Luin juuri nettiuutisia ja ärsyynnyin paljon. Opetus- ja kultturiministeriö ehdottaa Kalevalaa Euroopan kultturiperintötunnuksen saajaksi. Vastustajiksi on ryhtynyt feministinen puolue, joka pitää sitä kultuurisena omimisena. Karjalaisen nuorisojärjestön Karjalalazet nuoret Suomes kertoo, että Kalevala on koniallisesti ja kultturin omimisen puolesta ongelmallinen.
Hetkinen. Nuoret karjalaiset ovat yli kahdenksankymppisiä. Nykyiset nuoret ovat kolmanen tai neljänen polven karjalaisia. Itse olen puoliksi karjalainen, sillä äiteni on evaako. En koe Kalevalaa mitenkään kokoalistisena tai kulttuurin omimisena. On hienoa, että karjalinen runonlauluperinne on tuotu julki.
Lainataan hieman: " Suhde on ollut 1800-luvulta eli alusta saakka hyvin omistushaluinen. Karjalaisuus on ollut suomalaisuuden käsitteen ja valtion rakentamisen kannalta keskeinen tekijä, mutta prosessi on tehty suomalaisuuden ehdoilla, Kondie sanoo." Ensinnäkin, kuka on tämä nuorisojärjestön puheenjohtaja Tuomo Kondie. Nimi ei kuulosta karjalaiselta. Toisekseen, mikä on tämä karjalalainen nuorisojärjestö, joka syyttää nyt kultturellisesta omimisesta. Ensinnäkin karjalaiset nuoret olivat nuoria viiskymmenluvulla. Ellei nyt sitten nuoriin lasketa nykyisen Etelä- ja Pohjois-Karjalan asukkeja, mutta tekstistä päätellen puhutaan luvutetusta Karjalasta, joten nuoria ei enää ole.
Lainataan taas hieman: "Tämä johti myös laajamittaiseen suomalaistamispolitiikkaan karjalaisia kohtaan, joka on näkynyt erityyppisenä syrjintänä ja aiheuttanut paljon inhimillistä kärsimystä sekä tuhoa kulttuurille ja kielelle.". Miten niin kärsimystä ja tuhoa? Sukututkijoidenkin on helpompi tutkia karjalaisia juuriaan, sillä kirkonkirjat olivat paremmin laadittuja. Naiset säilyttivät avioliitossa kirkon kirjoissa, myös oman sukunimensä. Eikä karjalaista kieltä halveerattu edes evakkoaikana, kuin Ruotsin kielisille alueille sijoitetuille, joten kaikki Suomen kieli oli kirottua, eikä kukaan sitä halunnut ymmärtää. Vain valittaja evakot joutuivat kokemaan kovia, mutta mummonikin suhtautui järkevästi kyselijöihin, joten ongelmia ei syntynyt.
Eikö myös kultturellista omimista ole karjalanpiirakat, jotka tehdään vehnäkuoreen. Alkuperäiset tehtiin täyteen ruiskuoreen ja aiemmin ohrakryyneillä ennen riisin tuloa. Mielestäni nuoret ovat nyt hukan teillä. Arvostaisivat, että kulttuuriperintöä on saatu taltioitua. Kohta on Mikael Agricolakin syytettyjen listalla, kun kehtasi julki tuoda suomalaiset muinaisjumalat. Miten on myös termi karjalaizet, ei z-kirjain kuulu Suomeen tai Karjalaan millään tavoin.
Terveh!
VastaaPoistaEikös ne karjalaiset ole suomalaisia siinä kuin hämäläiset, savolaiset, pohjalaaset, inkeriläiset ynnä muut? Vaikka ryssä on vääryydellä ja viekkaudella vienyt maamme nykyisestä Moskovasta asti, niin ei se pysty historiaa muuttamaan!
Muuten olen samaa mieltä kuin P. Tajukangas: Suomen tulisi virallisesti vaatia Inkeriä ja Nevanlinnan aluetta palautettavaksi Suomelle tyhjennettynä vieraasta väestöstä, etenkin nyt, kun Putinkin on vaatinut Venäjän "historiallisia rajoja" palautettaviksi - eihän Venäjälle jäisi kun Moskova lähiympäristöineen...
Tämä kondie on näitä tampereen punayliopiston kasvatteja ja vihreä ja ympäistöaktivisti. Ja tuo z on jotain erikoisuuden tavoittelua, ei alkuperäistä karjalaista tai arjalaista perua.
VastaaPoistaHuru-ukko
Kuukkeloinpa tämän Tuomo-pojan. Vaikuttaisi oleva jonkinlainen wannabe intelletkuellijulkkis.
VastaaPoistaTaisipa tässä Tuomo jeesustukka nähdä oman mahdollisuutensa siihen viidentoista minuutin julkisuuteen. Mahdollisuuden antoi tämä nykyinen woketus kulttuurin omiminiseen.
Tämä herra Kondie (tarkoittanee suomeksi kontiota?) ei siis aja Suomen kansan karjalaisheimojen (kannaksen-, laatokan-, etelä- ja pohjoiskarjalaiset), vaan Suomessa asuvien Aunuksen ja Vienan karjalaisten asiaa.
VastaaPoistaEli tämän porukan:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Karjalaiset_(kansa)
He eivät ole suomalaisia, vaan karjalaižia tai kariealazia.
Voižinpa joba odagžuah, että ovad žuoraždah enemmingin ryžžhiä.