Aiheittain

torstai 1. elokuuta 2013

Saarnan eväät



Olin pudota penkiltä, kun luin tuon imatralaispastorin saarnan. Onko luterilaisessa kirkossa ja siihen rinnastettavissa olevissa yhteisöissä yhä tuollaisia ihmisiä, joiden maailmankuva on kauempana kuin pari edellistä vuosisataa? Kuulostaa näet 1500-1700 lukujen saarnoilta. Yllättäen hän käytti saarnassaan vanhan suomenkielen tyyliä osittain. En enää yhtään kauhistele väen katoa kirkoista. Kuitenkin kun luin tuon pastorin sanat, niin jälleen kerran on todettava, että älä lue vain yhtä jaetta, kuten aikaisemmin kirjoitin tuossa Uskonto vastaan laki tekstissä. Jotenkin myös mietin, onko sanojen syynä pastorin oma avioero.

Menen nyt suoraan tuohon saarnan ja sen kohtiin.

Abortti, johon saarnamies puuttui rajusti. Raamattu puhuu ainoastaan siitä, että joku tuottaa kuoleman lapselle kohdussa ja se on rangaistava. Näistäkin kaikki kohdat löytyvät vanhan testamentin ajalta, jotka ovat kirjoitettu noin vuosina 1400 – 400 eaa. Onko lapsi tervetullut ja rakastettu, kun hänet on aikaan saatu raiskaamalla? Onko tyttärelle toivottu lapsi, jonka isänsä on aikaan saattanut? Pahimmassa tapauksessa isä vielä alkaa himoita lapsensa lasta. Katsoin, että pastorin olisi syytä mennä saarnaamaan maailmalle, jossa tyttölapset abortoidaan tai tapetaan, jotta saadaan poikalapsia. Nythän on tällaisen seurauksena isoja alueita, joissa miehille ei enää riitä vaimoa.

Avioero, joka hänen mielestään on suurta syntiä. Pitääkö elää suhteessa, jossa on henkistä ja ruumiillista väkivaltaa? Entä jos mies pettää kokoajan ja saat kuulla kuinka monta sisaruspuolta on perheen lapsilla? Rakkauteen tarvitaan kaksi, mutta jos vain toinen on se joka rakastaa, välittää, huolehtii, palvelee, jne. Eväät voivat myös kulua loppuun ja tunteettomassa liitossa kituminen ei ole kenenkään paras. Nainen voi pettää, mutta pettämisessä tarvitsee usein katsoa peiliin eli jäikö puoliso ilman huolenpitoa vai saiko pettämisestä yksinkertaisesti tarpeekseen. Kuitenkin ko. pastori on itsekin eronnut. Ennen muinoin mies sai erota vaimostaan, jos perikuntaa ei kuulunut.

Raha oli seuraava asia. Välttämätön paha, sillä emme enää elä maa-, metsä- ja keräily-yhteiskunnassa. Lisäksi asumme kylmässä pohjolassa, joten lämmin asumus on elinehto. Ravintoa myös tarvitaan ja niitä ei nykypäivänä makseta vaihtokaupoilla, oravannahoilla, tms. vaan puhtaalla rahalla. Pastorin sanoista kuultaa, että köyhä pääsee taivaaseen. Tänä päivänä on suuri joukko ihmisiä, jotka elävät köyhyydessä tai sen rajan tuntumassa. En todellakaan usko, että Jumala on ensimmäisenä mielessä kun pitäisi suuhunpantavaa saada ja vuokrakin maksettua.


Nyt kuultaa pastorin sanoissa oma katkeruus läpi, hänen puhuessaan haureudesta. Herää pieni uteliaisuus, kumpi petti, pastori vai pastorska. Parisuhteen karikoissa tulee aina muistaa vanha sanonta: "Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin". Raamatun sanan pohjalta mies on seksuaalinen, nainen ei ja tämähän on vielä 1900- luvun alkupuolella johtanut siihen, että seksuaalisesti aktiivinen nainen on tuomittu mielisairaalaan. Mielenkiintoiseksi tekee tämän kohdan pastorin sanat: " Tätä tekee sekä seurakunnan työntekijät että tavan kansa.". Oliko seurakunnan diakonissa anteliaampi kuin pastorska?

Nettipornoonkin pastori puuttui. Siteeraan koko pätkän mediasta: "Nettiporno on nykyään täysin riistäytynyt käsistä. Uskovatkin miehet katsovat sitä, saati sitten tavan kansa. Sanoutukaa siitä irti. Jeesus sanoo: jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se irti ja heitä se pois. Parempi sinun on mennä käsipuolena taivaaseen kuin kumpikin käsi tallella mennä helvettiin. Jos silmäsi viettelee sinua, niin revi se irti päästäsi, ja heitä se pois luotasi. Parempi sinun on taivaaseen mennä silmäpuolena kuin joutua helvettiin kumpikin silmä tallella. Jos minä voisin päästä synnistä irti sillä, että repisin silmäni pois päästä, minä tekisin sen. Jos minä pääsisin synnistä eroon sillä, että hakkaisin käteni irti, minä hakkaisin sen. Niin paljon minä vihaan syntiä. Minä vihaan tätä lihaa, joka minulla on. Joka tekee syntiä.". Jotenkin tuntuu nyt pastorilla olevan oma lehmä ojassa ja tuskin tekisi moisia ja jos tekisi, niin M1 kirjoitettaisiin välittömästi, sillä hän olisi vaarallinen itselleen.

Hovimäkisarjassa seppä sanoi oivallisesti: "Viina miehet villitsee, kahvi akat.". Viina ja viini on vanha keksintö ja jonkinlaista alkoholia on tehty jo kivikaudella. Muuttihan Jeesuskin veden viiniksi.  Vanha sanonta jo toteaa viinin viisaiden juomaksi ja kautta aikain on ollut ja tulee olemaan niitä ihmisiä, joilta mopo karkaa käsistä. Tämä juopottelu aihe tuntuu myös samanlaiselta katkeruudelta kuin nuo aikaisemmat, sillä on jo kauan tunnettua, että alkoholia ja tupakkaa vastustavat kiivaimmin ne, jotka käytön ovat lopettaneet.

Vaimo olkoon miehelleen alamainen. Tässä pastori viittaa Paavalin ensimmäiseen kirjeeseen korinttolaisille ja sen 14. lukuun, jakeisiin 34 ja 35. Niiden teksti kuuluu täten: " Olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo ja Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.". Sanat ovat juutalaisen farisealaisen sanat, joka kääntyi kristinuskoon reilut 30 vuotta jKr. Paha mies, joka oli tehnyt paljon pahaa kristityille. Kiivaimpia ovat ne, jotka ovat kääntyneet. Naisen asema on täällä pohjolassa kuitenkin kautta aikain ollut erilainen kuin Afrikan mantereella, jossa Paavalikin syntyi. Ilman naisia emme olisi selvinneet sodista, sillä ilman heidän työpanosta ei rintamalla olisi ollut ruokaa, vaatteita ja ammuksia.

Perheen käsitteet ovat pastorilla ihan jossain muulla vuosisadalla ja valtiossa. Hänen mukaansa perheen riidat johtuvat puhtaasi siitä, että nainen ei ole hellan ja nyrkin välissä. Koska nainen ei ole omalla paikallaan, niin se on johtanut myös koulujen järjestyksen katoamiseen. Jokainen lapsi kautta aikain on kapinoinut ja tulee kapinoimaan. Se kuuluu kehitykseen. Vain saduissa on tunnollinen, aikuinen, ajatteleva lapsi. Osin lasten kurittomuus johtuu lasten oikeuksista, jotka alunperin tarkoitettiin torjumaan raa'at väkivallanteot lapsille, mutta nykyisin sen sanoma on muuttunut ja lapsille ovat sallittuja kaikki ja iso osa vanhemmista ei enää uskalla laittaa suitsia rangaistuksen pelosta. Lisäksi tulevat nämä höyryjyrä vanhemmat, jotka tasoittavat tietä lapsilleen kaikessa. Asenteiden muutosta tarvitaan, ei naisen alistamista. Monessa perheessä on myös naisesta tullut se joka korjaa kaiken ja tekee kaiken, sillä mies on kadottanut itsensä.

Naispappeus ja sen vastustus taitaa juontaa juurensa Paavalin kirjoitukseen, sillä nainen pitäköön päänsä kiinni ja menneeseen aikaan. Muinoin oli papittaria ja jopa naispuolisia jumalia. Kristinusko tuli Suomeen noin tuhat vuotta sitten, mutta vanhoja tapoja noudatettiin monin paikoin vielä 1900-luvun alussa. Ihmettelen, ettei pastori ottanut käsittelyn alle myös noituutta, sillä kristinuskon mukaan nainen on paha jos luomiskertomuksesta alkaen. Naiset ovat olleet parantajia ja luonnon antimin monta vaivaa hoitaneet. 

Perkele, no nyt päästiin asiaan. Suomen kieli on rikas ja meillä on paholaiseen viittaavia sanoja runsaasti. Aiheen päihittää sanoissa vain humala ja krapula, sillä niillä on synonyymeja kummallakin noin tuhat. Kristinusko on romahtanut, ei yllätä. Tarvitsisimme uuden Lutherin, joka puhdistaisi suurimmat luurangot kaapista.

Ja puuttuipa vielä pastori homoseksuaalisuuteen lyhyesti, sillä se näyttää saavan pastorin pahoinvoivaksi. Kuitenkin hän vertaa sitä naispappeuteen ja tuohon luomiskertomuksen käärmeeseenkin. Onko homoseksuaalisuuden syy pihtaavassa naissukukunnassa?
Herätys nyt. Raamattu on vanha ja sen kirjoitukset ovat tehty noin 1000 vuotta eKr. ja tuoreimmat 100 luvulla jKr. Tapahtumat ovat osittain historiankirjoituksia. Kaikki tapahtumat sijoittuvat Afrikkaan, ei pohjolaan. Vanha panteistinen käsitys kehottaa meitä elämään
sopusoinnussa itsemme ja ympäristömme kanssa. Olisiko pastorin ollut hyvä myös muistaa tuo?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti