Aiheittain

tiistai 21. elokuuta 2018

Epäonnistunut taksiuudistus

Bernerin taksiuudistus meni sitten reisille ja kunnolla. Tästä on ollut useita kirjoituksia mediassa ja myös omakohtaiset kokemukset ovat olleet kaikkea muuta kuin positiivisia. Erityisen ongelmallisiksi ovat nousseet ns. kela- ja sotekyydit. Suurimpina kärsijöinä ovat olleet pienet paikkakunnat, sillä alueellinen päivystysvelvoite poistui.

Kelakyydeissä on ongelmaksi numero yksi noussut yhteyden saaminen välityskeskukseen ja pitkää jonotusaikaa perusteltiin alkuvaiheen kankeudeksi, mutta eipä tuo ole parantunut juurikaan. Ennen uudistusta pääsi läpi helposti iltapäivisin, mutta ei enää, vaan joutuu odottamaan vähintään puoli tuntia ennen kuin yhteyden saa. En itse usko lainkaan, että asiakasmäärä olisi reilussa kuukaudessa suurentunut niin paljon, että linjat olisivat tukossa sen vuoksi. Epäilen, että Kela kilpailutti hinnan niin alas, että välityskeskukset eivät pystyneet palkkaamaan riittävästi väkeä.

Sitten auton saaminen on vaikeutunut, etenkin pienillä paikkakunnilla. Ihmisillä on jäänyt vastaanottokäynnit väliin, kun taksi on tullut paljon tilattua myöhemmin. Peruuttamaton käyti tulee kalliiksi ihmiselle, sillä se on usein yli viisi kymppiä. Monesti edellytetään käynnin peruuttaminen tuntia aikaisemmin, joten ajan jo koittaessa on liian myöhäistä.

Sotekyydit ovat myös ongelma kyytien saatavuudessa. Tästäkin on pienillä paikkakunnilla ongelma. Kunnat ovat kilpailuttaneet ne tietylle välitysyhtiölle, jolla on sopimusautoilijat. Kun autot eivät enää palaa asemapaikoilleen, niin autoja ei yksinkertaisesti ole eli ns. ylivuototilannetta eivät muut autoilijat saa hoidettavaksi. Tämä on johtanut siihen, että kyytiä ei ole tullut lainkaan tai odotusaika on kohtuuton.

Erityisen suureksi ongelmaksi ovat nousseet kotikunnan ulkopuoliset alueet. Tästä loistavana esimerkkinä voin kertoa sen, että ihminen tilasi kyydin juhlista kotiin (ns. virkistysmatka) ja on oikeutettu vammansa vuoksi sotekyytiin. Ensimmäisellä soitolla kertoi lähtöpaikan ja kotiosoitteen ja luvattiin laittaa auto hakuun. Juhlat olivat pienellä paikkakunnalla ja koti vähän isompi kaupunki. Meni tunti, eikä autoa kuulunut, joten hän soitti uudelleen välitysyhtiöön. Vastasivat, että autoa etsitään yhä. Meni toinen tunti ja vähän ylikin, eikä autoa vieläkäään. Uusi soitto välitysyhtiöön, joka kertoi, että auto on nyt matkalla. Koska auto oli lähetetty välitysyhtiön alueelta, niin saapumiseen meni tunti. Ennen uudistusta (tiedän paikkakunnan) olisi lähetetty lähin auto, jonka taksikoppi oli noin 15 minuutin päässä juhlapaikasta. Kolmen tunnin odotus on mielestäni jo täysin kohtuuton.

Bernerin kopla ei ajatellut asiaa loppuun asti. Ne jotka sairautensa tai vammansa takia tarvitsevat taksia, jäävät sitä vaille, sillä monet autot suunnistavat isompien kaupunkien apajille. Etenkin viikonloppuisin on todella vaikeaa saada taksi pienellä paikkakunnalla. Itse tuossa hetki sitten taksilla kulkiessa kiinnitin huomiota kojelaudan välineisiin. Tavallisen taksamittarin lisäksi oli neljä älykännyä, jotka toistuvasti piippasivat. Kuljettaja kuittasi niitä toistuvasti, joten miten tällainen älyhärvelien määrä vaikuttavat ajoturvallisuuteen.

Kun uudistuksia tehdään, niin ehdottomasti pitäisi istua pöytään miettimään, että mikä systeemissä on toimivaa ja sitten pohtia niitä, jotka eivät toimi ja miten ne korjataan. Epäilen, että sotesirkuksen kanssa tapahtuu ihan sama homma eli kaikki toimii vielä huonommin ja se kohdistuu erityisesti niihin, jotka palvelua tarvitsevat.

4 kommenttia:

  1. Soten ja taksiuudistusten - sekä monen muun suomalaisen poliitikon ahaa-nykyinnovaation - hengessä haluan lausua aikaamme kuvaavan ei-niin- mairittelevan poliitikkojen latistuneita hengentuotteita fundeeraavan mielipiteeni, joka kuuluu seuraavasti: "Kun sutta tehdään niin sekundaahan siitä sitten saadaan. " Kiitos Suomi 2018 päättäjät - Kiitos. Ja heti pukkaa uutta: "Päin persettä meni, näinhän sen heti! Vaan ylpeys ei anna päätöksiä perua myötä, siispä niitä sössin myöhään yötä. Pelkkää peetä pukkaa, vaan sehän holahtaapi kuin metrinen halko tukkaa! Anna äänesi takuueläkkeelle että pääsen Marbellaan vielä joskus teelle"

    VastaaPoista
  2. Tervehdys Anonyymi!

    Juuri näin, hosumalla ja pakolla väännetään uudistus vaikka tiedetään, että se ei toimi.

    VastaaPoista
  3. Tervehdys Krypta,

    Kyllä on suorasta moraalitonta puuhaa tuo nykypoliitikkojen puuhastelu. Minkäs sille voi että edelliset sukupolvet on luoneet monia asioita niin hyvin, ettei niitä pidä mitenkään romuttaa ( sote ) vaan kehittää korkeintaan. Kansallisen edun ja ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella on nyt saatava se oma jälki historiaan välittämättä päätösten mielekkyydestä kansalle. Poliitikon työ pitäisi mieltää ASIAKASPALVELUNA, jossa asiakas on veroja maksava kansalainen. Nyt viedään verojen muodossa rahat ja tilalle tarjoillaan paskaa fastfoodia ja ahaa-elämyksiä kaikkia koskevien päätösten muodossa. Miten se valta ei menneitä polvia noin pahasta juovuttanut että saivat parempia päätöksiä aikaan? Nyt on mennään politiikassa vain ja ainoastaan raha, ahneus ja oma napa edellä, ja sen tietää kuka siinä voittaa lopulta - ei kukaan. Kansa maksaa tämänkin konkurssin persnettona ja huonontuneena elämänlaatuna. Toivottavasti nukkuu Berner yönsä hyvin, koska yhtään positiivista arvioita taksiuudistuksesta en ole yhdeltäkään autoilijalta tai kansalaiselta kuullut.

    VastaaPoista
  4. Tervehdys Anonyymi!

    Olen kanssasi ihan samaa mieltä. Tällä vuosituhannella tuntuu poliitikoilla olevan etusijalla vain oma etu. Päätöksiä tekevät ne, jotka asiasta eivät mitään tiedä.

    Positiivisesti uudistukseen eivät ole suhtautuneet kukaan, ei autoilijat, kuljettajat eikä asiakkaat. Kuljettajat ovat myös tyytymättömiä useisiin puhelimiin, joihin pitäisi samanaikaisesti vastata. Nythän kela on uhannut sanktioilla välityskeskuksia, mutta epäilen, että hommaa ei toimimaan saada.

    VastaaPoista