Aiheittain

lauantai 13. heinäkuuta 2013

Uskonto vastaan laki



Nyt on ollut mediassa paljon puhetta sisäministerimme lausumasta, jossa maan laki on alempiarvoinen kuin jumalan laki. Hän on jopa sanonut, että ihmisten raamatunlukutaito on ohut. Kuitenkin hän on tässä kohtaa unohtanut Jeesuksen sanat: "Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.".

Meidän ministerimme, viran vastaanottaessaan, vannovat kaikkitietävän jumalan edessä noudattavansa perustuslakia. Vaikka hän sanoi sen lähetysjuhlassa, yksityisenä henkilönä, on sanominen sammakko suusta. Ministerimme ja kansanedustajamme ovat viimeaikoina sanoneet monta lausetta, jotka eivät sovi edustajan virkaan. Sisäministerimme tulisi muistaa sama kuin minä ja puolisoni eli mitä tuvalla puhutaan se sinne myös jää ja se meillä sinne on myös jäänyt.

Sisäministeri Räsänen on nyt osoittanut todellista ajattelemattomuutta ja sitä ei selitä edes raamatunlukutaito. Minua alkaa pelottamaan ministeri, jonka tarkoituksena on saattaa Mooseksen 3. kirja käyttöön, joka on käytännössä lakikirja. Tästä on vain pieni askel hyväksyä sharialaki maamme lakien rinnalla kulkevaksi.

Ikäväkseni on todettava, että sisäministerimme lausuntojen vuoksi hän on menettänyt uskottavuutensa ja toivoisin hänen osoittavan sen irtisanoutumalla ministerin tehtävästä. Toivoisin kristillisdemokraattisenpuolueen myös vahvasti harkitsevan puheenjohtajansa vaihtoa.

Olen lukenut biblian kannesta kanteen ja oikeasti en ymmärrä sisäministeriämme. Jo pakanallisena aikana on maassamme ollut sääntöjä ja lakeja. Kun katson taas kerran tätä vanhaa lakia, niin se on oletettavasti laadittu 1200-luvulla ekr. Täten sieltä löytyy säädöksiä, jotka eivät enää toimi tai ovat jopa hyvin epäilyttäviä. Tosin en tiedä vetoaako sisäministerimme uuteen vai vanhaan testamenttiin.

Mooseksen laki on ehdoton, mm. raiskaaja pitää surmattavan. Nykyisin tuomio on ehdollinen vankeus. Saman kohtalon on kokenut rikoslain tuntema sieppaus. Monissa maissa tyttären synnyttäminen on paha asia ja nykyteknologialla pystyttään sikiön sukupuoli selvittämään, täten tyttölasten abortointi on tavallista. Tässä raamatun tekstit ovat ristiriitaisia eli Jeesuksen äiti on pyhä, mutta Mooseksen 3. kirja, 12 luku, jae 5: "Mutta jos hän synnyttää tyttölapsen, olkoon hän saastainen kaksi viikkoa.". Poikalapsesta vain viikko. Kuitenkin raamattu pohjaa Afrikan pohjoisiin osiin ja kun hieman edes tuntee maantietoa, niin Suomen olot ovat hieman toisenlaiset. Pohjoiset ihmiset ovat ymmärtäneet naisen tärkeyden eli ilman naista ei synny uusia miehiä. Jos raamattua tiukasti noudatamme, niin nainen on saastainen ja paha.

Mooseksen kolmas kirja kertoo myös pitaalitautisen ja sukupuolisairautta (oletettavasti oirekuvan perustella) sairastavan kohtaamisesta, jolloin kansalainen on saastainen iltaan asti. Molemmat ovat parantumattomia, joten kontakti levittää tautia ja siitä illan saastaisuus ei paranna.

Hilpeyttähän tuo laki aiheuttaa eli Mooseksen 3. kirja, luku 15, jae 18 eli "Ja kun mies on maannut naisen kanssa ja vuodattanut siemenensä, peseytykööt he vedessä ja olkoot saastaiset iltaan asti.". Tällä ilmeisesti haetaan sitä miehen aamuseisokkia. Mihin saakka sitten ollaan saastaisia, kun ylläkuvattu toiminto onkin alkanut illalla? Päättyykö se samana iltana vai vasta vuorokauden päästä, tämä jäänee hieman epäselväksi.

Sitten lisäksi tuli tämä rippikoululaisten ns. yhteisvastuukeräys, jossa lapsien vanhemmat saivat ostaa helpotuksia arkeen. Jotenkin tuli mieleen katolisen ammoin käyttämä anekauppa, "Kun kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.". En enää ihmettele, että nuoremme ovat hukan teillä, suora lainaus medialta: "Vanhemmat saivat huutokaupassa ostaa lapsilleen esimerkiksi isosen tarjoilemaan aamupalan vuoteeseen tai vapautuksen loppusiivouksesta.". Tulevatko vanhemmat jatkossakin ostamaan helpotuksia lapsilleen, vastuuta tuolla tyylillä ei opita.

Raamattu on hyvin ristiriitainen kirja, sillä sen kirjat ovat hyvin erilaisilta aikakausilta. Kun on lukenut nuo neljä evankeliumia, havaitsee eroja. Onhan kertojina neljä erilaista miestä. Valitusvirret ovat kuvaus Jerusalemin hävityksestä. Kokea veisu on taas kirja, joka koostuu vuorottelevista jaksoista, jotka kertovat eroottisesta rakkaudesta. Aikanaan kielletty alle 25-vuotialta miehiltä ja naisille ei sitä sallittu lainkaan.

Tunnettua on myös se, että kukin poimii sieltä itselleen sopivat kohdat. Tunnetuin on kertomus papista, joka varoitti kansaa lukemasta raamattua huolimattomasti. Kerrotaan hänen avanneen raamatun kolmesta kohdasta sattuman valitsemana ja kolme jaetta samoin. Tulokseksi tuli hieman järkyttävä lause: Minä olen Herra, sinun Jumalasi (ensimmäinen käsky Mooses II luku 1.). En tiedä mistä tulee tämän lauseen perään sanat: Kaikessa sinun tulee minua totella. Toinen raamatun jae kuului: Juudas Iskariot meni hirtti itsensä (Matteus 27. luku, jae 5). Kolmas taasen kuului: Mene ja tee sinä samoin (viitannee Johannes 2. luku, jae 22). Vertaus lienee hyvin vanha, sillä jo mummoni kertoi tästä ja kertoi sen kummiltaan kuulleen.

Kun ajattelee kristinuskon erilaisia suuntauksia, niin heitä kuunnellessa olen huomannut tuon edellisen otsikon ensimmäisen lauseen toteutuvan. Otetaan esimerkiksi vaikka kaste. Katolinen, ortodoksinen ja luterilainen kirkko turvaavat siinä sanoihin: " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Mark. 13:10, 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2).". Osa vapaista suunnista kertoo, ettei ole löytänyt raamatusta yhtään kohtaa, jossa olisi lapsia kastettu vaan vetoavat kohtaan: "Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.". Tapansa kullakin.

Suomessa kuitenkin noudatetaan vain ja ainoastaan Suomen lakia ja tämän pitäisi sisäministerinkin tajuta. Laki on kaikille sama. Arvot, etiikka ja moraali ovat taas yksilöllisiä. En ole kaikessa samaa mieltä lakikirjan kanssa, mutta siitä huolimatta noudatan sitä ja se joka sitä vastaan rikkoo, vastaa rikkomuksistaan lain edessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti