Aiheittain

tiistai 4. elokuuta 2020

Älä aja päälle 2020

Taas on se aika vuodesta, jolloin kymmenet tuhannet lapset palaavat, koulujen alkaessa, liikenteeseen. Täten on taas syytä muistuttaa liikennesääntöjen noudattamisessa, niin autolla, polkupyörällä, potkulaudalla että jalkaisin kuljettaessa.

Ensimmäinen asia, johon olen liikenteessä kiinittänyt huomiota on kännykän jatkuva räpeltäminen ja tätä tapahtuu kaikissa liikkeellä olomuodossa. Kännykät pidetään taskussa tai repussa, kun kuljetaan. Tien ylitys kannykkä kourassa ja katse siihen suunnattuna aiheuttaa monta vaaratilannetta. Tunnettua on, etteivät kaikki autoilijat pysähdy suojatien edessä. Tästä on runsaasti omakohtaista kokemusta.

Monella on myös luurit korvalla ja musiikki soi niin lujaa, että se kuuluu ulos päin. Vielä pahempi on se, että näprätään kännykkää samanaikaisesti. Näin ollaan täysin pihalla ympäristöstä ja tällöin on vaara moninkertainen. Tapahtuipa tuossa takavuosina, että nuori kuoli junana alle, kun ei kuullut, junan tuloa, kun rokki soi korvissa.

Toiseksi, älä ryntää suojatielle ennen kuin olet varmistunut sen turvallisuudesta. Vanha sanonta: "Katso ensin vasemmalle ja sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle." pitävät yhä kutinsa, sillä moni autoilija ei kunnioita suojatiesääntöä. Mopoilijat vielä vähemmän. Vanhemmat opettakaa tämä lapsille, liian sinisilmäinen ei saa olla.

Autoilijat, nyt tarkkana, sillä eka- ja tokaluokkalaisilla on vielä vanhempien opit muistissa, mutta sitä suuremmilla on taipumus mennä porukalla, siitä missä aita on matalin. Erityisesti he ovat riski liikenteessä kännykän käytön vuoksi. Autoilija, ne koulujen edustojen nopeusrajoitukset on tarkoituksella siihen laitettu, joten noudattakaa niitä. Itse joudun tekemään taksitarkastajalle huomautuksen kuskista, joka kaahasi 40 km/h alueella seitsemääkymppiä.

Turvallista koulu- ja työmatkaa, jotka nyt koronan rajoitusten päätyttyä on alkamassa. Syys pimeät tulevat pian, joten katsokaa, että heijastin löytyy ja liikennevälineissä on toimivat valot.

4 kommenttia:

  1. Yleensäkään ei pitäisi kävellä pitkin junarataa luottaen siihen, että kyllähän nyt junan kuulee:

    näin radanvarressa asuvana on saanut huomata varsinkin Pendolinon olevan ällistyttävän hiljainen;
    sitä ei kuule ennenkuin melkein kohdalla.
    Toisaalta varoituspilli löytyy siitäkin, mutta eipä se kai auta, jos korviin täytyy suoltaa gansta-rappia kipurajan ylittävällä volyymillä.

    Autoilijoiden on tosiaan syytä terästää hoksottimiaan välittömässä lähitulevaisuudessa;
    liian monelle koulutien kulkijalle kun se älyhärpäke on kasvanut kiinni käteen.

    Vaan onpa liikenteessä huolestuttavan monta "aikuista" autoilijaa, joilla se on myös itsekasvanut implantti.
    Ei sitä voi irrottaa autoa ajaessakaan, eikä katsetta sen näytöstä, kun on totaalisen välttämätöntä saada nähdä, millaisen kakan se Pertti-Birgitta tänään väänsi posliinipyttyyn.

    Törmäysten jälkeen yksi ja toinenkin on autoilun historiassa ylen ymmyrkäisenä puolustautunut:
    "No kun se ilmesty ihan tyhjästä...!"

    Koska tämä on fysiikan lakien mukaan mahdotonta, törmäys olisi ollut vältettävissä jos olisi autoiltu Tieliikennelain säätämien rajojen mukaan:
    muuta liikennettä tarkkaillen ja ajonopeus suhteutettuna muuhun liikennevirtaan.

    Mutta niinhän ei voi tehdä, ylläkuvatuista syistä.

    VastaaPoista
  2. Tervehdys Qroquius Kad!

    Hiljaisia on kykyjunat kyllä. Tuo tapauksen poika ylitti kiskoja luurit korvalla. Kyllä se älyhärpäke on monella kulkijalla liimaantunut käteen. Juu puskista tuli niinkuin muinainen faksi on se yleistoteamua. Toivonkin nyt kaikilta tielläliikkujilta ryhtiliikettä.

    VastaaPoista
  3. Mie sitä olen ihmetelly tuossa parvekkeella, kun käyn suhuamassa. Kapulaa tuijotetaan kävellessäkin, eli ei osta kotoo mihinkään ilman vaginaattoria. Kerran kysyinkin yhdeltä kulkijalta moisesta, että etkö osaa kylille ilman, hyvä ettei lyöny ku otti sen veetuikuksi. Niin mie sen tarkoitinkin:)
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  4. Tervehdys Huru-ukko!

    Se pahuksen kapula on liimaantunut liian moneen räpylään ja keskittyminen liikenteeseen herpaantunut.

    VastaaPoista