Aiheittain

keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Saattuessa ohi tietyömaan

Uutisissa oli Liikenneviraston uusi innovaatio eli saattoautot ohittamaan tietyömaita. Tätä oli kokeiltu Uudellamaalla ja kokemukset olivat hyviä eli työntekijät kokivat turvallisuuden työmaalla parantuneen. Niinpä kokeilua päätettiin laajentaa.

Teidemme kunto on oikeasti hirvittävä ja jos kuoppien takia auto vaurioituu, niin ELY-keskukselta on turha pennosia pyydellä, sillä niillä on ihan omat laskukaavat (ei muuten poikkea yhtään sossun tai kelan versioista). Se vaan ihmetyttää, että miten vauriot tulevat aina samaan kohtaan. Kotitieni höylättiin oikein karhun toimesta ja muutamassa päivässä olivat kuopat tasan entisissä paikoissa.

Teiden huono kunto on todella vaaraksi moottoripyörille, joita nyt kesäkaudella on runsaasti liikkeellä. Yksi osuma kuoppaan voi tietää hyvin surullista uutista aamun aviisissa. Monesti kuoppaa on vaikea havaita maaston muodon, veden, lumen, tms. syyn vuoksi.

Luvattoman moni ajaa tietyömaan ohitse melkoista vauhtia ja on ymmärrettävää, että työntekijöiden turvallisuus on silloin heikoilla. Saattoauton idea on ohjata valo-ohjatulla tienpätkällä letka nopeusrajoitusten mukaan tietyömaan toiselle puolelle ja siirtyä sivuun, jotta letka pääsee jatkamaan. Tämän jälkeen siirtyy vastasuunnan letkan ohjaustehtäviin.

Saattueajo on tuttua niille, jotka ovat Norjassa ajaneet talviaikana, sillä tuntureiden ylitse pääsee vain saattuessa, jossa autojen paikat osoitetaan.  Työmaalla tuo voisi hyvin toimia, sillä valo-ohjatuilla pätkillä, ilta- ja yöaikaan, ajetaan päin punaisia ja väistötilaa niissä ei juuri ole.

Tosin tietyömaiden työntekijät voisivat myös huolehtia omasta turvallisuudestaan. Työmaalla ei viikkokausiin ole ollut mitään toimintaa ja ajo-olosuhteet normaalit, niin työmaan nopeusrajoitukset ovat siinä myös silloin kun mitään ei tehdä. Luvattoman usein merkit jäävät myös paikoilleen useiksi kuukausiksi työn jo päätyttyä, joten voitte olla varmoja, että merkkien katu-uskottavuus katosi jo ajat sitten.

Ryhtiä kaikin puolin.

4 kommenttia:

  1. Sen verran huomautan, että saattueajo on käytössä Norjassa ja Ruotsissa tietyömailla. Toimii loistavasti.

    -KKi-

    VastaaPoista
  2. Tervehdys KKi!

    Totta, mutta pääsi unohtumaan kirjoittaessa.

    VastaaPoista
  3. Ja ajelin minäkin viime (tai edellisenä) kesänä 4-tiellä saattueessa tietyömaalla.

    VastaaPoista
  4. Tervehdys Anonyymi!

    Saattuekokeiluja on kokeiltu parina vuonna muutamilla tieosuuksilla eteläisessä Suomessa.

    VastaaPoista