Aiheittain

lauantai 14. tammikuuta 2017

Bernerin boksi

Liikenneministeri Anne Berner on survonut läpi kehittämäänsä liikennekaaren ja asia käy yhä mielenkiintoisemmaksi. Taksi on vapautettu, joten pikku hiljaa meillä on Takseja ja takseja. Bussilla pääsee halvalla, sillä sekin on kilpailutettu hienosti. Raideliikenne tökkii ja pahan kerran, mutta sehän on luonut tämän legendaarisen lausunnon eli VR pysyy aikataulussaan kerran vuodessa, kun vaihdetaan kesäajasta talviaikaan, joten heillä on tunti aikaa selvitä viivästyksistä. Finnair tuottaa tappiota ja sitäkin Berner yritti selittää kytköstensä avulla ja aikataulussa sekään ei pysy.

Sitten autoilun verotus, joka meillä lienee Euroopan kovinta. 1990 luvun alussa tuli väliaikainen autovero, jonka tunnusmerkkinä komeili ostettu tarra etuikkunassa. Kun herrat keksivät jotain verotettavaa, niin väliaikainen ei päde. Tästä tuli sitten käytäntö, joka tuskin pois jää. Molempien peruste oli tiestön kunnossapito, mutta minne lienee nekin verot menneet, sillä tiestö on kuin muinaisessa Neuvostoliitossa. Rahtarit toteavatkin, että ei enää tartte Neuvostoliittoon lähteä, riittää kun pysyy kotimaassa, jos haluaa ajaa huonokuntoisilla teillä.

Yksilön autoilua halutaan vähäpäästöiseksi ja nyt on suunnaton buumi sähköautoihin. Itseäni ihmetyttää suunnattomasti se, että sähkölämmitteinen talo on pahasta (kuten myöskin öljy-, puu- ja muu vastaava lämmitysmuoto; toimituksen huomautus), mutta sähköauto pelastaa maailman.

Berneri sitten keksi, että looralla seurataan ajoneuvon liikettä ja liikkeen mukaan tulee maksu. Ehkä olen hieman skeptinen, mutta jotenkin tuli vahvasti mieleen George Orwellin Vuonna 1984. Minä siis ajan ostoskeskukselle ja menne tulle kulutan tietä vajaan kolmen kilometrin verran. Ottaako valvonta huomioon myös sen, että ajan kotipihallani nelisenkymmentä metriä. Erottaako paikannus yksityistien tai pihatien, joka saattaa olla pidempi kuin minulla.

Määräytyköö maksu tien mukaan? Oma kotikatuni kuuluu Ö-luokkaan, joka aurataan, kun satutaan muistamaan ja routakuopat ovat aina samassa kohdassa. Se on hiekkatie, joka saatetaan karhuta, kun kitisemme suuremmista kuopista. Mielestäni tästä ei voi veloittaa samaa kuin asfalttitiestä tai öljysoratiestä ja kumpikaan ei voi olla samassa kategoriassa.

Kuiskauksien vuoksi, voinen kirjoitta, että liikennekaaren mukanaan tuoma tiestön valvonta sataa ministerien kavereiden omistamien yhtiöiden laariin. Jos tuo toteutuu, niin minun pitää hankkia joku loora ja maksaa siitä euroja X ja sen päälle tulevat sitten maksu tienkäytöstä ja summia ei ole kerrottu, joten sekin arvattavaksi jäänee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti