Nyt on vuoden 2018 taksi laki Anne Bernerin johdolla nähty täydeksi sudeksi. Suurissa kaupungeissa matutaksit tappelevat asiakkaista ja paikoistaankin keskenään. Uudistuksen jälkeen taksin saatavuus heikentyi, kun ei enää ollut päivystysvelvollisuutta. Kielitaidottomat, reittejä osaamattomat ja ylihintoja laskuttavat kuskit lisääntyivät.
Nyt toivon todellista ryhtiliikettä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelta. Hän on esitykseen laittanut kahdenkymmenen yhden tunnin kolutusta kuskeille, erityisiä rekisterikilpiä, pakollista taksamittaria ja rikosten tekojen laajentamista taksiluville. Toivottavasti hän pysyy esityksissään.
Minä sain sotetaksioikeuden vuonna 2017 vammojeni ja sairauksieni vuoksi. Näin siis Bernerin tekojen vaikutukset. Kyytejä uudistuksen jälkeen sai odottaa tunnista kolmeen, tilatusta ajasta. Kuskeja oli monen laisia. Oli vanhoja asiallisia kuskeja, jotka nousivat autosta avaamaan oven ja auttoivat kyytiin. Ostokset kauppareissun jälkeen nostettiin rappujen ylätasanteelle. Uudistuksen jälkeen tuli kaahaavia matukuskeja. Ne ajoi neljän kympin nopeusrajoitealueella kahdeksaa tai yhdeksää kymppiä. Ohjeissani lukee rauhallinen ajo, mutta matukuskit kiihdyttää nopeasti ja tekee äkkijarrutuksia sekä luistattaa perää. Ohjeita ne eivät osaa lukea, sillä usein olen yhdistelmäkyydeissä joutunut vaihtamaan takapenkille, kun tuleva asiakas on ilmoittanut etupenkkioikeudestaan.
Hain Pirhalta oikeutta tuttutaksiin näiden kamikatsekuskien vuoksi. En saanut ja sitä perusteltiin, että sotekeskus voi vaikuttaa kyytiturvallisuuteen. Kävin eläkepäivänä kaupassa ja apteekissa. Paluukyyti onnistui hienosti, sillä oli tuttu ja turvallinen kuski. Menomatkat olivat kammottavia ja kivuiliaita matukuskien vuoksi. Sitten piti hakea paketti automaatista. Sotekeskus ilmoittin, että auto odottaa noudon ajan. Arvaatte varmaan ettei kyyti mennyt kuin Stömsössä. Oli matukuski, joka ilmoitti, ettei kyytitilauksessa ole odottamista, vaikka näin sen itse. Ei siis osannut lukea Suomen kieltä, jos oli lukutaitoa ylipäätään. Noutokohteessa se ilmoitti ettei ole aikaa jäädä. Tein palautteen keskukselle, mutta vielä eivät ole uskaltaneet vastata.
Nyt Lulu Ranne. Kovat keinot käyttöön ja mieluusti vielä vanha takaisin. Kuljettajille neljän kymmenen tunnin koulutus, kuten itselläni. Katukoulutus myös entiselleen. Taksiyrittäjille oma koulutus ja lupakoe. Vaikka vapaat taksit vastustavat, niin nyt kunnolla puita uuniin uudistuksen loppuun saattamiseksi. Lulu Ranne, tuntuuko turvalliselta kyydiltä satasen alueella sataa kuuttakymppiä ajava kuski, joka ryhtyy lukemaan saapunutta tekstiviestiä kesken ajon.
"Lulu Ranne, tuntuuko turvalliselta kyydiltä satasen alueella sataa kuuttakymppiä ajava kuski, joka ryhtyy lukemaan saapunutta tekstiviestiä kesken ajon." No näille matukuskeille pitäisi sallia vain kameli ajokiksi niin olisi ehkä, siis EHKÄ jollainenkin mahdollisuus halliat ajokkia sen kulkemissa nopeuksissa.
VastaaPoistaJa joo, onneksi en vielä tarvitse taksia. Ja joo, kyllähän Lulu homman hoitaisi ellivät kokomusta kampita sitä. Ainakin yksi änkyrä siellä on vastahankaan, kun se "äpin" kautta sun muita satunnaistaksareita haittaisi nuo eriväriset kilvet ja taksamittaripakollisuus.
Huru-ukko
Tätä ryhtiliikettä on kaivattu ja on erinomaisen suotavaa saada se.
VastaaPoistaHarmillisen kauan vain sitä saatiin odottaa, ettei ehkä kannata iloita ennen kuin se on todellakin valmis ja voimassa, eikä vaikkapa jätetty lepäämään eduskuntavaalien yli.
moi Mulla kans sotekyyti, mutta paikkakunnasta ja sopimuksesta kiinni, onko odotusaikaa. Tais olla Pori, Varkaus, Hämeenlinna, n 10-15, mut jossain on vain lupa postilaatikolle ja pankkiautomaatille. Eikä suostu vammaispalvelu kertomaan mitään minuutteja. Joten homma on hyvinvointialueesta kiinni lähinnä. Ja useimmiten esim minnekään ovesta sisään ei saa mennä. /// Mikset pyydä tutun taksin numeroa tms...ja pyydä aina samaa kuskia, sitten kun tietty vapautuu. Voi mennä vähän aikaa, mut tietää minkälaisen kyydin saa.
VastaaPoistaEntinen taksijärjestelmä oli luotettava, mutta kallis ja jäykkä kiiretilanteissa. Korjaus meni liikaa holtittomaan liikennöintiin.
VastaaPoistaTilanne on korjattava tai ainakin ensihätään poistettava huijarit alalta. Itselle oli helppoa lopettaa protestiksi taksin käyttö lähes kokonaan.