Aiheittain

sunnuntai 3. heinäkuuta 2011

kerjäläisten valtakunta

En todellakaan tarkoita Dingo-yhtyeen levyä vaan Suomen ja muiden Euroopan-maiden isoja kaupunkeja. Katselin tuossa iltayöstä ajellessani kadunkulmia, taksitolpan ja ravintolan välimaastossa, joissa useimmassa istui kerjäläinen, muki kourassaan ja heidän kieli oli jotain muuta kuin Suomen tai Ruotsin kieli eikä tasanvarmasti saameakaan. Ja viimeinen kerta kun kerjuukuppiaan minun nenän eteen työntävät.

Pääkaupunkiseudulla nuo kerjäläisromanit ovat jo suuri riesa. Sotkevat jätteillä paikkoja, varastavat sähköä, jne. Tämä riesa on joka kesä myös minun leveysasteella ja luvattoman usein kuuluu myös siitä, että käyvät päälle kuin yleinen syyttäjä ja ovat aktiivisempia kuin yhdistysten feissarit.

Miten on mahdollista, että tämä Romanian ja Bulgarian romanit ilmestyvät katukuvaan yhtä varmasti kuin muuttolinnut ja avoautot? Eikö EU saa jäsenmaitaan hoitamaan omat sisäiset asiansa kuntoon? Samoin ovat meidän ja useiden maiden riesana myös Irlannin romanit.

Olisiko syytä palauttaa takaisin irtolaislaki ja saattaa nämä kerjäläiset koulun penkille ja opettelemaan oikea ammatti? Vanhan lain mukaan irtolainen oli (suora kopio vanhasta lakikirjasta):

1 §. Irtolainen on tämän lain mukaan:
1) Työhön kykenevä henkilö, joka toimettomana, riittäviä elatusvaroja vailla, kuljeksii paikkakunnalta toiselle, elleivät asianhaarat osoita hänen hakevan työtä;
2) sellainen työhön kykenevä henkilö, jolla on tapana vieroksua työtä ja sen vuoksi joutuu köyhäinhoidon tarpeeseen tai tulee ylivoimaiseksi rasitukseksi toiselle henkilölle ja siten ilmeisesti saattaa tämän vaaraan joutua tarvitsemaan köyhäinhoitoa itselleen tai sille, josta hänen lain mukaan on pidettävä huolta;
3) henkilö, jolla on tapana kerjätä tai käyttää toista kerjuuseen taikka sallia, että hänen hoidossaan oleva 18 vuotta nuorempi henkilö kerjää; sekä
4) henkilö, joka pitämällä tapanaan hankkia tuloja hyvien tapojen vastaisilla ja siveellisesti hylättävillä keinoilla taikka muulla elämäntavallaan tuottaa ilmeistä vaaraa yleiselle järjestykselle, turvallisuudelle tai siveellisyydelle.

Ensimmäisen pykälän ensimmäisen ja kolmannen kohdan täyttävät nuo romanit, toisen taas nämä muut kielitaitohaluttomat maahanmuuttajat ja rantojen miehet ja naiset. Neljäs täyttyy etenkin itäblokin ihmeiden kohdalla.

Siteeraus jälleen:
2 §. Irtolaista on, milloin se katsotaan tarkoituksenmukaiseksi, varoitettava sekä sen ohessa
1) autettava vapautumaan epäedullisesta ympäristöstä sekä hankkimaan itselleen sopiva asunto tai työpaikka;
2) toimitettava kotipaikkakuntaansa siellä käsiteltäväksi;
3) avustettava saamaan sairaala- tai muuta hoitoa, jos hän on sellaisen tarpeessa; sekä
4) tuettava ja ohjattava muilla sopivilla keinoilla säännölliseen ja kunnialliseen elämäntapaan.

Toisen pykälän ensimmäinen on hivenen vaikea, sillä millä saan rantojen (tai nykyisin torien ja puistojen) miehen tai naisen luopumaan epäedullisesta ympäristöstä, varsinkin kun sosiaalihuolto pitää huolen siitä, että heillä juotavaa riittää. Samoin, miten oppivat kielen nuo sosiaalisin perustein tulleet maahanmuuttajat ja työllistyvät, kun sosiaalihuolto hoitaa tulkit ja elannon. Toinen kohta on selkeä, takaisin kotikuntaansa ja maahansa. Kolmas kohta on selkeä, tulkkiapu pois maahanmuuttajilta, jotta oppivat Suomen virallisin kielin toimimaan. Sekä nykyisin kotimaassani tappavat hoidon tarpeessa olevat takaisin hoitoon. Neljäs kohta ei ikinä toteudu, sillä itämaan ihmeiden siveettömiä laitoksia emme saa poistettua, kuin muutaman, jossa siveetön käytös on ollut huomattavaa.

Irtolaislaissa on myös työvelvoite, joten pannaan nuo kerjäläiset paikkaamaan teitä, jotka ovat kuin Venäjällä ja hinaamaan VR:n junia, jotka ei toimi sen paremmin helteellä kuin pakkasella.

Minä en halua enää yhtään irtolaista tavata, kokemukset ovat riittävät karmeita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti