Ajo- ja lepoaikasäädös on ollut voimassa jo kauan ja nyt kirjoitetaan mediassa, että kuljettajat rikkovat sitä räikeästi. Säädöksessä vuorokautinen ajo-aika on yhdeksän tuntia, joka voi pidentää kahdesti kymmeneen tuntiin. Em. ajoaika täytyy tauottaa eli neljän ja puolen tunnin väliin on pidettävä tauko 45 minuuttia ja viikkolevon on kestettävä vähintään 45 tuntia. Tämän lisäksi työhön sitoutuminen on 15 tuntia. Kuljettajia tämä säädös on ottanut aivoon ja raskaasti.
Mikäs siinä, jos kaikki menisi kuin Strömsössä. Ajoaikaa pidennetään, että päästäisiin turvallisiin lepopaikkoihin ja mieluusti sellaisiin, joissa autoja on runsaammin. Tämä parkkipaikan etsintä on meidänkin maassa tehtävä, sillä kuormista viedään tavaroita. Yksi tuttu kuljettaja kertoi parisen viikkoa sitten, että yötauon aikana oli kuormatilan pressu viilletty ja kun tila oli tyhjä, niin siihen jäi. Viereisen auton kuormatilaan olikin sitten menty ja tavaraa pöllitty. Enää ei voi jäädä lepikkoparkkeihin, sillä varkaita kiinnostavat myös hytin elektroniikka. Suomesta en ole vielä kuullut, että aseen kanssa on autosta anastettu tietokone ja puhelin, mutta Ruotsissa tämä on jo arkipäivää.
Lastaus ja purku luetaan työaikaan eli se ei ole lepoaikaa vaikka lastausta odotellessa kuski tirsat vetäisi. Ei ole outoa, että lastausta tai purkua joutuu odottamaan jopa usean tunnin ajan. Tämä saattaa johtaa siihen, että työhön sitoutumisen aika on tullut täyteen ja sen jälkeen ei autolla saa ajaa vaikka ajoaikaa olisi hur mycket tahansa. Auto parkkiin ja lain komennus, että kuskihan nukkuu just nyt. Yhdeksän tuntia höyhensaarilla on vietettävä, koska laki niin sanoo. No, se sitten on eri asia, että saako kuski nukuttua, kun ventatessa tuli jo kuusi tuntia vedettyä sikeitä. Seuraavan ajovuoron alkaessa ei kuljettajan vireys ole ehkä paras mahdollinen.
Ajojärjestelyn on laadittava kuljetus siten, että se pysyy ajo- ja lepoaikasäädöksen puitteissa. Ajojärjestelyllä ei ole kristallipalloa, josta selviäisi mahdollinen rengasrikko, onnettomuus, onnettomuuden vuoksi liikenne raskaalta kalustolta on täysin seis tai syystä tai kolmannesta puuroutunut liikenne. Mitäs sitten tehdään? Ajoaika meni jo, taukokin olisi pitänyt pitää ja lastauksesta tai purusta ollaan pahasti myöhässä, eikä taukopaikkaa ole mailla halmeilla ja viikon parituntinen ylitys on jo käytetty. Siihenkö pitäisi topata ja pientarelle ei voi ajaa, sillä se on niin pehmentynyt, että auto ja vaunu ovat hyvin äkkiä kenollaan ojassa. Jos siis lakia tiukasti noudatetaan, niin auto parkkiin heti ja varmaan kannattaa viedä varoituskilpi taakse, vettä verhot kiinni ja maate.
Kuten yleensä, niin säädökset ovat pääasiassa huvittavia, joten lainataan hieman: "Aika on laskettava ”muuksi työksi”, jos kuljettaja on käyttänyt sen ajo-
ja lepoaika-asetuksen soveltamisalaan kuulumattoman ajoneuvon
kuljettamiseen asetuksen soveltamisalaan kuuluvan ajoneuvon luo tai
luota, kun se ei ole kuljettajan kotona eikä hänen säännöllisenä
asemapaikkanaan olevassa työnantajan toimipisteessä." Työhön sitoutumisaika menee muuten tässä eli kotoa lähdet omalla autolla työnantajan tallille ja matkaan kuluu aikaa X. Tämä on pois siitä 15 tuntisesta, joten voikin jälleen käydä niin, että työaika loppuu ennen ajoaikaa. Täytyy siis palata edellisen kappaleen loppuun.
Hieman jäi mietityttämään työsuojeluviranomaisen lausunto (ilmeisesti lausujana haastateltu Työsuojelutarkastaja Ari Pulli), että usein rikkomuksessa on kyse siitä, että piirturin tietoja ei ole säilytetty, joten todellisia ajo- ja lepoaikoja ei ole saatavilla. Mikä on ollut tarkastelujakso ei selviä artikkelista. Ensinnäkin tietoja kuljetusyrittäjän tarvitsee säilyttää vain vuosi. Kuljettajalla pitää olla autossaan kuluva viikko ja edellinen kuukausi (aiemmin kaksi edeltävää viikkoa), kun käytetään kiekkoja. Kiekot tuhriutuvat helposti lukukelvottomaksi autossa. Usein ne liu'utetaan rasiaan takaisin ja nurin päin eli piirturipuoli hieraantuu pahvia vasten ja on tämän jälkeen erittäin epäselvää luettavaa. Myös kesän kiekot ovat lukukelvottomia, sillä lämpö vaikuttaa niihin. Digipiirturin tulosteet taas ovat lämpöherkkää paperia, joten ne ovat alta aika yksikön lukukelvottomia. Tämän voin kertoa ihan omasta tietämyksestä.
Ajo- ja lepoaikasäädös ei nykyisellään palvele ketään, joten uudistamista siinä on. Tai ainakin järkeä valvojilta. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa ajoaika oli päättynyt, viikottainen kahden tunnin osuus käytetty ja kotiin olisi ollut maksimissaa 15 minuutin ajo. Auto jäi siihen, kun laki kerran sanoo, että ajoajan loputtua auto ei liiku. Siinähän tuo ajoneuvoyhdistelmä sitten haittasi liikennettä seuraavat 48 tuntia.
Maamme ongelmana on paljolti, että päättäjämme ovat katsoneet mallia tekemiseen naapurimaista ja apinoineet sieltä sen, minkä ovat ymmärtäneet.
VastaaPoistaLopputuloksena he ovat omaksuneet Suomeen byrokratian Neuvostoliitosta sekä kriminaali- ja maahanmuuttopolitiikan Ruotsista, kun olisi pitänyt tehdä toisinpäin.
Tervehdys Qroquius Kad!
VastaaPoistaTodella upea määritelmä päättäjistämme.
Lisäksi ne tollot ovat hyväksymässä kabotaasin purun, joten suomalaiset kuljettajat katoavat teiltämme ja täällä vipeltää ulkomaan ihmeet eli se siitäkin suomalaisesta ammattikunnasta.