Aiheittain

keskiviikko 13. heinäkuuta 2011

Vapaata riistaa

Perusta yritys ja saat Y-tunnuksen. Kun patentti- ja rekisterihallitus on yrityksesi tietojärjestelmään kirjannut se näkyy myös samalla YTJ:ssä, joka on avoin kaikille. Tämän jälkeen olet vapaata riistaa markkinoijille.

Y-tunnuksen tultua näkyviin alkaa puhelinrumba, viimeistään kahden vuorokauden kuluttua julkitulosta. Ensimmäisenä kimppuusi käyvät erilaiset hakupalvelut. Lisää yrityksesi näkyvyyttä meillä ja jos et ole tarkkana maksat vuosittain maltaita näiden hakupalveluiden palveluista. Myöhemminkään ne eivät sinua jätä rauhaan, vaikka olisit jo sanonut ei kiitos. Varsinkin vuodenvaihteen jälkeen ottavat uudelleen yhteyttä, tyyliin: "Olen X hakupalvelusta Z. Päivitämme tietoja yrityksestänne. Onko osoite ja puhelinnumero edelleen samat". Tähän ansaan lankeaa helposti, vaikka alkuperäiset yrityksen tiedot ne ovat kopioineet YTJ-palvelusta. Varo vaaraa, sillä hetken kuluttua olet palvelusta maksava asiakas. Näistä palveluista on vaikea irtaantua kun kerran sinne on joutunut.

Seuraavana kimpussasi ovat kaikki ne, jotka markkinoivat tuotteita yrityksellesi. Osta toimistokalusteet meiltä. Toinen kauppaa kirjapito- ja toimisto-ohjelmia. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, yrityksen toimialaan liittyen. Etenkin heillä on tapana tukkia sähköposti mainoskirjeillään. Tyypillisesti kymmenestä sähköpostista vain yksi on asiaa, loput mainoksia.

Kolmantena saat kimppuusi avustusjärjestöt ym. Kyniä ja kumeja Afrikan lapsille, Löytökissat, Varasarvia sarvikuonoille, jne. Näitä riittää ja seuraavana erilaisten sairauksien tukijärjestöt, jonka jälkeen yhteydessä sinuun ovat paikalliset urheiluseurat, yhdistykset, ym. kerhot.

Toinen yhteinen piirre näille puhelin- ja sähköpostiterroristeille on se, etteivät ne ole kunniallisia. Jätäpä lasku huomioimatta, kun et mielestäsi ole sitoutunut mihinkään, niin päädyt perintätoimiston listoille. Tällaisesta saatu maksuhäiriömerkintä on kohtalokas pienelle, kehittyvälle yritykselle.

Hakupalvelut hankkivat aktiivisesti sivuilleen YTJ-palvelusta uusia yrityksiä. Ne ovat kuitenkin välinpitämättömiä pitämään sivujaan ajan tasalla, sillä sivuilla näkyvät myös lopetetut ja konkurssin tehneet yritykset, jotka kaikki löytyvät myös YTJ-palvelun sivuilta.

Yrityksen lopettaessa tai konkurssiin mennessä yrittäjä luopuu tai joutuu luopumaan puhelinnumerostaan. Tällainen poistunut numero on puhelinyhtiöillä hetken aikaa karenssissa, jonka jälkeen se otetaan uudelleen käyttöön. Tunnen suurta surua henkilön puolesta, joka saa tuollaisen numeron. Hakupalveluissa näkyvät puhelinnumerot edelleen vaikka yritystä ei enää vuosiin ole ollut. Suruni on mittaamaton sellaisen henkilön kohdalla, joka uudeksi puhelinnumeroksi saa konkurssiin menneen yrityksen puhelinnumeron. Tämä siksi, että hän saa yrityksen palveluita koskevia puheluita hakukoneiden vuoksi, mutta myös yrityksen velkojien puhelut, sillä velkojat eivät myöskään päivitä tietojaan.

Miksi sääliä tai tuntea surua? Ajatelkaapa asiaa syvällisemmin. Uuden puhelinnumeron saa lapsi, jolle hankitaan ensimmäinen kännykkä. Usein se on prepaid-liittymä, mutta osa vanhemmista hankkii lapselleen laskutettavan liittymän saldorajoineen. Miettikää, miltä tuntuu 7-vuotiaalta saadessaan puhelu perintätoimistolta: "Emme ole saaneet teihin yhteyttä aiemmin ja haluaisimme keskustella kanssanne tämän suorituksen maksamiseksi." Ja miettikää, miltä tuntuu uudesta yrittäjästä, yhdistyksestä, tms., jolle tulee tällainen puhelinnumero ja ensimmäisten soittajien joukossa on ulosottomies.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti