Suomessa ilmastopaneeli ehdottaa kansallista tieliikenteen päästökauppaa, josta 80 % siirtyy polttoaineen hintaan. Ilmastopaneelin arvion mukaan polttoaineen hinta nousisi noin 34 senttiä, mutta kalleimmillaan nousu oli 88 senttiä litralta. Ilmastopannelin mukaan EU:n päästökauppa on liian laimea eikä siten täytä Suomen tavoitteita päästövähennyksiin, jotka ovat maailman kunnianhimoisimmat. Käytännössä tämä olisi sitä, että vuosittain tiukkeneva katto olisi polttoaineiden päästöille.
Päästö kauppa tarkoittaa sitä, että polttoainekauppiaiden olisi hankittava oikeuksia korvaamaan polttoaineiden vapauttamia hiilidioksiidipäästöjä. Oikeudet jaettaisiin huutokauppana ja kauppiaat saisivat käydä niillä kauppaa keskenään. Tavoite on, että jaettavan fossiilisen polttoaineen osuus pienenee ajan myötä ja päästöttömien polttoaineiden määrä kasvaa.
Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Keskimääräinen romutusikä taitaa olla jo lähempänä kahtakymmentä vuotta. Fossiilisilla polttoaineilla ajetaan Suomessa vielä pitkään. Ilmastopaneelin tarkoituksena lienee se, että kaupunkiympäristöjen ulkopuolella asuvat eivät liiku minnekkään. Myös päästökaupan vuoksi tulee ruoka ja tarvikkeet maksamaan enemmän, sillä maatalouskoneet ja tavaroiden kuljettamiseen tarvittavat kuorma-autot käyvät yhä fossiilisin polttoainein vuosikymmeniä.
Lainataan hieman aamun aviisia: "Ilmastopaneelin mukaan päästökaupalla on kaksi suurta etua: päästövähennysten toteutuminen on varmaa ja päästökauppa kohdistuu suoraan kasvihuonepäästöihin eikä siis ole vero. Lisäksi se on edullisin tarjolla olevista päästövähennystavoista." Miten edullisuus lasketaan? Ei ainakaan kuluttajan näkövinkkelistä. Lisäksi ilmastopaneeli kertoo, että päästöoikeuksien myyntituloilla voitaisiin tasata kaupan vaikutuksia väliaikaisten tulosiirtojen avulla. Tästä väliaikaisuudesta on meillä kokemuksia. Mikäli väliaikainen on valtiolle ja kunnille edullista, niin siitä tulee pysyvä ja jos taas kansalaiselle edullinen, niin se on hyvin lyhyt aika, mikä kompensoidaan.
Toinen lainaus: "Ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen huomautti raportin infotilaisuudessa, että mikäli päästöjä ei vähennetä, lasku nieluoikeuksistas tulee todennäköisesti veronmaksajille.". Joka tapauksessa, tehtiin ihan mitä tahansa, niin lasku lankeaa tavalla tai toisella veronmaksajien niskaan. Jos polttoaineen hinta kohoaa lähelle kolmea euroa litralta, niin päästöt kyllä vähenee, kun kenelläkään ei ole varaa likkua. Vain suurissa kaupungeissa toimii julkinen liikenne, siten, että niitä voidaan käyttää, mutta kun mennään ulkopuolelle, niin niitä ei ole käytettävissä joko laikaan tai vain koulujen alkamis- ja lopumisaikojen puitteissa. Työttömien määrä tulee lisääntymään, kun ihmisillä ei ole enää varaa käydä töissä. Myös lasten harrastukset jäävät väliin, sillä ei vanhemmilla ole varaa kuskata. Ympäristön vuoksi olaan valmiit tuhoamaan suomalainen yhteiskunta ja sen jäsenet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti