Luin tuossa toissapäivänä aamun aviisia ja siinä oli
kirjoitus otsikon aiheesta. Viimeinkin tämä aihe nostettiin tapetille.
Kun ajattelee perusopetuksen muutosta, niin peruskoulua on
syytetty jo vuosien ajan siitä, että se tekee tasapaksuja kansalaisia. On myös
tunnettua, että on ihmisiä, jotka ovat lukutoukkia ja niitä, jotka ovat
kädellisiä. Peruskoulussa kädentaitoja on vähän. Ennen muinoin oli kansa-,
kansalais- ja oppikoulut. Oppikouluun siirtyivät lukutoukat jo neljännen
kansakoululuokan jälkeen. Osa heistä jatkoi lukioluokilla (viisi vuotta), osa
siirtyi ammatillisiin oppilaitoksiin. Virallisesti kansakoulua kesti kuusi
vuotta ja sen päälle kolmivuotinen kansalaiskoulu, jossa kädentaidot
näyttelivät vahvaa osaa. Tytöillä oli seitsemän tuntia viikossa käsitöitä ja
kotitaloutta, joka sisälsi myös kodin- ja lastenhoidon. Kotitaloustunneilla
myös ateriat katettiin kauniisti. Tämän lisäksi oli ensimmäisenä vuonna
konekirjoitus oppiaineena ja seuraavilla kirjanpito ja kauppaoppi. Pojilla oli
vastaavasti puu- ja metallityö sekä elektroniikka. Kuten aiemmin kirjoitin,
niin itse pääsin sairaalan konekirjoittajaksi, sillä konekirjoitusnumeroni oli
yhdeksän, virallisten testien mukaan, mutta niitä ei hyväksytty virallisiksi,
sillä sitä ei oltu tehty kauppa- tai sihteeriopistossa, joilla oli virallinen
oikeus kokeiden suorittamiseen.
On totta, ettei kaikkia nuoria kiinnosta istua
koulunpenkillä tavaamassa ja tuossa aamun aviisissakin yksi oli lopettanut
ammattikoulun opetuksen kesken, joka on tunnettu asia ollut jo pitkään, sillä
opetus on muuttunut liian teoriakeskeiseksi. Toki oppisopimusopiskelijan on
oltava aloitteellinen, kiinnostunut ja ahkera, sillä opetuksen mukana tulee
myös teoria ja ilman teoriaa ei selvitä. Teoria on monelle kädentaitoiselle
kuitenkin helpommin käsitettävä, kun se liittyy suoraan käytäntöön.
Hämmästyttää tämä nykyinen villitys saattaa kaikki
tasa-arvoisiksi, vaikka näin ei voi olla, sillä aivomme toimivat erilailla.
Tässä kohtaa on syytä puuttua ammattiliittoihin, jotka ajattelevat, että
alemmalla palkalla työskentelevät ovat uhka nykyiselle työvoimalle.
Työnantajalle oppisopimus on tehty liian kalliiksi, juuri yllämainitusta
syystä. Tunnettu tosiasia on myös se, että kuka palkkaa juuri koulunpenkiltä
tulleen nuoren, jolla ei ole työkokemusta. Muistan tuon hilpeän, huumorilla
laaditun työilmoituksen, jossa edellytettiin 20 vuoden ikää ja 30 vuoden
työkokemusta. Hieman hankala yhtälö, sanoisin.
Myös laki on tullut esteeksi tänä päivänä. Takavuosina
meillä suoritti kolme nuorta ison E:n (työ- ja ajoharjoittelu), mutta tänään se
ei enää onnistu. Kaikki kolme työllistyivät tuolloin meille tai meidän
kauttamme, sillä olimme jo nähneet, kuinka he toimivat. Inssissä heillä oli
tuttu työkalu, joka osaltaan vähensi jännitystä. Tämä on myös puoltavaa
oppisopimuskoulutuksessa. Työnantaja näkee hyvin pian, onko nuoresta sen työn
tekijäksi.
Moni nuori myös miettii, mikä minusta tulee aikuisena.
Ammatinvalintaa taidetaan yhä opettaa vain yläasteella, mutta ala-asteella pitäisi
olla esittelyssä erilaisia ammatteja (saattaa ollakin, ainakin vanhempien
toimesta). Peruskoulujen yläasteelle tuli kansalaiskoulusta työharjoittelu
(nykyisin taitaa olla Työ Elämään Tutustuminen). Meidän aikana työskenneltiin
ohjattuna toisella luokalla ( vastaa peruskoulun 8 luokkaa) kaksi viikkoa ja
kolmannella kolme viikkoa. Itse olin tuolloin ensimmäisen jakson päiväkodissa
ja se oli todella mielenkiintoista, sillä päiväkoti oli rakennettu 1900-luvun
alussa. Toisen paikan järjestin itse lahjatavarakauppaan, joka osoittautui myös
miellyttäväksi paikaksi, mutta myös mielenkiintoiseksi. Toki tuohon aikaan oli
vielä vallalla käsitys miesten ja naisten ammateista.
Saksassa oppisopimuskoulutus on yleistä ja siten
nuorisotyöttömyys alhaista. Miksi yhteiskuntamme ei hyödynnä toimia, jotka on
muualla koettu hyväksi? Oppisopimus koulutus on myös työnantajan etu. Me
olisimme valmiit ottamaan oppisopimukseen muutaman kuljettajan, sillä niin
taksi- kuin rahtipuolelta puuttuu kuljettajia ja nykyisellä vaatimustasolla
niitä puuttuu vielä lisää.
Lainlaatijat ja ammattiliitot herätkää viimein.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti