Aiheittain

torstai 14. toukokuuta 2015

Katsastustilasto

Olin pudota penkiltä, kun luin Trafin katsastustietojen pohjalta laaditun vikatilaston, joka kertoo yleisimmät hylkäyksen syyt ja vikaprosentit. Tilasto alkaa vasta vuoden 2000 autoista ja tunnetusti Suomen autokanta on vanhaa eli keski-ikä on hieman reilu yksitoista vuotta ja romutus on kohtalona reilun kahdenkymmenen vuoden iässä. Oma siviiliauto on päässyt jo muutaman vuoden Ruotsin laivalle viikonloppuna ilman vanhempien valvontaa ja saanut ostaa väkeviä sekä romutustilaston keskiarvokin on ylittynyt, joten luonnollisesti omaani ei tilastoista löydy.

Katsastustoiminta on luvanvaraista ja sen läpikäyminen on vuosittainen velvollisuus lain voimalla ynnä EU:n direktiivien. Monelle edessä oleva katsastus aiheuttaa sydämentykytyksiä ym. vaivoja, sillä vanhaan tarvitaan hieman ehjäystä, ennen kun insinööri koputtelee. Tosin koneet tekevät nykyisin suurimman osan siitä työstä.

Sanotaan katsastustoiminnan muuttuneen vuosien saatossa, mutta siihen en hevillä usko. Itse meinasin menettää henkeni insinöörin leväperäisyyden vuoksi. Tyyppi tuolloin sanoi vain, että MacPhersson uusiksi ja näytille. Onneksi ei pettänyt moottoritiellä 120 km/h, vaan vasta rampissa, jossa nopeusrajoitus putosi 60 km/h. Viimeinen niitti oli raidetangon suojakumi ja sen jälkeen päätin, että niistä ovista ajan sisään vasta kun ajoneuvonani on panssarivaunu ja kovat piipussa.

Katsastus maksaa euroja X ja uusintakäynnit euroja X. Auton verotuksen nyt kaikki tietävät eli Suomessa hävyttömän hintaista, polttoaineesta puhumattakaan. Ennen katsastusta on siis autoverot hoidettava ja vielä vakuutettavakin, ilman ei leimaa tule edes uuteen autoon. Mistä tiedän, että leimattu koslani on tieliikennekelpoinen ja turvallinen? Ei mistään, sillä toiset syynää kaiken mahdollisen ja toiset viittaa kintaalla. Lain suomin valtuuksin on tieliikenteessämme melkoisia rysiä ja tähän en laske itämaiden ihmeitä.

Yllättäen suurimmat rysät ovat saaneet leimattua autoliikkeet.  Vikalistaa jos näistä ryhtyisin kirjoittamaan, niin siitä tulisi loputon. Miksi lainvoimainen toiminta sallii toisille toista ja vaatii toisilta toista. Tiedän myös tyyppejä, jotka saavat autoon kuin autoon leiman, vaikka niistä paljaistuisi ihan mitä tahansa. Pitkä lista tulisi näistäkin.

Vilasepa tämä vanha linkki: http://www.iltalehti.fi/autot/2014051318289940_au.shtml

Nyt myös autokorjaamot ovat saamassa katsastusoikeuden. Kappaleen kolme alussa kerrotussa tapauksessa autoni oli katsastushuollossa ja kaiken piti olla kunnossa. Maksoin siis 600 mummon markkaa valohoidosta.

Kuka vastaa lain mukaisesta toiminnasta ja sen laatutasosta? En alkuunkaan usko Trafin veroja keräävän konttorirottaporukan siihen kykenevän, tuskin edes ajoneuvoista tietävät tuon taivaallista. Miksi pakoputken reikä aiheuttaa hylkäämisen, mutta tiellä näkyy jatkuvasti ajoneuvoja, joissa putken mekkala on suuri? Sitä sietää kysyä.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti