit tehdä on pesu, tankkaus ja renkaiden vaihto. Eräs tuttu´kertoi, että autoonsa ei voi enää vaihtaa edes jarrupaloja, sillä tietokoneelle pitää kertoa, että automaattinen säätö ei ole käytössä. Palat saa pois, mutta ohjelman takia se läväyttää leuat kiinni ja niitä sitten ei enää avata kotikonstein, sillä tietokone on esteenä.

Monissa onnettomuuksissa on ihminen luottanut liikaa tekniikkaan ja metsään on menty. Vanha lausuma pitänee edelleen paikkaansa eli neliveto johtaa sinut jumiin sinne, mihin terve järki estäisi menemästä. Älyä autoissa on paljon, mutta harvoin ne toimivat pohjolan oloissa ja siitä itsekin olen saanut karvaat kokemukset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti